Magix Samplitude Producer 2496 6.0 - software pro milti-track editaci a high-end CD mastering
Stačí jen dobrá zvuková karta a pár megabajtů toho správného softwaru a váš běžný počítač se změní v opravdovou DAW (Digital Audio Workstation). O tom, které programy vám přinesou možnost všestranného vícestopého nahrávání a editace, budete počínaje tímto číslem moci sledovat krátký seriálek.
Ještě donedávna to s nahráváním na PC nevypadalo nijak zvlášť růžově. Výkon počítače s Pentiem II byl takový, že bez přídavných DSP procesorů jste si při multitracku prakticky ani neškrtli. Tehdy byste asi v nahrávacích studiích těžko našli jiný počítač než Apple, ale přesto se našli nadšenci, kteří tvrdošíjně pracovali na multitrack HDR softwaru pro PC (snad s vidinou dnešních CPU o síle 1.8 GHz). Z hromad plev čas od času vyplavalo na povrch i nějaké to zrníčko a právě velká část těchto zrníček se zrodila v dílnách německé firmy SEK'D. Ta už před lety přišla s ranými verzemi programu Samplitude, jež už v té době měla verzi podporující 24 bit a 96 kHz (Samplitude 2496), o čemž se Pro Tools mohlo jen zdát. Samplitude si u pécéčkářů vydobyla značnou oblibu. S příchodem roku 2001 se tým vyvíjející pro SEK'D program Samplitude vyčlenil a pod samostatnou hlavičkou firmy Magix přinesl nejnovější verzi. S novým designem a rozsáhlými možnostmi přišly na trh programy Samplitude Master, Samplitude Studio a nejsilnějším nástrojem Samplitude Producer 2496 6.0. (Zatímco SEK'D se vydala o pár stupňů jiným směrem s programem Sequoia - o tom někdy příště.)
Brána do ráje
Po bleskové a bezproblémové instalaci se ihned otevře úvodní dialog programu nabízející spousty možností startu programu. Nedočkavý nadšenec, posílen odhodláním, ale většinou toto okno příliš nestuduje, rychle ho přeskočí a snaží se do programu hned proniknout sám. Množství ikonek, butonků a tlačítek, kterými je hlavní okno zasyceno, ho však většinou překvapí natolik, že se už už chápe téměř pětisetstránkového manuálu. Tak zle ale hned být nemusí. Úvodní (přeskočené) okno nabízí hned dva způsoby, jak se s ovládáním seznámit. Jedním z nich jsou demo projekty, na nichž si můžete program lehce osahat a tím druhým instruktážní videa (patrně vytvořená v Magix Video de Luxe - viz box), v nichž se výrobce "vytahuje" s novými funkcemi poslední verze a seznamuje uživatele se základním ovládáním.
Když se tímto způsobem vybavíte, nebo znáte předešlé verze, přijdou vám desítky ikon mnohem průhlednější. Tlačítka jsou rozeseta do několika lišt, které se objevují podle toho, jaký si zvolíte typ pracovního prostoru na Workspacebar. Přednastavené jsou Power User, který obsahuje snad všechny butonky, jež v Samplitude lze nalézt, Recording a Editing, jenž se snaží uživateli poskytnout maximální prostor pro zobrazení zvukových vln (co si budeme povídat, 17'' je fakt na muziku dost malý monitor). I tak vám to ale může být málo a můžete mít pocit, že některá tlačítka jsou na lištách zbytečná (buď proto, že je nevyužijete, nebo je rychle nahradíte klávesovými zkratkami). V takovém případě si vytvoříte svůj vlastní pracovní prostor, který může obsahovat třeba jen jednu lištu, na níž si umístíte jen ty butonky, které budete ke své práci potřebovat.
Nezaujatě, i když subjektivně, musím říci, že Samplitude je vzhledově nejhezčí multitrack editor, na který jsem narazil. Přestože nemá bezprostřední vliv na kvalitu zvuku, je prostředí softwaru velice důležité. Působí totiž na jeho uživatele. U Samplitude jedině kladně. V programu si můžete nastavit barvy všeho, na co si vzpomenete (barvy wavů, jejich obrysů i pozadí, včetně vícebarevných přechodů a stínování), a program dokonce podporuje skiny, jako třeba Winamp. Důsledkem toho je, že může být velice přehledný, což napomáhá k tomu, aby vaše práce byla mnohem rychlejší, intuitivnější a rychleji jste se v něm zabydleli.
Nahrávání a soubory
No, když už si dost vyhrajete s designem (u toho se vážně dá zaseknout na dlouho), je čas začít nahrávat, skládat, editovat, míchat a masterovat.
Nahrávání je v Samplitudě velice pohodlné. Okno, v němž nastavujete vlastnosti nahrávaných souborů (Record Parameter), má velice široké možnosti. Kromě kvality a rozlišení nahrávaného zvuku si můžete zvolit libovolný formát, v němž se bude rovnou ukládat (wav, aiff, wma, real audio, ale i mp3!). Bez nejmenších obtíží můžete praktikovat i loop recording a pomocí Take managera vybrat místo, kde jste zahráli kýžený úsek nejlépe. Samplitude pokořila hranici 2 GB, takže nahraný (naimportovaný) file může být prakticky libovolně veliký.
Software ke každému samplu vytvoří soubor, se kterým potom pracuje, aby nepoškodil vaše původní data. Podle velikosti audio materiálu si vybíráte, zda chcete mít sampl přímo v RAMce (rychlejší, pokud jí máte dostatek) nebo na hard disku. V hlavním okně se pak objeví jako obdélníkem ohraničená zvuková vlna. Pokud máte kurzor přepnutý na "universal tool", což je asi to nejpraktičtější, můžete se samply dělat prakticky všechno. Upravovat fade in/out, hlasitost, posunovat, střihat a kopírovat nebo libovolně natahovat či zkracovat (nedestruktivně). Kromě toho se ale jedním kliknutím můžete přenést do módu Wave editing, ve kterém upravujete původní zdroj (takové zásahy jsou pak už destruktivní a projeví se na všech samplech, které využívají data původního souboru). Ručně v něm dokreslujete samply, prostřiháváte a destruktivně aplikujete efekty. Pracujete-li s dlouhými sekvencemi, určitě se vám bude hodit funkce Comparisonics Audio Search, která dokáže projít celý wave a vybrat sekvence, které znějí podobně jako vámi zvolený zdroj. (Často se vám při nahrávání může stát, že mikrofony u jednotlivých bicích nástrojů berou i zvuk ostatních bubnů a zaznamenají se do stejné stopy, což může působit problémy při editaci - protože budete mít v každé stopě jinak nazvučený, i když třeba slabší zvuk kopáku. Dosáhnout pak nějakého výsledku je prakticky nemožné, takže tyhle zvuky budete chtít odstranit. Hledat jednotlivé údery je opravdu velká pakárna. S CAS máte velice přesné vyhledávání hotové během pár sekund. (Stejně tak si ale poradí třeba se štěkotem psa).
Editace a efekty
To, že se se soubory pracuje dobře, by asi nikoho neohromilo, kdybyste z programu nemohli také dostat skvělý zvuk. Teprve když jsem chtěl použít nějaký flanger na virbl, uvědomil jsem si, že jsem nedávno přeinstaloval systém a neobtěžoval se nainstalovat s programy žádné další plug-iny. Native efekty, kterými Samplitude disponuje, jsou nadprůměrně dobré. Snesou srovnání, a dokonce i předčí slavné Waves. Jednou z tajných (no, vlastně úplně tajných ne, protože je Magix dává dost okatě na obdiv) zbraní Samplitudy je Multiband Dynamics, který se na první pohled funkcí podobá známému (Waves) C4, ale svou kvalitou a možnostmi ho v mnohém předčí. Samplitude rozdělí signál do čtyř pásem (podle vaší volby), na něž můžete, jakoby to byly čtyři nezávislé stopy, aplikovat kompresor, expander, limiter a gate, načež je zase naprosto čistě spojí v jeden. Po zásahu MD (Multiband Dynamics) jsem už vůbec nemusel sahat a dál upravovat ani kopák ani linku basy. Tenhle plug-in dal šťávu kytaře a značně oživil zpěv.
Samplitude je vůbec expert na dynamiku (a zvuk jako dynamit). Stačí otevřít plug-in Advanced Dynamics a máte postaráno prakticky o celé bicí. Stejně jako všechny "osobní" plug-iny Samplitudy, má tenhle přes desítku přednastavených zvuků, které stačí už jen zlehýnka dotáhnout k ideálu. Najdete mezi nimi i "snare", "low tom", "hi tom"...
Je s podivem, že ačkoli tyto efekty pracují v interním 32 bitovém rozlišení (což DX pluginy často nepodporují), chovají se velice ohleduplně k procesoru. Na svém PIII - 500 MHz jsem měl na šestnácti stopách po jednom (ale i více) realtimovém efektu - skvělý delay, ekvalizér i distortion a indikátor mi ukazoval zatížení CPU kolem 70%. Pak jsem přidal jeden C4 a skočil jsem na 100% :(.
Rovněž aplikace externích plug-inů (Direct X a pomocí VST-DX adaptéru, který je na instalačním CD také VST) přímo na wavy je o krok dál. Na rozdíl od jiných programů tohoto typu totiž nemusíte efekty aplikovat po sobě, ale můžete najednou. DX dialog vám ukáže preview, jak bude vypadat zvuk, když na něj aplikujete třeba desítku pluginů najednou a pak jej jedním kliknutím vyrenderujete. Celé sestavy i s nastaveními jednotlivých parametrů efektů si můžete uložit do jednoho souboru..
Ovšem to nejsilnější jsem ještě nezmínil. Je to Object editor, který má k dispozici každý sampl. Jen dvojím kliknutím na obdélníček wavu vyvoláte okno, v němž zadáte, jak bude program v reálném čase počítat tři native efekty, až tři DX efekty, dynamiku a ekvalizér jen pro jednotlivý objekt. To v jistém smyslu supluje absenci možnosti automatizovat pluginy a hodně ulevuje hardwaru (CPU nemusí počítat plug-in pro celou stopu, ale jen třeba pro pár sekund). V tom samém okně také upravujete, jak bude vypadat fade in/out, ale můžete také měnit i ladění celého objektu.
Mixák a mixáž
Dalo by se říct, že mixpult Samplitudy odpovídá reálnému mixáku ze studia. Aby ale studiový mix dokázal to, co ten v Produceru, potřeboval by 999 šavlí, dvanáct kilometrů kabelů, které by zvuk z nich posílaly do nekonečného množství submix busů, a desítek desítek různě nastavených efektů.
Každá z šavlí disponuje čtyřpásmovým parametrickým ekvalizérem, realtimovým kompresorem a efektem delay/reverb. Pomocí jednoho tlačítka si můžete sestavit na každé stopě nezávislý rack z DX pluginů a druhý z vestavěných efektů. Kdyby se vám i to zdálo málo, je tu ještě master stopa, která má svůj přímý přístup ještě k dalším unikátním filtrům. Dehisser a FFT Filter vás spolehlivě zbaví veškerých nečistot, které se nastřádají ze všech stop (společně s pluginem Noise Reduction se tyto vysoce kvalitní efekty dají aplikovat i destruktivně - rozhodně si nezadají s Noise Reduction od Sonic Foundry nebo Restoration Bundle od Waves, za který zaplatíte víc, než za celou Samplitudu).
Samplitude Producer 2496 je stejně tak dobře přizpůsoben k tomu, aby se v něm míchalo stereo jako třeba surround 5.1 (DVD) a to včetně hlasitosti automatizace a prostorové panorámy. Master však v programu vůbec používat nemusíte. Místo toho můžete každou stopu vyvést přes zvláštní výstup zvukovky na externí mixák a použít jiné záznamové médium. Tím byste se ale mohli ochudit o možnost pálit závěrečný mixdown v reálném čase přímo na CD a široké možnosti vypalování vůbec. Jakmile jednou okusíte pohodlí, které skýtá vytváření image CD v Samplitudě, nebudete to už patrně chtít dělat nikdy jinak.
Magix VideoDeLuxe
Když rozbalujete krabici s Producerem 2496, vypadnou na vás kromě hlavního instalačního cédéčka ještě dvě další, na kterých najdete program Magix Video de Luxe a knihovnu krátkých videosekvencí.
Video de Luxe je program, který umožňuje nahrávat z digitální kamery i jiných zdrojů (podle toho, co umí vaše grafická karta) a importovat video prakticky v jakémkoli rozlišení, které utáhne vaše PC. Hlavně ale funguje jako offline triková střižna s možností současného přehrávání více video a audio stop, prolínání (včetně velice pěkných 3D efektů), aplikace filtrů a barevných korekcí, vytváření nejrůznějších animovaných titulků a podobně.
Závěrem
Samplitude Producer 2496 6.0 je nabitá zbraň připravená bojovat na několika frontách. Je to ideální nástroj pro nahrávání a editaci jednotlivých zvuků i desítek stop s možností nasadit zvuk na video, sada dokonalých pluginů, stejně jako MIDI editor a vypalovací program, čistící laboratoř a mnoho dalších. S dobrým hardwarem to může být ze softwaru to jediné, co kdy budete ve studiu potřebovat. Uvážím-li sílu a množství možností, které program má, přijde mi poměr výkon/cena (28 245 Kč včetně DPH ) naprosto dokonalý.
Info:
Samplitude Producer 2496 je nejvyšším z řady produktů firmy Magix. Je určen pro multi-track editaci a high-end CD-mastering. Jeho cena je 28 245 Kč včetně DPH.
Plus:
dokonalé efekty, editor objektů a vše kolem
minimální náročnost na hardware
práce s objekty
Mínus:
extrémně návykové
chybí automatizace plug-inů, i když se dá několika způsoby částečně nahradit
dosud nejsou k mání ASIO drivery - předběžně to vypadá, že přijdou v létě
Důležité specifické parametry:
Požadavky na systém: W9x/2k/ME/NT/XP, Pentium 200 MHz (dop. PIII 800 MHz), 64 MB RAM (dop. 256 MB), (alespoň) 16bitová zvuková karta
Podporované pluginy: Direct X, VST (VST-DX Adapter je překonvertuje tak, aby je mohla Samplituda používat)
Vyrábí: Magix (www.magix.com) - na www stránkách Magixu najdete také devadesátidenní (!) trial verzi Producera