Line 6 LowDown - i basisté se dočkali

Line 6 LowDown
Line 6 LowDown

konečně se dočkali i basisté. Vedle již několika řad kytarových aparátů uvedla firma Line 6 novou řadu basových komb LowDown, která má čtyři zástupce. Od nejslabšího 75W až po dnes testovanou 300W vlajkovou loď.

Popis

Kombo je uzavřené konstrukce, osazené 15“ reproduktorem a hornou neudané značky, ve spodní části dva basreflexové otvory, umělecky, leč funkčně zakomponované v souladu s designem stylu Line 6. Tuhost konstrukce zaručuje váha komba, která je prostě ukrutná. Rovnou můžete zapomenout na jednomužnou manipulaci, snad kromě drobných korekcí umístění na pódiu. Ale berme to jako daň za to, že nikde nic nedrnčí ani se neviklá, zpracování je prostě excelentní. Veškeré ovládací prvky zesilovače jsou integrovány na čelním panelu, vzadu najdeme pouze napevno zabudovaný síťový kabel.

Na zesilovači zleva: vstup pro aktivní a pasivní nástroj, přepínač modelovaných aparátů, drive, korekce Bass, Lo-mid, Hi-mid, Treble, Chanel Volume, kompresor, volič efektu a Master Volume. Nad nimi pak tlačítka Deep (zvýraznění basů), čtyři tlačítka volby presetu, tlačítko pro aktivaci ladičky. Úplně napravo pak direct out na konektoru XLR s možností odzemění, výstup na sluchátka jack 6,3 mm, konektor pro pedál, tlačítko pro deaktivaci horny, vstup externího signálu na jack 3,5 mm a síťový vypínač. Potenciometry i tlačítka mají tuhý a důvěryhodný chod, podsvětlení tlačítek je vkusné a funkční.

Ke kombu je možno připojit buď základní kontrolér FBV 4 (již se nevyrábí, ale je ho ještě možné sehnat) umožňující toliko přepínání mezi čtyřmi kanály, FBV Express opět s možností volby čtyř presetů, ale navíc s pedálem Wah/Volume a ladičkou, či FBV Shortboard, který umožňuje volit ze třiceti šesti kanálů pedálem Wah/Volume a ladičkou. Připojení je realizováno konektorem RJ–45, (počítačový síťový kabel), který zároveň zajišťuje napájení kontroléru. Žádný z kontrolérů není součástí dodávky komba a je nutno jej dokoupit zvlášť.

 

Modeling...

Kombo mě docela zaskočilo svou hlasitostí, nečekal jsem takový tlak při zachování čistoty zvuku. Korekce fungují v souladu s modelovaným aparátem, použitelné v celém rozsahu, nekonají se zde žádné orgie extrémních hodnot, místy bych dokonce přivítal větší variabilitu u naladění středů, protože ty, a nic jiného, jak známo, dělají zvuk basy. Použitý kompresor je výborný, rychlý, dělá přesně to, co má a není téměř slyšet, i když zabírá dost podstatně. Na zvuk má značný vliv, krásně zahušťuje basy, aniž by je rozmazával, a když s ním chvíli hrajete, nemáte už to srdce ho vypnout.

Clean – čistý zvuk zůstává čistý i při nastavení vysoké hodnoty gainu, horna pěkně zvoní. Krásná čistá basa s velkými nároky na kvalitu použitého nástroje. Modelovaný zesilovač – Eden Traveler.

Kanál RaB zní, jako když boucháte kravským ocasem do čepice, ale tak to má být a je to přesně ten zvuk, co slyšíte na starých nahrávkách The Beatles či rock‘n‘rollových bandů ze šedesátých let. Modelovaný zesilovač B–15 Flip Top.

Rock je modelován podle zesilovače ’74 Ampeg SVT, krásný šťavnatý rockový zvuk, můj favorit, naprosto bez výtek. S Musicmanem extáze.

Kanál Brit má za předlohu ’68 Marshall Super Bass, ten mám to štěstí vlastnit, takže jsem si je dal pěkně vedle sebe. LowDown sice marshalla nezapře, základní charakteristika zvuku i nakreslení je zachována, ale o srovnání reakce zesilovačů na dynamiku hry raději nebudu psát. Nicméně velmi použitelný nakřápnutý zvuk, skvěle se prosazující v kapele, jak z vlastní zkušenosti mohu potvrdit.

Line 6 LowDown
Line 6 LowDown

Grind je zkreslený punko-hardcorový kanál simulující použití krabičky SansAmp PSA–1 se zesilovačem Ampeg. I když nejsem znalcem ani vyznavačem takovéhoto zvuku, zkreslení je hezké, nepříliš agresivní a nijak base neškodí, což se nedá říci při použití nějakého kytarového zkreslovadla. Líbí se mi.

Synth dává basistovi možnost zahrát si na basový synťák a la sedmdesátá léta. Moc pěkná věcička, inspirující, okamžitě mě napadlo, do kterých písní v kapele bych tenhle zvuk vrazil. Odezva na hru na strunách E–A je o něco horší, musíte za to pěkně brát, abyste měli jistotu, že se tón ozve, ale nic, co by se nedalo zvládnout trochou cviku. Ve vyšších polohách naprosto bez problému. Řekl bych, že tento kanál výrazně rozšiřuje basistovy možnosti a rozhodně nezůstane jenom nevyužívaným experimentem.

Zvuk je možno dále obohatit jedním ze tří nabízených efektů. Zvolit lze vždy jen jeden, a to otočným potenciometrem, který zároveň ovlivňuje i jeho intenzitu. Jiná možnost ovlivnění efektu není, ale je vždy zvoleno klasické nastavení, charakteristické pro modelovanou krabičku.

Envelope filter, čili kvákadlo neboli auto wah. Modelováno podle Q-Tron, prostě kváká a kváká podle dynamiky hry. Klasika, opět bude nutno si zvyknout na jeho reakci a trochu pocvičit, aby se dostavila kýžená jistota kvaku...

Octaveru byla předlohou krabička EBS OctaBass, na originál jsem sice nikdy nehrál, takže věrnost simulace nemohu posoudit, každopádně mě nijak neoslovil. Nelíbí se mi zvuk ani reakce, mám při hraní trochu pocit, jako když tlačím káru do kopce. Zlatý Octaver Boss. Nicméně generuje jednu oktávu dolů a občas by se asi nouzově použít dal.

To nejlepší nakonec – chorus podle předlohy TC Electronic. Chorus je prostě nádherný. Bohatý ve všech intenzitách nastavení, krásně barevný, teplý zvuk... S bezpražcovkou naprostá nirvána. Strávil jsem s ním u komba víc času než se všemi ostatními presety dohromady. Nemohl jsem se utrhnout. Musím ho mít! Sice jen jako krabičku, ale musím. Hned příští týden si ho půjdu koupit!

 

To ostatní

Ale abych jenom nechválil, hodně mi vadí, že při přepnutí kanálu poloha potenciometrů korekcí neodpovídá skutečnosti, musíte s každým trochu pohnout, aby naskočil zvuk podle skutečné polohy. Na pódiu značně limitující, na druhou stranu, pokud máte ze zkoušky dobře nastavené presety, je přepnutí na přednastavený zvuk rychlejší a pohodlnější než u klasického vícekanálu. Bezpochyby pouze otázka zvyku a priorit.

Při aktivaci ladičky se vypne zvuk do reproduktoru i linky a tlačítka kanálů se změní v indikátor naladění. Pokud svítí prostřední dvě zeleně, je naladěno, jinak blikáme zprava nebo zleva. Rychlé, funkční a praktické.

Kombo navíc disponuje linkovým vstupem, do kterého je možno pro účely cvičení přimíchávat libovolný audio signál. Docela mě překvapilo, jak hezky, zřejmě díky horně, kombo reprodukuje normální hudbu. V nouzi bezproblémově použitelné jako PA. Jen bych přivítal potenciometr citlivosti vstupu a jakýkoli jiný konektor než 3,5mm jack.

Další popis asi nemá valného významu, ze zvukových ukázek na CD i videí na stránkách Line 6 je jasné vše. Jen musím potvrdit, že nahrávky jsou opravdu autentické, pořízené bez korekcí z linkového výstupu. To kombo takhle opravdu hraje, „neprifarbeno“ a nearomatizováno. Jen je třeba připomenout, že amp modeling Line 6 zachovává charakter kytary i modelovaného aparátu, nové struny ze starých matematicky nenasimulujete, stejně tak jako špatný nástroj zůstane špatným nástrojem při jakémkoli nastavení. Podle mne zde byl učiněn dost významný krok dopředu (vybavuji si pocit při prvním seznámeni s Bass Podem) v kvalitě modelingu.

Pokud potřebujete větší zvukovou variabilitu, jděte do toho. Za ty peníze fakt dobrý.

 

Info:

LowDown je basový 300W aparát modelingové firmy Line 6. Cena komba je 18 950 Kč a ceny pedálů jsou FBV Express za 3170 Kč a FBV Shortboard za 9130 Kč.

 

Plus:

výkon

zvuk

 

Mínus:

dodáváno bez kontroléru

octaver

možná váha, ale to prostě k base patří

Psáno pro časopis Muzikus