Lexicon I-ONIX FW810S - FireWire audio rozhraní s osmi analogovými vstupy
Audio rozhraní pro domácí použití dnes vyrábí kdekdo. Dokonce i řada renomovaných výrobců sestoupila z profesionálních výšin a vyrábí zařízení, která jsou primárně určena pro domácí studia. Firma Lexicon rozšířila svoji řadu levných audio rozhraní pro domácí použití Alfa - Lambda - Omega o FireWire typ I-ONIX FW810S, který je svojí koncepcí a provedením „o třídu výš“.
I-ONIX FW810S je (nejen) FireWire audio rozhraní (24 bitů/96 kHz) s osmi analogovými vstupy a deseti výstupy, digitálním S/PDIF vstupem a výstupem, výstupem na sluchátka a MIDI rozhraním. Výrobce se chlubí nízkošumovými mikrofonními předzesilovači DBX, což by vypadalo pořád ještě konvenčně. Méně konvenční už je ale fakt, že zařízení vlastně funguje jako digitální mix (8 x 10) s nízkou latencí a s ovládáním z počítače, kdy každý z osmi vstupů je vybaven sekcí DBX Dynamics (kompresor, limitér a gate), čtyřpásmovým ekvalizérem a k dispozici máte i jednu stereofonní efektovou sběrnici s volbou jednoho z devíti efektů.
Nekoupíte si pouze devatenáctipalcovou krabici, ale komplet se softwarem Cubase LE4, VST Reverb plug-inem Lexicon Pantheon II a EZ Drummer Lite.
Hardware
Devatenáctipalcová krabice v této cenové třídě nikoho nepřekvapí. Mechanické provedení je ale nadstandardní, pečlivé řešení a uchycení všech ovládacích prvků i konektorů předpokládá opravdu časté používání zařízení jako mixu.
Všech osm vstupů je vybaveno mikrofonními předzesilovači s konektory Combo XLR. První dva vstupy je možné nezávislými přepínači nastavit jako vysokoimpedanční/nástrojové a jejich konektory jsou umístěny na čelním panelu. Za výbornou věc považuji možnost zapnutí fantomového napájení mikrofonů +48 V tlačítky pro každou dvojici vstupů zvlášť. To se obvykle u zařízení v podobné cenové třídě nevidí.
Vstupy jsou zároveň vybaveny indikátory vstupní úrovně - je to kompromis tří LED pro každý vstup, Signal, -6 dB a Clip, ale naprosto stačí.
Analogových výstupů je celkem deset, jsou symetrické a jsou vyvedeny na konektorech 6,3mm jack. Je zde stereo Main Out se samostatnou regulací hlasitosti a osm dalších linkových výstupů, které jsou konfigurovány jako čtyři stereo páry Aux. Hlasitost u těchto osmi výstupů lze regulovat pouze softwarově. Těch osm linkových výstupů lze využít i jako výstup vícekanálového formátu 7 + 1, pokud to softwarová aplikace umožňuje. Stereofonní výstup Main Out je ideální použít například pro připojení aktivních poslechových monitorů. Zařízení je vybaveno i sluchátkovým výstupem s vlastní regulací hlasitosti, který je napevno přiřazen stereo výstupu Main Out. Hlasitost je naprosto dostatečná i při použití sluchátek s nižší impedancí.
MIDI rozhraní považuji za rozumnou výbavu. Přístroj je napájen z vestavěného zdroje, takže vás neobtěžuje žádný napájecí adaptér.
Software
Kromě ovladačů najdete na instalačním DVD i VST reverb plug-in Pantheon II, software Cubase LE4 a EZ Drummer Lite. Tedy dost slušná výbava.
Se softwarovým ovladačem se nainstaluje i ovládací panel, který slouží pro řízení vestavěného digitálního mixu. Ten softwarový ovládací panel i jako mix vypadá, je velice přehledný a intuitivní a osobně jej považuji za jeden z nejlépe vyřešených ovladačů, jaké jsem měl možnost vidět.
Tento virtuální mix pracuje s osmi analogovými, dvěma digitálními a osmi softwarovými Playback vstupy, které lze směrovat do osmi analogových výstupů (čtyři stereo Aux) a stereo výstupu Main Out. Digitální stereo výstup S/PDIF je přiřazen stereo výstupu Main Out (s možností vypnutí), stejně tak i sluchátkový výstup. U toho sluchátkového výstupu je škoda, že jej nelze přepínat mezi Main Out a jednotlivými stereofonními výstupy Aux, ale to už je jen zhýčkanost nenasytného uživatele. Celkově bych tu koncepci mixážního pultu hodnotil jako velmi rozumně navrženou, s velmi intuitivním ovládáním.
Ta přehlednost celého mixu má jedinou nevýhodu - jeho okno je poměrně široké a doporučuji širokoúhlý monitor s co nejvyšším rozlišením.
Všechny ovládací prvky na mixu reagují okamžitě kromě jediného - nastavení hlasitosti Main Out má poměrně velkou setrvačnost a zpoždění. Kupodivu ale změna nastavení jakéhokoliv parametru na mixu se obejde bez rušivých pazvuků, praskání nebo skoků v úrovni. To je dost nebývalé a svědčí to o velmi slušné práci programátorů a zřejmě i o dost velké rezervě ve výpočetním výkonu hardwaru I-ONIX.
Intuitivně se dalo přijít na to, že „dvojklik“ myší na ovládací prvek způsobí jeho návrat do referenční polohy, nepřišel jsem na kombinaci Ctrl + tahání myší rovná se změna parametru „jemně“. Ještě že je tady (slušně napsaný) návod.
Celé nastavení mixu se dá samozřejmě uložit jako SnapShot.
Mix, EQ, dynamické procesory, efekty...
Ten softwarový mix připomíná klasický pult se vším všudy, i když má jen osm analogových vstupů. Ke každému z těch osmi vstupů je přiřazen dynamický procesor, čtyřpásmový ekvalizér a výstup na stereofonní efektovou sběrnici.
Dynamický procesor je „klasika“, tedy gate - kompresor - limitér. Honosí se to nápisem DBX. Aby ne, když je to s Lexiconem jeden koncern. Je to perfektně použitelné, jen je třeba mít na paměti, že je to procesor digitální, takže přebuzení vstupů za vás nevyřeší. Ale přebuditelnost vstupů celého I-ONIXu je tak velká, že tenhle problém zřejmě vůbec řešit nebudete.
Ekvalizér je čtyřpásmový, kdy krajní pásma jsou typu shelving, a pak jsou tu ještě dvě pásma parametrického ekvalizéru. Opět je ovládání intuitivní, podle očekávání funguje způsob „chyť za křivku a změň“ a rychlostí reakce na změny parametrů by se mohli inspirovat i jiní renomovaní výrobci softwarových plug-inů. Jedinou věc bych přidal - tlačítko Flat pro vyrovnání křivky ekvalizace. Sice máte možnost ekvalizér jednoduše vypnout, ale jako zhýčkaný uživatel EQ plug-inu jiného výrobce jsem tohle postrádal. Dobrý bonus - tvar nastavené křivky ekvalizace je zobrazen i v náhledu ekvalizéru na mixu.
Efektová sběrnice je stereofonní, výhodou je, že do ní je možné směrovat signál z libovolného analogového, digitálního i softwarového vstupu. Na výběr je jeden z devět možných efektů: Ambience, Chamber, Small Hall, Large Hall, Room, Small Plate, Large Plate, Vocal Hall a Vocal Plate. Výstup efektové sběrnice lze směrovat k libovolnému stereo výstupu (Main, Aux), z ovládacích prvků jsou k dispozici nejběžnější parametry: Pre-Delay, Mid Frequency Reverb Time, Size a High-Cut. Přednastavené presety jsou zvolené poměrně slušně, ale velmi citelně mi na efektové sběrnici chyběl ekvalizér. Je škoda, že zde nelze použít stejný čtyřpásmový ekvalizér jako na analogových vstupech. To by asi výpočetní výkon moc zásadně neovlivnilo. Opět se projevil zhýčkaný uživatel a dost mi chybělo pro volbu efektu například rozbalovací Menu. Přepínání „otočným“ prvkem je sice efektní, kupodivu ani při rychlé změně efektů se neozve žádný rušivý zvuk, ale trochu to zdržuje. Ale to je naprostá drobnost.
Kdybych měl hodnotit pořadí efektů podle kritéria „líbilo se“, tak bezproblémové jsou Vocal Hall, Large Hall a Vocal Plate, u ostatních se mi zdálo trochu moc basů, ale je to subjektivní dojem. Presety jsou velmi citlivé na změnu parametrů, vše lze samozřejmě uložit do SnapShot nastavení celého mixu.
Perfektní je použití efektové sběrnice například pro odposlech (sluchátka) v domácím studiu při nahrávání zpěvu. Pro tyto účely byla asi celá koncepce mixu a efektů navržena.
Jedna velmi praktická věc - stereofonní výstupy Aux lze jednoduše nastavit jako Direct Out, takže slouží jako přímý vícekanálový výstup ze softwarové DAW aplikace. Někdo při návrhu opravdu přemýšlel. Chválím.
Zvuk, praktické použití, postřehy...
Zvuk hodnotím nerad. Velmi slušná dynamika, měl jsem trochu pocit, že I-ONIX nepatrně zdůrazňuje basy. Změřil jsem, a je to fakt, výrobce udává frekvenční charakteristiku 20 Hz-20 kHz v toleranci +/-1,5 dB a právě na basech je trochu „přidáno“. Je to nepatrné, spíš pocit, že basy jsou „tvrdší“, ale jinak vůbec nic nepříjemného.
Co mě zarazilo, byl znatelný nárůst šumu po připojení k monitorům. Není to důsledek nějakého špatného odstupu signál/šum, ale spíš důsledek toho, že I-ONIX má hodně velké výstupní napětí (výrobce udává +20 dBu). U výstupu Main Out to nijak nevadí, protože přístroj má regulátor hlasitosti, ale u výstupů Aux nezbývá nic jiného než ubrat na citlivosti zařízení, které je k I-ONIXu připojené. U poslechových monitorů většiny výrobců to povede na nastavení regulátoru citlivosti „kousek nad minimum“, což může být někdy docela alchymie.
Naopak odstup signál/šum u vstupů je nadprůměrný, celkově bych řekl, že kvalita mikrofonních předzesilovačů je velmi slušná.
Přístroj je vybaven indikátory úrovně vstupního signálu jak „hardwarovými“, tak na softwarovém mixu. „Hardwarový“ indikátor -6 dB ukazuje správně, indikátor Clip není nastaven, jak bývá obvyklé, na hodnotu -3 dB pod přebuzením vstupů, ale přímo na hranici přebuzení. Takže doporučuji hlídat a snažit se „nerozsvítit“. Naopak jsem byl zklamán softwarovým indikátorem (sloupcem) na mixu, který měl hranici přebuzení nastavenou zbytečně vysoko, takže pokud se softwarový indikátor přebuzení rozsvítí, signál už určitě zkreslený je. Doufejme, že toto se v nějaké novější verzi softwaru změní.
Výrobce se chlubí malou latencí celého mixu, změřil jsem hodnotu 0,8 ms pro signál přivedený od analogového vstupu přes EQ do Main Out, což je naprosto bez problémů. Chválím.
K přístroji je dodáván kromě dalšího softwaru i VST plug-in Pantheon II, což je reverb plug-in firmy Lexicon s podporou vzorkovací frekvence až 96 kHz. Cynické poznámky typu „darovanému koni...“ tady naprosto neplatí, plug-in je bez problémů použitelný, k dispozici máte třicet pět přednastavených presetů a dost editovatelných parametrů. Další presety si můžete uložit jako User Preset. Trochu mi u řady presetů vadila velká citlivost změny zvuku na některé parametry, ale je to věc zvyku uživatele, který používá reverb plug-iny od firmy TC. Pro použití v domácím studiu je Pantheon II určitě nadprůměrnou volbou.
Závěr
Zařízení „vše v jednom“, naprosto perfektní pro použití v domácím studiu. Ve větším studiu se zřejmě moc neuplatní už kvůli tomu, že máte k dispozici „jen“ osm vstupů a jen těžko jej budete rozšiřovat (nemá ADAT nebo podobné možnosti) či synchronizovat (nemá WordClock a podobné) s něčím dalším.
Zpracování 24 bitů/96 kHz považuji za naprosto dostatečné, zvlášť v domácím studiu.
Vestavěný mix s malou latencí a s výbavou dynamických procesorů a EQ na každém vstupu včetně stereofonní efektové sběrnice je naprosto perfektním nápadem. Možnosti mixu jsou ukázkou výborného „kompromisu“ mezi možnostmi, praktičností a jednoduchostí ovládání. Slušný zvuk a velmi dobré parametry analogových vstupů jsou u této značky zřejmě normálním jevem. Dodávaný plug-in Pantheon II je příjemným bonusem a v domácím studiu to může být jeden z nejlepších reverbů, které budete mít k dispozici.
S jídlem roste chuť, takže po chvíli používání jsem zatoužil po hardwarových insert vstupech, kam by bylo možné připojit externí efekty a přístroje. Také by se hodilo tlačítko Pad pro útlum na vstupech. A pak uspokojte zhýčkaného uživatele...
Info:
I-ONIX FW810S je FireWire audio rozhraní (24 bitů/96 kHz) s osmi analogovými vstupy a deseti výstupy, digitálním S/PDIF vstupem a výstupem, výstupem na sluchátka, MIDI rozhraním a vestavěným digitálním mixem. Každý z osmi vstupů je vybaven sekcí DBX Dynamics (kompresor, limitér, gate), čtyřpásmovým ekvalizérem a je zde jedna stereofonní efektová sběrnice s volbou jednoho z devíti efektů. Doporučená maloobchodní cena je 24 990 Kč.
+
praktická koncepce
přehlednost a jednoduchost ovládání
možnosti mixu
EQ a dynamický procesor na každém analogovém vstupu
zapínání fantomového napájení pro každou dvojici vstupů zvlášť
mechanické provedení
dodávaný VST reverb plug-in Pantheon II
-
výstup na sluchátka pevně přiřazený master výstupu
vyšší šum osmi linkových výstupů
zbytečně vysoká úroveň výstupního napětí linkových výstupů
pomohl by ekvalizér na efektové sběrnici
Technické parametry
převodníky: 24 bitů/44,1-96 kHz
rozhraní: FireWire 400
analogové vstupy: 8 x mikrofonní/linkové (Combo XLR)
vysokoimpedanční nástrojové vstupy: 2 (na vstupech 1 a 2)
analogové výstupy: 10 x linkové (Stereo Master + 8 x Line Out)
sluchátkový výstup: 1
digitální vstupy: stereo S/PDIF
digitální výstupy: stereo S/PDIF
další rozhraní: MIDI In/Out
dynamický rozsah: 108 dB(A), 20 Hz-20 kHz
Parametry mikrofonních předzesilovačů
maximální vstupní úroveň: +8 dBu
rozsah regulace citlivosti: 55 dB
frekvenční charakteristika: 20 Hz-20 kHz +/-1,5 dB
zkreslení: 0,002 % (-6 dBu/1 kHz), 0,02 % 20 Hz-20 kHz
Parametry linkových vstupů
maximální vstupní úroveň: +22 dBu
frekvenční charakteristika: 20 Hz-20 kHz +/-1,5 dB
zkreslení: 0,002 % (18 dBu/1 kHz), 0,02 % 20 Hz-20 kHz
Parametry výstupů
maximální výstupní úroveň: +20 dBu
výstupní impedance: 32 char1 (symetrický výstup)
rozměry: 19”/1U, (483 x 44 x 267 mm)
hmotnost: 3,5 kg
napájení: síťové, 100-240 V/30 W
podporované OS: Windows XP/Vista, Mac OS X 10.4.9 a novější