Laney TI15-112 - jednokanálové lampové kombo
Lampová „patnáctka“ od Laney je jednokanál sršící temnými zvuky rocku a metalu. Řeč bude o signature kombu Tonyho Iommiho z Black Sabbath.
Mezi komby s dvanáctipalcovým reproduktorem patří tento kousek spíše k menším a lehčím. Mřížka před reproduktorem je poseta kříži, asi aby bylo hned vidět, odkud vítr vane. Jako pozornost podniku dostanete k novému kombu dokonce kříž laserem vyřezaný přímo z mřížky aparátu Tonyho Iommiho.
Na pohled a na omak
Na předním panelu najdeme Tonyho podpis, vedle něhož jsou dva vstupy na jack. Vrchní vstup je pro plný výkon aparátu (15 W) a spodní pro hraní doma (1 W). Dále jsou k mání následující potenciometry (zleva):. Pre-Boost (o tom se zmíním níže), Drive, ekvalizér Bass/Middle/Treble, pak Volume, Dynamics (také probereme) a Tone. Zbývá páčka a červená dioda signalizující zapnutí/vypnutí funkce Pre-boost (hned vedle potenciometru) a dioda signalizující zapnutí aparátu mezi potenciometry Volume a Dynamics.
Na zadním panelu najdeme zleva výstupy pro linku Live (Emulated DI) a sluchátka Silent (Phones). Oba na velké jacky. Dále vstup pro malý jack CD/mp3, Return a Send efektové smyčky, mezi nimiž je třípolohový přepínač -10 dB/0 dB/Bypass, mono jack pro footswitch k ovládání Pre-boost a zbývají dva výstupy pro repro (8 a 16 Ω - možno použít jen jednotlivě). Reproduktor komba je osmiohmový, zapojen jackem. Zezadu je zakrytý mřížkou, která je zkosená a vedena středem prostoru tak, že naspodu vytváří s dřevěnou přepážkou asi deset centimetrů vysokou přihrádku pro kabely, footswitch apod. Potah, držadlo, ochrana rohů atd. jsou stejné jako u kteréhokoli jiného komba.
Na poslech
Bez velkého otálení zapojuji kabely a zjišťuji, že kombo nemá režim stand by. Zapínám tedy rovnou, hrabu do strun a po dvaceti vteřinách nabíhá zvuk.
Jelikož je to jednokanál, kroutím předzesilovač někam na polovinu a ozývají se vřelé, teplé a hutné tóny zkresleného zvuku. Okamžitě je jasné, jakou má zvuk barvu. S potěšením konstatuji, že příjemnou a charakteristickou. No vlastně, aby ne. Ozývá se živý zvuk Tonyho Iommiho, a to jen tak sedím ve svém pokoji. Zvuk na mě od první chvíle působí temně a tento charakter si drží, ať kroutím korekcemi jak chci.
Potenciometr Tone umožňuje nabrousit zvuk dle vkusu, aniž by mu sebral na spodcích. Zvukově plní funkci Presence z jiných aparátů. Ekvalizér na mě působí tak, že basy, středy i výšky jsou laděny podle kytarových frekvencí a ne celého spektra, takže basy jsou spíše středo-basy, středy někde na frekvencích telefonního sluchátka a výšky jsou ty nižší, řezavé, ne vysoké bzučivé. Barva se jimi dá upravit jen do jisté míry, ale nic extra se zvukem neuděláte, zachová si stále charakter zvuku Tonyho Iommiho. Drive funguje jako klasický lampový předzesilovač. Čistý zvuk v podstatě nezískáte, ale nakřápnutého cleanu à la osmikilo docílíte, přičemž je to stále pěkný, barevný a plný zvuk, jen pokud budete chtít jasný cinkavý zvuk, tak tady nepochodíte. Cinkavé výšky nejdou dohnat ani na ekvalizéru, ani potenciometrem Tone. Při maximálním zkreslení lze docílit zvuku hi-gainového aparátu. Nutno podotknout, že dobře a čitelně bere i zvuky z ladění drop C.
Reproduktor HH se ukazuje být na všech nastaveních tou správnou volbou. Aparát dokáže hrát slušně nahlas a zdá se mi, že při svých patnácti wattech hraje srovnatelně s jakoukoli třicetiwattovou lampou a při velkém tavení je limitován spíše reproduktorem (od poloviny dráhy potenciometru už se nedějí velké hlasitostní změny).
Při zapojení na výkon jeden watt není kombo jen tišší a dráha Volume delší, ale při stejně nízké hlasitosti získá šťávu, kterou postrádá při hraní na nízkých hlasitostech většina větších lampových aparátů.
Pre-boost a Dynamics
Místo vybírání krabiček, zapojování mezi kytaru a kombo, do smyčky, ke zdroji atd. máte všechno vestavěné a funguje to perfektně. Tyto funkce jsou v aparátu k nezaplacení. Pre-boost plní funkci nakopávadla, takže máte najednou více gainu (delší, plnější tón na sóla, flažolety a vkusné vazby). Jen k němu musíte dokoupit footswitch, který není ke kombu dodáván. U efektu Dynamics jsem si říkal, na co používat kompresor v lampovém aparátu, který je sám o sobě kompresorem, a pochopil jsem po jeho zapnutí. Potenciometr Dynamics dodává zvuku výrazné spodní frekvence, které by jinak ve zkreslení zanikly, a aparát díky tomu mnohem více tlačí i na pokojových hlasitostech. Jen je potřeba ho užívat s mírou, protože pak ztrácíte lampovou citlivost, takže aparát tolik nereaguje na potenciometr na kytaře ani na ruce. Zkrátka kompresor.
Obě tyto zlepšení jsou velkou přidanou hodnotou k už tak dobře hrajícímu aparátu.
Smyčka, line out a line in
Efektová smyčka funguje tak, jak má, jako každá jiná. „Navíc“ je tu možnost přepnutí na -10 dB. Slouží pro efekty s menším výstupem, takže můžete dohonit nějaké ty úbytky signálu. S efektem, který nežere signál, je tohle nastavení zkrátka jen o něco hlasitější.
Z linkového a sluchátkového výstupu dostanete ten samý zvuk. S tím rozdílem, že při zapojení do Emulated Output hraje i reproduktor, zatímco při zapojení do Phones je reproduktor odpojen. Co se přímo dojmu ze zvuku týče, tak sluchátkový i linkový výstup hrají poněkud ochuzeně. Ale signál je vyveden už před koncovým zesilovačem, takže hraje jen předzesilovač a zvuk není modulován koncovým zesilovačem a reproduktorem. Proto se na zvuku také nepodílí funkce Tone a Dynamics, které ovlivňují jen zvuk koncového zesilovače.
Line in pro mp3/CD je podobná kapitola. Na zvuku jakékoli nahrávky si příliš nepošmáknete, protože kytarový reproduktor umí hezký kytarový zvuk, ne tolik už ten širokofrekvenční.
Každopádně, to, že mě linkové vstupy či výstupy nenadchly, nepovažuji za tragédii, protože málokdo si pořizuje aparát kvůli line in/line out a vždy je lepší, když aparát tyto možností má, než kdyby je vůbec neměl.
Na závěr
Za předpokladu, že jsme zaměřeni na temný heavy metal, v doprovodech milujeme posouvání kvint, v sólech pískáme umělými flažolety, čistý zvuk nevyužijeme a do zkušebny si chodíme s kapelou zahrát svoje oblíbené songy z let minulých (anebo tvoříme stylově podobnou hudbu), je toto kombo výbornou volbou. Přispívá k tomu i příznivá cena.
Na druhou stranu, nenabízí o moc víc, než jsem zde právě shrnul. Takže pokud chceme používat čistý a zkreslený zvuk zároveň nebo chceme po aparátu, aby uměl více zvuků na různá nastavení, tady rozhodně nepochodíme. Není to aparát pro každého a firma Laney se u tohoto výrobku evidentně zaměřila na užší skupinu kytaristů, pro kterou tento zvuk znamená skvost, a ti si ho koupí a budou si každý den mlaskat, jak dobře udělali, a ti ostatní budou pravděpodobně hledat jinde.
Testováno na Gibson - Les Paul.
Info:
Laney TI 15 - 112 je 15W jednokanálové lampové kombo určené pro milovníky klasického heavymetalového zvuku. Cena je 12 300 Kč.
Plus:
jeden výborný zvuk
vestavěné funkce Pre-Boost a Dynamics
dobře využitelný na domácí hraní
cena
Mínus:
absence čistého kanálu
úzké zaměření na jeden zvuk
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
série | Tony Iommi Signature |
model | TI15–112 |
výkon | 15 W, <1 W |
počet kanálů | 1 |
korekce | Bass, Middle, Treble, Tone Pre-boost, Drive, Volume |
efektová smyčka | ano |
efekty | Dynamics (kompresor) |
footswitch | Laney FS2 (není součástí) – zapíná/vypíná Pre-Boost |
lampy | 3x ECC83, 2x EL84 |
reproduktor | 12” HH – H1265 |
line in (CD/MP3) | ano (3,5 mm jack) |
line out | Live (Emulated DI), Silent (tichý, sluchátka) |
výstupy pro připojení boxu | 8 Ω, 16 Ω (6,3mm jack) |
rozměry v mm (š x v x h) | 460 x 425 x 265 |
hmotnost | 14,8 kg |
www: