Laney TFX3
Když jsme telefonicky domlouvali tento test, nějak jsem nabyl dojmu, že se bude jednat o kombo se simulátorem lampového zkreslení a efektovým procesorem, a krabice, která na mne čekala, jenom potvrdila moje očekávání. Na obalu vyvedeny názvy snad všech efektů co znám včetně "real tube drive". Po cestě domů mne napadala spousta bonmotů, jimiž svůj test uvedu, a těšil jsem se, jak dám průchod svému názoru na simulaci lamp. Obzvlášť vtipné mi připadalo, jak se třeba za deset let potkají dva kytaristi, a když se jeden zeptá, jestli ten druhý hraje na lampy, ten si bude myslet, že mluví o veřejném osvětlení... Já vím, nic moc. Nějak jsem ty bonmoty nedotáhl, nebylo totiž proč.
Po vybalení komba jsem zjistil, že se žádná simulace nekoná, protože kombo je klasického typu, s opravdovou lampou v předzesilovači a k tomu ještě něco navíc.
Provedení
Lety prověřená konstrukce a la fender - marshall, vyrobená z 18mm dřevotřísky, vzadu otevřená, potažená poměrně měkkou černou koženkou, která si vyloženě říká o futrál, protože bych na ní asi dokázal udělat skobu i nehtem. Zkosený čelní panel, zesilovač uložen v kovovém šasi, na horní straně umělohmotná mřížka k odvodu tepla produkovaného elektronkou. Povrchová úprava panelu stříbrná (někdo by možná řekl platinová), knoflíky chromované. Docela zábavná vlastnost těchto knoflíků spočívá v tom, že v každém (jak v zrcátku) se odráží obličej dotyčného člověka zkoumajícího panel. 17 upřeně na mne hledících Tomíčků mě docela vyhazovalo ze soustředění... Přepínače kanálů v sobě mají červenou ledku signalizující, že je ten který kanál aktivní, kdybyste to náhodou neslyšeli. Kryt přední ozvučné desky je z velmi hrubé černé tkaniny s vetkanou stříbrnou nitkou. Efektní. Nahoře ucho k transportu, vzhledem k váze ani nepostrádám boční madla pro dvoumužní přepravu. Je osazeno reproduktorem Celestion GP12P-80. V příslušenství je čtyřtlačítkový footswitch masivní kovové konstrukce, pro každý kanál jedno tlačítko plus ještě jedno pro zap./vyp. efektu. Aktivní kanál je signalizován velikou zelenou ledkou. Výborný nápad jsou suché zipy napevno "přimontírované" z boku uvnitř komba, do nichž se footswitch při přepravě zafixuje. Takže tím snad odpadne klasické odtrhávání pedálu od magnetu reproduktoru, kam se vždy při přepravě přilepí. Vysoce hodnotím propojovací kabel mezi pedálem a kombem, kterým je standardní devítipinový seriový počítačový kabel s aretací šroubky snadno dostupný v každém počítačovém obchodě. Kdo někdy opravoval ulomený speciál s exotickým konektorem ví, o čem mluvím. Výborný nápad. Gumové nožičky, černé kovové rohy.
DSP
DSP jednotka u tohoto komba mi přijde natolik zajímavá a inovátorská, že jí prostě musím věnovat vlastní odstavec. V kombu jsou vlastně dvě zcela totožné efektové jednotky, jedna pro čistý kanál, druhá společná pro oba zkreslené kanály. Každou z nich tvoří přepínač presetu (viz. tabulka), hlasitost zvoleného efektu a ještě navíc nezávislý Reverb. Efekt lze aktivovat nebo deaktivovat nožním přepínačem, a to pro každý kanál zvlášť. Nevím, jestli je to zcela jasně řečeno, ale prostě při přepínání kanálů si kombo pamatuje, jestli je efekt na tom kterém kanálu zapnutý nebo vypnutý. Reverb přitom zůstává aktivní pořád. Je to výborně vymyšleno hlavou a nadmíru funkční při živém hraní. Hlasitost efektu je využitelná v celém rozsahu nastavení, nekonají se zde žádné kosmické výlety jako u jiných výrobců, kteří prostě musí ukázat, kam až je možné zajít. Jako bych slyšel klasickou námitku: Nojo, presety, unifikované, neosobní, nenastavitelné... Ano jsou to presety, ale nějakým zázrakem jsou nastaveny přesně na ty hodnoty, které konkrétně já složitě klofu do svého efektového procesoru. A ruku na srdce, kolik využíváte při živém hraní zvuků? Alespoň já jsem od systému "song=speciální zvuk" utekl asi před deseti lety.
Jak to hraje
Jako první jsem "okoštoval" čistý kanál a moje překvapení bylo více než příjemné. Lze docílit široké škály čistých zvuků, které pokrývají celé použitelné spektrum nabídky. Zvuk je bohatý, jde za rukou a korekce fungují na těch správných kmitočtech, jak to mám rád. Na otevřené kombo obsahují dostatek basů, výšky jsou brilantní, zvláště při použití přepínače "Bright". Zvuk je kompaktní, neslévá se a až při téměř maximálním vytočení volume se začne objevovat trochu "smeták", který se ovšem při live produkci úspěšně maskuje do bicích. Při DSP je zvláště chorus přínosem, je krásně barevný a kombinace delay/chorus je přesně to, co mne inspiruje. Naproti tomu ovšem efekt Octave je pro svoje zpoždění s čistým zvukem téměř nepoužitelný. Zlatá stejnojmenná krabička Boss. Ostatní efekty jsou k dispozici dle chuti a vkusu.
Přepínám na "Drive 1". Zakrátko se mi opět daří nastavit sound, který se mi líbí, kolem střední polohy Gainu je to ono. Pěkný beglajtový nakřápnutý zvuk, lampa je cítit. Jen mě trochu mrzí, že korekce Middle a Bass mám úplně napravo. Tady už se začíná bohužel projevovat vliv konstrukce otevřeného komba. Přepínač Scoop pěkně roztáhne zvuk k okrajovým frekvencím, hezké pro beglajt, kdy hraje kytara sama, ale s kapelou jsem tuto funkci raději vypnul, basy mizí pod kopákem, výšky se kryjí s činely. Maximální nastavení gainu zvuk posune na plnotučný hardrockový beglajt sound, zkreslení je pěkně macaté, jde za rukou a žije. DSP jsem vůbec necítil potřebu zapínat, ale test si to žádá. Takže opět plně využitelné, pokryty jsou všechny standardně používané efekty. Octaver je totéž jako u čistého zvuku.
"Drive 2". Nojo, nakonec to přijít muselo. Tady se už bohužel otevřená zadní strana spolu s nevelkou hloubkou komba stává nepřeslechnutelnou. I když zkreslení je svým charakterem hezké, i při maximalním nastavení basů a středů jich pořád není dost. Není to ale kritické, slyšel jsem řadu kytaristů používat mnohem horší zvuk na mnohem dražších aparátech. Zkreslení je zdařilé, částečně bych si dovolil je přirovnat ke zkreslení marshallu řady Valvestate s ovladačem Contour ve střední poloze. Zvuk je stále čitelný i při maximálním vytočení drive a DSP delay s ním dělá úplné divy. Na jednohlasou hru je použitelný i Octaver. Při trash nastavení (basy a výšky max, středy pryč) si toto kombo dovedu představit i v nějakém metalovém klubíku.
Přepínač Vibe funguje pro všechny kanály společně jako jakýsi speaker simulator, zvuk se zakulatí, přidá na středech a lehce ořízne okrajová pásma. Při vyšších hlasitostech docela funkční, přinejmenším se zvuk výrazně lépe prosadí v kapele. Jeho uplatnění bych viděl i ve studiu, při snímání komba mikrofonem.
Nedalo mi to, a připojil jsem k tomuto kombu uzavřenou bednu 4x 10"/8 ohmů s Celestion vintage. Veškerý zvuk je o sto procent lepší, zkreslení bez výhrad. Na všech kanálech jsem klidně mohl ubrat basy i středy, a zesilovač přesto produkoval plný zvuk. Je vidět, že výrobce počítal hlavně s otevřenou ozvučnicí a korekce lehce předimenzoval. Basů i středů je již dostatek, výrazný je i nárůst celkové hlasitosti aparátu (no aby ne, když tím jede na dvojnásobný výkon). A ke všemu to kombo na té bedně vypadá tak hezky...
Co se týče použití komba bez bedny, jsem přesvědčen, že kdyby zadní dekl neměl jen nějakých deset centimetrů na výšku, ale tak čtyřicet, se zvukem by to udělalo pravé divy. Pro šikovné ruce práce tak na půl hodinky...
Zhodnocení
Firma Laney mě osobně přesvědčila, že umí udělat kvalitní aparát pro muzikanty. Nejsem sám. O tom, že její výrobky jsou na vysoké profesionální úrovni, by mohla poreferovat řada světových kytaristů jako například Joe Satriani, Tony Iommi, Paul Gilbert, Dave Uhrich a jiní. Navíc, testovaný zesilovač lze pořídit v konfiguracích: kombo 1x 10"/50 W, kombo1x 12"/65 W, kombo 1x 12"/120 W (testovaný kus), kombo 2x 12"/120 W a hlava 120 W. Tady si už může vybrat asi opravdu každý. Na tomto typu aparátu mne nejvíce oslovila filozofie "zapoj a hraj", nic jiného než kytaru už nepotřebuješ. Je nás víc, kdo se stejně jako já vláčí na koncert s bednou, rackem plným šuplat, MIDI kabů, pedálů, napaječů, kufrem drátů a dalších "serepetiček" a místo osvěžujícího pivínka před kšeftem to všechno drátuje dohromady. No řekněte, nezáviděli byste někomu, kdo si jen tak přijde s kytarou v jedné ruce, kombem v druhé, vrazí to do zásuvky a jde na panáka? A ještě to celé pořídí za nějakých plus minus 17 000 Kč?
Info:
Laney TFX3 je tříkanálové hybridní kombo s lampou v předzesilovači a dvěma efektovými procesory se spoustou použitelných presetů. Cena je 16 880 Kč.
Plus:
váha
cena
DSP
provedení
kabel footswitche
čistý a crunch zvuk
Mínus:
tenčí zkreslený zvuk při použití samotného komba
měkká potahová koženka
Presety DSP procesorů
250 ms Single Shot
400 ms Delay with Repeat
500 ms Delay with Repeat
600 ms Delay with Repeat
Flange
Flange + 400 ms Delay with Repeat
Rotary Slow
Rotary Fast
Octave Down
Chorus Moderate
Chorus Deep
Hall Reverb
Room Reverb
Plate Reverb
400 ms Delay with Repeat + Chorus Deep
Chorus + Reverb
Čelní panel zleva:
Jack input. - Čistý kanál: volume, přepínač kanálu, přepínač Briht, Bass, Middle, Trable. - Drive 1: přepínač kanálu, přepínač Scoop, Gain, volume. - Drive 2: přepínač kanálu, přepínač Scoop, Gain, volume. - Drive EQ - korekce společné pro oba Drive kanály: Bass, Middle, Trable. - Přepínač Vibe. - DSP sekce pro čistý kanál: Level efektu, otočný přepínač pro volbu typu efektu, volume Reverb. - DSP sekce pro drive kanál: Level efektu, otočný přepínač pro volbu typu efektu, volume Reverb. - Síťový vypínač.
Zadní panel zleva:
Zásuvka pro síťový kabel typ flexi, Jack pro externí repro min 8 Ohm, FX return, FX send, konektor pro připojení footswitch.