Kustom Arrow 16R - dvoukanálové tranzistorové kombo
U baskytarových aparatur platí obecné snad tisíckrát zmiňované pravidlo, že velikost ničím nenahradíš. Tohoto hesla se drží i u nás zatím poměrně málo známá firma Kustom. Pro zastánce klasické koncepce zesilovač-bedna zde máme na test cenově velice atraktivní nabídku.
Co je malé, to je hezké. Anebo naopak?
Technologický pokrok je dynamický a doba přeje miniaturizaci při neustálém vylepšování výkonnostních parametrů. To se bezesporu týká i vývoje ve světě basových tónů. Výrobci nabízí čím dál menší, lehčí a výkonnější aparáty. Musím uznat, že je to pro vytížené hráče velká výhoda. Vezmete kombíčko o velikosti toastovače s výkonem menší elektrárny a hurá na kšeft. A je vám v podstatě jedno, jestli se jedná o komorní jazz klub nebo stadion. Samozřejmě to byla už velká nadsázka... Nicméně si myslím, že se tato doba velice rychle blíží. Ještě tak vymyslet kompletní wi-fi eliminaci kabelů a všeho, co se vám může plést při hraní pod nohy. Basový zesilovač Kustom DE200HD v kombinaci se dvěma boxy (4 x 10” a 1 x 15”) ale představuje starou osvědčenou koncepci a v tomto případě se žádná revoluce nekoná. No, i když... Pokud se totiž pořádně podíváte na cenu tohoto kompletu, pochopíte, proč se Marx s tím svým ožebračováním dělnické třídy opravdu nedá brát vážně.
Zesilovač Kustom DE200HD
Začneme pěkně odshora, a to srdcem celé sestavy, zesilovačem. První, co vás upoutá, je hodnotný a moderní vzhled. Na přední panel byl použit broušený hliník se stříbrně doladěnými potenciometry na černém podkladě. Na pravé straně je svítící modré oko diody indikující stav zapojení. V této cenové kategorii rozhodně jeden z nejpohlednějších kousků. Velikost 2U do racku, váha příjemných dvanáct kilogramů. Papírově má zesilovač výkon 200 W při 4 char1, ale ve skutečnosti jsem měl pocit, že je silnější. Zajímavá zkušenost, protože většinou tomu bývá naopak. Co se týká udávaného výkonu basového zesilovače, tak se rozhodně spoléhejte hlavně na svoje uši a pozorování vašich vlajících kalhot (viz článek a rozhovor s Jonasem Hellborgem v listopadovém čísle Muzikusu; pozn. aut.). Na předním panelu najdete v pořadí zleva doprava: Direct Out (XLR výstup pro mixpult), CD/Tape Input (stereo 6,3mm jack vstup pro externí zdroj zvuku, jako je CD či mp3 přehrávač), Bass Input (6,3mm jack vstup pro nástroj), potenciometry Gain (s diodou Clip pro indikaci přebuzení na vstupu), Volume (celková hlasitost na výstupu), Notch Frequency (pre-shape filter), šestipásmový ekvalizér (každé pásmo ovládáno jedním potenciometrem +/- 12 dB) a nakonec modré oko s pákovým ovladačem síťového zapojení zesilovače. Zadní panel je poměrně chudý a obsahuje šest 6,3mm jack zdířek: Speaker Output (dva výstupy na boxy), Line Out (nesymetrický výstup, např. pro ladičku), Effect Return a Effect Send (vstup a výstup efektové smyčky).
Boxy DE410 a DE115
Dostal jsem na testování léty prověřenou konfiguraci s 4 x 10” (DE 410) a 1 x 15“ (DE115). Oba boxy byly shodně osazeny hornou bez možnosti regulace její hlasitosti. Výkon 400 W@8 char1 pro čtyřdesítku a 250 W@ 8 char1 pro patnáctku. Reproduktory jsou vlastní Kustom výroby. Vyrobeny jsou z 15mm překližky pokryté černou koženkou. Na bocích zapuštěná plastová madla pro přenos. Velice praktickým je standardní příslušenství v podobě odnímatelných koleček. Díky nim, nevelké váze a rozměrům je možné celý stack odstěhovat i v jedné osobě. I když zpracování působilo zpočátku velice solidně, tak po nějaké době se začala odchlipovat koženka na zadní straně (zajímavé, že skoro na shodných místech a na obou boxech). Zřejmě následek oblíbené deklarace výrobců: Designed in U.S.A. Made in China.
Zvuk
Před nedávnem jsem měl na test basový stack Jonas Hellborg, což je momentálně jeden z nejdražších basových aparátů. Kustom Deep End je naopak jeden z nejlevnějších. Napadlo mě, že za cenu jenom Hellborg předzesilovače bych mohl mít dvě kompletní sestavy od Kustomu, a ještě by mi zbylo na luxusní oslavu výhodné koupě. V čem je tedy tak diametrální rozdíl? Na první poslech hraje Kustom velmi příjemně. Basy díky dvou zapojeným boxům mají správný tlak, jsou ale zároveň čitelné. Celkově je zvuk posazen v pásmu nižších středů a pěkně „brumlá“. Šestipásmový ekvalizér má sofistikované rozdělené ovládání podle frekvenčního rozsahu, takže každý potenciometr ovládá určitou frekvenci (63, 150, 350, 800 Hz, 2 kHz, 5 kHz). Skoro jako u Hellborg Bass System... A zde narážíme na zásadní rozdíl. Nejlepšího zvuku na Kustomu jsem dosáhl, když jsem otočil všechny potenciometry ekvalizéru úplně doleva a pouze korigoval pomocí Notch Frequency. Výškové pásmo bylo už při pozici na dvanácti hodinách (h) nepříjemné a způsobovalo značný šum reproboxů. Pokud máte kvalitní nástroj, tak vám používání ekvalizéru na Kustomu spíše uškodí. Když jsem porovnal výšky, které jsem si nastavil na korekcích aktivní elektroniky nástroje (v mém případě EMG aktivní elektronika na baskytaře Schecter Hellraiser-5), s výškami na zesilovači, tak jsem poté používal jenom korekce z baskytary. Pokud jste opominuli ekvalizér, tak velice užitečným pomocníkem v hledání správného nastavení byl potenciometr Notch Frequency. Jedná se o přednastavený ekvalizační filtr od výrobce, který pomáhá eliminovat nežádoucí zvukový „huhel“. Nastavení Gainu toho snese hodně a můžete ho opravdu pořádně „nakrmit“. Poškození zesilovače by měl zabránit od výrobce zabudovaný limiter. Při vysokém zatížení se začala ozývat konstrukce boxů, kde začal rezonovat krycí potah reproduktorů. Konstrukčně nejsou boxy připraveny na vysoké zatížení, takže konfigurace s 200W zesilovačem byla optimální. Nejvíc se mi osvědčilo toto zvukové nastavení: Gain na 11 h, Volume na 15 h, Notch Frequency na 13 h a ekvalizér kompletně doleva. Pokud máte nástroj s pasivní elektronikou, využil bych ještě první dva potenciometry z EQ sekce na dodání potřebných basů. Ve srovnání s několikanásobně dražším Hellborgem tedy vyšly najevo zásadní rozdíly v kvalitě ekvalizéru, citlivosti Gainu a omezených možností zatížení. Kustom Deep End má ale nesporné zvukové kvality a je plnohodnotným basovým aparátem, který je určený zejména pro začátečníky. Jeho uplatnění bych viděl zejména pro živou produkci v menších a středně velkých klubech a díky své příznivé ceně by se mohl stát standardním vybavením pronajímaných zkušeben nebo pevnou součástí vybavení lepších klubů. Studio bych ale radši navštívil s Hellborgem...
Závěr
Kustom Deep End s 200W zesilovačem a dvěma boxy je povedeným basovým aparátem nižší střední třídy, který si zachovává kvalitní zvukový standard zejména pro začínající baskytaristy. Jednoduchost ovládání, moderní design, nízká váha všech komponentů, kompletní vybavení (kolečka, propojovací kabely), to vše vás potěší při objevování předností basového „věžáku“. Na druhou stranu bych uvítal bytelnější konstrukci boxů a možnost vypnutí EQ sekce.
Mgr. Marek Haruštiak
Info:
Basový zesilovač Kustom DE200HD v kombinaci s boxy DE410 a DE115 představuje jednu z nejlevnějších variant (ne-li nejlevnější!) plnohodnotného basového stacku pro začínající a mírně pokročilé hráče s puncem značkové kvality.
Plus:
ve své třídě bezkonkurenční poměr cena/výkon
funkce Notch Frequency
broušený hliník, design a konstrukce u zesilovače
váha a rozměry celého basového stacku
snímatelná kolečka pro boxy součástí výbavy
v dodávce jsou kompletní propojovací kabely
Mínus:
„levný“ zvuk ekvalizéru
odchlipování koženky u reproboxů
Technická specifikace:
Basový zesilovač Kustom DE200HD
technologie: tranzistor
výkon: 200 W@4 char1
EQ: 6 pásem
limiter: ano
efektová smyčka: ano
vstupy/výstupy: DI Out (XLR), Line Out (6,3mm jack), CD/Tape Input
rozměry: 89 x 483 x 390 mm (v x š x h)
váha: 12 kg
cena: 4173 Kč včetně DPH
Reprobedna Kustom DE410
výkon: 400 W@8 char1
repro: 4 x 10” Kustom + 3” horna (bez regulace hlasitosti)
materiál: 15mm překližka
rozměry: 603 x 597 x 435 mm (v x š x h)
váha: 27 kg
cena: 9136 Kč včetně DPH
Reprobedna Kustom DE115
výkon: 250 W@8 char1
repro: 1 x 15” Kustom + 3” horna (bez regulace hlasitosti)
materiál: 15mm překližka
rozměry: 603 x 597 x 435 mm (v x š x h)
cena: 3294 Kč včetně DPH