Korg Pa500 Baby Blue - profesionální aranžér

Korg Pa500 Baby Blue - profesionální aranžér
Korg Pa500 Baby Blue - profesionální aranžér

Baby Blue je přezdíván profesionální aranžér, který se stal hitem loňského roku, který však jako „miminko“ rozhodně nevypadá, právě naopak. Tuto familiární přezdívku si získal díky své oblíbenosti mezi muzikanty, protože jej na pódiu rozhodně nelze přehlédnout a úctu si zaslouží.

Technicky vzato

Vychází samozřejmě z vyšších modelů řady - Pa800 a Pa2XPro, které přišly na trh o něco dříve. Zdědil od nich celou nemálo důležitých vlastností. Kdo se již setkal s klávesovými nástroji Korg posledních let, nebo na ně dokonce hraje již mnoho let, dá mi za pravdu, že je co dědit. Za zmínku stojí především technologie RX (Real eXperience), která má na svědomí věrnost zvuku akustických nástrojů i vintage keyboardů. Mimořádně pozoruhodnou vlastností, kterou Korg vybavuje své nové nástroje již delší dobu, je tak kupříkladu XDS Dual Sequencer, což jsou dva nezávislé sekvencery, které se mohou doplňovat, nebo naopak jedou zcela po svém a nabízí tak značně pozoruhodné zvukové kreace. Znalci produktů Korg by mi jistě připomněli dotykový displej TouchView, což je patentované grafické prostředí, ve kterém jsou jednotlivé panely (záložky) seskupeny do sekcí a ty odpovídají aktuálnímu pracovnímu režimu. Na každé stránce pak můžete vyjet nabídku s podrobným ovládáním. Ovládání je intuitivní, jelikož se jedná o numerická a textová pole nebo o slidery a knoby. Na fajnšmekry Korg tradičně myslí svým propracovaným systémem mikroladění, kde si můžete pohrát s výškou tónu, a v kombinaci s různými druhy ladění pak oslovit posluchače exotickým zvukem, kupříkladu dnes značně oblíbeným zaměřením na hudební proudy Středního východu, arabského typu, díky čtvrttónovým melodiím. Paměťová média jsou dvojího druhu. Při operacích jsou soubory zpravidla předávány mezi interní pamětí SSD (nahrazuje starší hard disk a těží z výhody statické polohy média, které se netočí) a externí paměťové karty SD/MMC, která dnes patří zajisté k nejrozšířenějším vůbec.

 

Režim Easy

Je určen pro ty, kdo se nechtějí nechat příliš rozptylovat programátorskými finesami a vychytávkami, kterých je v nástroji dlouhá řada, a chtějí hlavně hrát. Ovládání je v něm zeštíhleno na úplné minimum, takže je hráč pochopí prakticky ihned nebo po stručném přehledu. Klaviaturu lze, jako obvykle, rozdělit nebo zvuky vrstvit, a to na tzv. Dolní zvuk (basová část klaviatury) a až tři Horní (zbývající část klaviatury). Opačnou verzí k režimu Easy, je režim Expert.

 

Performance

Na rozdíl od jednotlivých zvuků obsahují nejen aktuální navolení kombinace zvuků, ale mnohem více informací, například nastavení efektů, transpozice apod.

 

Zvuková výbava

Chceme-li však hovořit o hudebním nástroji, měli bychom nicméně začít u zvuku. V tom případě vyjděme od EDS (Extended Definition Synthesis) zvukového generátoru, který najdete například u Korg M3 (viz starší test), Pa800 a Pa2XPro. Pa500 díky němu může nabídnout osmdesát hlasů polyfonie a kvalitu zvuku na vysoké úrovni. Hráč má k dispozici osm set osmdesát plně editovatelných zvuků, kromě kompletní sady GM, a padesát šest bicích sad pro každý hudební žánr. Do paměti User můžete umístit až sto dvacet osm vlastních zvuků a šedesát čtyři bicích sad. Tolik orientačně pro barové hráče, které pochopitelně zajímá, zda mohou využít své často letité skladby, šité většinou na GM sadu, s dostatečnou polyfonií. Zjevně ano.

 

Efektová výbava

Se zvukem úzce souvisí výbava efektů. Jak možná víte, Korg ke svým produktům všeho typu vždy přikládá kvalitní, dávno osvědčené studiové efekty. V duchu této tradice samozřejmě i Pa500 nabízí čtyři stereo efektové procesory. Mezi ně bezesporu patří i semiparametrický třípásmový EQ, takže v souhrnu jste vybaveni arzenálem efektů. Procesory A a C obsluhují zpravidla reverby, kdežto procesory B a D modulační efekty, což bývá chorus, flanger, delay atd. Sedmnáct efektů lze přiřadit pouze procesorům B a D, třeba Rotary. Jak jsem již zmínil, nastavení efektů se ukládá do Performance. Navíc je lze nejrůzněji kombinovat a signál vracet na vstup jiného, takže výsledný zvuk lze prakticky totálně „překopat“. Modelingové efekty kytarového typu, zdokonalené řady REMS Korg, doplňují základní výbavu, načež máte celkem sto dvacet čtyři různých efektů. Zmíněný třípásmový EQ můžete navíc využít pro každou stopu zvlášť.

 

Výbava styly

Kdo ze zkušených klávesáků by neznal programované styly Korg? Vedení firmy si dobře uvědomuje, že styly jsou pro hráče, zejména typu one-man band, klíčovou záležitostí. Od nepaměti si proto dává záležet, aby jejich kvalita byla vysoká, a hráči si to uvědomují, a proto jsou tyto styly mimořádně oblíbené. Jak jinak by však byla zajištěna tato jejich kvalita, kdyby jejich tvůrci nebyli sami zkušenými hráči a zvukovými mistry zvučných jmen? A nejinak je tomu i u Pa500. Režim Style Play je startovacím pracovním režimem, ve kterém můžete hrát s využitím stylů (například s automatickým doprovodem) na jedné ze čtyř stop. Zvuky a efekty jsou dány zvolenou Performancí. Hráč dostává přibaleno tři sta dvacet připravených stylů, ze kterých cítíte jedinečnost, realistický dojem a podrobnou propracovanost. Autoři si také zde pohráli s detaily, jako je charakteristický úhoz na strunu, sklouznutí po struně, nejrůznější bicí groove či celá sekce R & B, také vás doprovází celá kapela. V reálném čase může hráč měnit rytmus, vedení sóla a akordů apod. K automatickému výběru dobře poslouží také šikovná utilita SongBook, o které si povíme později.

 

K dispozici máte až osm partů, čtyři variance, tři úvody s odpočítáním, tři přechody a tři závěry, přičemž každý ze stylů je zcela samostatný. V reálném čase pak můžete libovolně přidávat další party nebo riffy a spouštět je například pomocí padů. Synchronizovaný start a stop, stmívačka/roztmívačka, Tap Tempo a ruční basový doprovod jsou samozřejmě rovněž po ruce. Pokud potřebujete rychle přepínat, máte k dispozici čtyři tlačítka STS (Single Touch Settings), která můžete obsadit zvuky, různě rozdělené nebo vrstvené na celé klaviatuře, a těmito tlačítky je bleskově přepínat jediným stiskem. To oceníte zejména na ztemnělém podiu, když hrajete rychlejší věci. Toto přiřazení lze navíc uložit nezávisle pro jednotlivé styly. Každou z těchto dvě stě padesáti performancí (nastavení) pak vyvoláte současně styl, zvuky, efekty, tempo, tóninu a ladění použité u konkrétního songu. Styly, performance a STS jsou provázány celou řadou funkčních vazeb. Kromě připravených stylů si můžete vytvářet styly vlastní a uložit je do paměti, podobně jako u sekvenceru, krokově nebo v reálném čase. I na to jsou zkušení hráči u Korgu zvyklí.

 

Hlavní obrazovka je přehledná, vlevo jsou styly, sekvencery a performance, vpravo mix stop se zvuky. Mixem určujete hlasitost a panoramu zvuku každé stopy. Dole jsou pak slidery s určením důležitých parametrů a pod nimi záložky stránek (panelů).

 

Režim Guitar

Jsem člověk, který se zajímá o celou řadu hudebních nástrojů, a kromě klávesových jsem „přičichl“ i k jiným. Samozřejmě, že si mohu těžko říkat Jimmy Page, když (už) zahraji úvodní pasáž ke Stairway to Heaven (žáno, jaxi). Nicméně pokud potřebujete do své skladby vložit kytarový part z klaviatury a nejste kytarista, tento nástroj vám to umožní, jak se říká, raz dva. Když tvoříte kytarový part pro svůj styl, můžete si zvolit akord, polohu kapodastru(!), a rázem máte ze své klaviatury kytaru, jelikož můžete využít mimořádně realistické patterny pro vybrnkávání, hru prsty, tlumené úhozy, skluzy, vyklepávání na krku a jiné specificky kytarové techniky, krk i s prsty máte před sebou na displeji. Výsledný dojem vás příjemně překvapí. Hlavní obrazovka režimu Guitar obsahuje ovládání zvoleného zvuku v horní části a ve spodní kytarový krk, na který sázíte tóny nebo akordy (včetně kapodastru). Stopu Guitar můžete také napojit na konkrétní MIDI stopu v sekvenceru a jen upravit konečnou podobu efekty. Důležité je, že každý akord je hrán vždy reálně, s konkrétními tóny, nikdy pouhou transpozicí přehraného patternu. Využití kapodastru, stejně jako typických kytarových šumů (například skluz prstu po struně) je dílem výše uvedené RX technologie (tzv. RX šumy). Pa500 umí takto (dokonce automaticky) podpořit již existující, „chemické“ kytarové stopy ve starších MIDI souborech. Důsledně vzato, je pravděpodobné, že kytarista pozná, že tento part nehrál kytarista, stejně jako když bicí part v rytmeru naprogramuje někdo, kdo na bicí v životě nehrál, co si budeme nalhávat, ale může to mít o poznání těžší!

 

Sekvencery

O dvou sekvencerech jsem se již zmínil. Jsou si zcela rovnocenné, takže je lhostejné, který z nich použijete. Umožňují vytvářet songy rychle a snadno, právě díky využití stylů. Jistě víte, že songy v sekvenceru lze poměrně komplikovaně programovat, což ale není vůbec nutné. Jelikož dokonce i zcela nezkušený hráč dokáže v Pa500 „vyrobit“ song za několik minut. Ba dokonce není prakticky ani nezbytné, aby hráč uměl vůbec na něco hrát... Vždyť je veřejným tajemstvím, že spousta dnešních tanečních hitů je vyrobena čistě v počítači, aniž by autor vůbec tušil, co je to kontrapunkt nebo kvintový kruh, že... To je však samozřejmě extrém. Nicméně využití vlastností jako kroková editace vám umožňuje jednoduše zadat změny akordů, přechody a cokoliv v songu krok za krokem - což jistě využijí nejen profesionální aranžéři, ale i neklávesoví hráči, kteří přeci nemají žádný důvod se na klávesy učit hrát. Oceníte to také, pokud často hráváte na různých místech a na cestách potřebujete upravovat svá díla. Stejnou měrou se to však bude hodit ve studiu, kde je zpravidla čas striktně vyměřený, jelikož bývá dosti drahý. Skvěle znějící doprovodnou muziku do reklamy, k filmu, rodinnému videu nebo internetové aplikaci tak vytvoříte překvapivě rychle. Ještě jedna důležitá poznámka - sekvencer umožňuje editovat parametry zvuku na každé stopě zvlášť. Nemusíte tak otrocky opakovat nahrávání pasáží, ale stačí je upravit zcela nezávisle na sobě později.

 

Když jsem v úvodu hovořil o dvojitém XDS sekvenceru, měl jsem na mysli to, že jejich nezávislá práce vychází vlastně z myšlenky obsluhy DJ double-gramofonu. Takže, když jeden hraje, druhý si natahuje data, načež, po sladění BPM, můžete obě skladby elegantně prolnout pomocí páky cross-faderu a „tanyny“ plynule pokračuje. Pa500 umí pochopitelně přehrávat SMF (Standard MIDI File) soubory, Karaoke soubory i GM (General MIDI) soubory, což - jak správně tušíte - nabízí možnost zobrazovat textový obsah těchto souborů, pokud je v nich uložen, právě pro účely karaoke představení, tedy i na externím monitoru. Praktickou pomůckou je možnost zadat značky, na které pak ve skladbě můžete skočit. Tyto značky zadáváte v interním sekvenceru nebo v počítači, poněvadž jejich formát je standardní. S tím souvisí také možnost využití kvantizace. Jukebox Editor slouží k vytváření, úpravám a přehrávání playlistů, které mohou obsahovat MIDI nebo Karaoke soubory.

 

Knihovna SongBook

SongBook je vlastní databáze, která umožňuje organizovat různé hudební zdroje (styly, soubory mid a kar), takže je snadno a rychle naleznete dle zadaného parametru, například názvu songu, žánru, umělce, tempa aj. Vyvoláním položky SongBooku okamžitě vyvoláte nastavení v ní obsažené - ať už se týká klaviatury, zvuků, stylu, performance, hlasitosti, umlčení, efektů, nastavení STS, transpozice či dalších. Umožňuje také sladit práci všech čtyř padů a až čtyř STS pro každý přehrávaný MIDI soubor.

 

Souhrnem

O Pa500 by se dalo povídat ještě hodně dlouho. Řadu věcí jsem ani nezmínil, například klaviaturu s dynamicky citlivými šedesáti jedna klávesami, které by si tento nástroj určitě zasloužil lepší. Dále komunikaci s počítačem (PC/Mac) probíhající kabelem USB, a to i v režimu MIDI, takže máte alternativu k MIDI In/Out konektorům. Podobně jsem se nezmínil o standardní výbavě křížovým joystickem a pedály a naopak nadstandardní výbavě jedenácti druhy ladění včetně vlastního User. Ozvučení je zajištěno dostatečně výkonnými reproduktory s bassreflexem. V neposlední řadě dlužno zmínit (což je dobrá zpráva pro uživatele starších produktů Korg), že Pa500 je plně kompatibilní zdola a částečně i shora, takže umí natáhnout data nejen Pa800, svého vybavenějšího bratra, ale i Pa1X a Pa80/60, ba dokonce, s drobnými úpravami, i data starších nástrojů řady i-Series, pokud hovoříme o stylech. Vzhledem ke kvalitě zvuku nástroje bych očekával, že bude vybaven dnes již běžným XLR konektorem pro kvalitní a nerušený přenos mikrofonního signálu. Operační systém, podobně jako další zvuky apod., si hráč může volně stáhnout z webových stránek výrobce www.korgpa.com. Další vývoj je garantován, což je důležitá zpráva. Aktuální letošní novinkou je verze OS 2.0.

 

Info:

Korg Pa500 je nástroj, který je určený pro živé hraní, především pro sólové hráče, například v baru. Jeho skvělou zvukovou výbavu však využijete

stejne dobre s kapelou, jako ve studiu. Doporučena maloobchodní cena je 34 772 Kč.

 

Plus:

ve své třídě vynikající zvuk

rychlé vyrobení songu

dvojitý sekvencer

 

Mínus:

chybí XLR vstup mikrofonu s fantomovým napájením, dnes již běžný

chybí (alespoň volitelně) vypalovačka CD-R/RW

 

Specifikace Korg Pa500

klaviatura: 61 dynamických kláves

systém: OPOS (Objective Portable Operating System) a RX (Real eXperience) Multitasking

zvukový generátor: EDS (Extended Definition Synthesis), 80 hlasů, 80 oscilátorů, třípásmový EQ na stopu

efekty: 4 stereo digitální multiefekty, 124 typů

zvuky: 880 zvuků, GM2, 56 bicích sad

user: 128 zvuků, 64 bicích sad

ovládání v reálném čase: slidery, přepínače, editace

styly: 320, 64 User, kompatibilita s i-Series a Pa

ovládání stylů: 4 variace, 3 přechody, 3 úvody, 3 závěry aj.

performance/STS: 256, databáze SongBook

realtime stopy: 4 (Upper 1, 2, 3, Lower) + 4 stopy Padů

song Play: XDS Crossfade Dual sekvencer, SMF 0 a 1, texty, značky, Jukebox

sekvencer: Quick Record, Step Record, 16 stop, 200 000 událostí

ovládání: damper pedál, control pedál/nožní spínač

analogový výstup: nesymetrický levý/mono a pravý, sluchátka

analogový vstup: 2 x nesymetrické line in

MIDI: In, Out, USB/MIDI (1.1 Full Speed)

karta: SD/MMC

displej: 320 x 240, mono, TouchView, dotykový

zesilovač: 2 x 15 W s EQ

reproduktroy: 2 Dual Cone s bassreflexem

napájení: DC 12V adaptér (přibalený)

spotřeba: 15 W

rozměry: (š x h x v) 1074 x 404 x 183 mm

hmotnost: 9,9 kg

Psáno pro časopis Muzikus