Korg Grandstage - nový model stage piana

„Přišel ten nový Grandstage, nechceš si na něj přijet zahrát?“, volal mi kamarád Radim z Vyškova. Vždy jsem k novinkám trochu skeptický, navíc mám od nich skvělé piano Korg SV-1, které se mnou již absolvovalo několik let jak hraní v kapele, tak i solových recitálů, tudíž mi ke spokojenosti nic nechybí. Nicméně jedu za pár dní na Moravu, můžu se ve Vyškově stavit, ať vidím, kudy jdou trendy...

Korg Grandstage - nový model stage piana
Korg Grandstage - nový model stage piana

„Tak tady je... teď jsme ho rozbalili a vypadá moc hezky“, slyším v showroomu a mají pravdu. Všechny ovládací prvky přehledně uspořádány, oproti jiným digitálním pianům přidáno kolečko modulační apitch, elegantní černá barva s červenými LED diodami, dva skvěle čitelné OLED displeje a proužek červené plsti mezi klaviaturou a tělem nástroje - zkrátka klavírní iluze naprosto dokonalá. Zahraji pár tónů... pak pár akordů... a jsem naprosto v šoku. Takto se přeci chová jen klasický „dřevěný“ klavír! Nikdy v životě jsem neměl u digitálního nástroje tak dokonalý pocit! Rozhodování trvalo asi třicet vteřin... „Kluci, beru si ho hned!“ Když musíš, tak musíš.

A jelikož mé nadšení ani po pár měsících nevyprchává, a naopak se s Grandstage sžívám stále více, dovolte mi pár postřehů a dojmů.

 

Klaviatura

V Korgu vyvinuli typ klaviatury RH3 (RH znamená real hammer), který je pro mě zatím vrcholem dokonalosti pocitu z klavírní hry. Klávesnice je o trochu měkčí a vylehčenější než na mé původní SV-1, s měkkým dopadem na dně stisku klávesy, čímž při správném způsobu hry skýtá obrovské množství tónově barevných možností výrazu. A se zvukovými enginy, kterými je nástroj vybaven, nic nestojí v cestě expresivitě výrazu, která si nezadá s reálným „dřevěným“ nástrojem. Nevýhoda je, že taková klaviatura nic neodpustí a vyžaduje precizní úhozovou techniku, podobně jako u reálných nástrojů typu Steinway D atp. Tuto citlivost ale můžeme individuálně zredukovat nastavením citlivosti úhozu (dynamic), která se zde nastavuje (podobně jako ekvalizér) globálně pro celkový zvuk nástroje. Což je, mimochodem, velice praktická věc pro živé hraní. Všechny rejstříky se chovají stejně, hrají v podobném akustickém spektru, zvukař je spokojený a po koncertě vás pozve na panáka.

 

Zvuk

Když nástroj zapneme, musíme vydržet asi třicet sekund, než se načte systém. Toto není u digitálních pian úplně běžná věc, ale v porovnání s tím, co Korg zvukově nabízí, je to detail, který rádi odpustíme. Základní architektura ovládání je soustředěna do dvou segmentů. První se jmenuje Keyboards a druhý Ensemble. Jsou to v podstatě dva samostatné nástroje, každý má tlačítko On/Off, kolečko hlasitosti, přepínač kategorie zvuku a přepínač variací zvuku. Pokud je zapneme oba, hrají současně ve dvou vrstvách nad sebou, tlačítkem Split je můžeme rozdělit na pravou a levou polovinu klaviatury (při podrženém tlačítku Split a stiskem klávesy si určíme hranici mezi oběma zvuky), současně se vysílají i po dvou různých MIDI kanálech a k dispozici je i tlačítko Swap, kdy můžeme oba zvuky mezi sebou jedním stiskem prohodit. U segmentu Keyboards máme kategorie: Grand, Upright, EP Rhodes, EP Wurlitzer, EP Synth, Clavinet, Organ, Ensemble; u segmentu Ensemble jsou to: Strings, Brass, Synth, Lead, Bell, Guitar, Bass, SFX/Hit a Keyboards. Každá z těchto kategorií má obrovské množství variací, které jsou velmi jednoduše editovatelné, efektovatelné a jinak upravovatelné. Pozorný čtenář si jistě povšiml, že poslední kategorií v Keyboards je Ensemble a naopak, což znamená, že můžeme kombinovat a mezi sebou vrstvit opravdu všechny zvuky, které jsou v nástroji k dispozici.

Uprostřed ovládacích prvků je 8 + 8 programovatelných tlačítek rychlé volby (A-H, 1-8). Zde si pod kombinaci písmene a čísla můžeme uložit jakýkoliv program, kombinaci programů, split, efekt atp. Jediné, co se neukládá, je dynamika klaviatury a master ekvalizér. To je na živé koncerty logické, jak jsem již psal výše, každý sál je jiný a většinou budeme toto chtít mít nastavené stejně na celý koncert.

Korg Grandstage - nový model stage piana
Korg Grandstage - nový model stage piana

Pojďme se tedy na zvuky podívat trochu podrobněji

Korg Grandstage využívá sedmi zvukových enginů z firemní vlajkové lodi - Korgu Kronos. Nejsou zde plně a ve všech parametrech programovatelné, nicméně představují absolutní zvukovou špičku nejen mezi digitálními klavíry, ale mezi digitálními nástroji vůbec.

O zvuk klavíru se stará engine akustických klavírů SGX-2 a najdeme zde šest typů pian: Grandstage, Italian (nasamplovaný nástroj Fazioli), German (Steinway), Japan (Yamaha C7), Berlin a Austrian. Všechna jsou navzorkovaná v té nejšpičkovější kvalitě do sebemenších detailů, v presetech najdeme rovněž velké množství modifikací. Ať už mono, stereo, tmavší, jasnější, všechny jsou dokonalé a připravené k použití do různých hudebních stylů, sálů a prostředí. Byť jsem od začátku tíhnul k variantě German Grand, krásnému, dokonale nasamplovanému velkému Steinwayi, nakonec v kapele používám verzi Italian Grand Bright, která se daleko lépe pojí se zvukem kapely a zároveň v něm i vynikná. Na všechny zvuky můžeme kromě reverbu a delaye přiřadit některý z vestavěných efektů - použitím kompresoru, chorusu, flangeru, Leslie, a wah-pedálu dosáhneme dalších zvukových možností, případně nasimulujeme přesný zvuk piana z některé z našich oblíbených nahrávek. Vše je velice snadno editovatelné a programovatelné. Návdavkem zde máme ještě dvě nasamplovaná pianina - Upright 1 a 2 -, první zdánlivě primitivněji sejmuté, druhé sofistikovanější. U obou si opět můžeme vybrat ve stereo i mono verzi, komprimované, honky-tonk, světlejší, tmavší a mnoho dalších. Od našeho domácího pianina k nerozeznání.

Elektrická piana obsluhuje zvukový engine EP-1, a to: Rhodes (najdeme zde modely Mark I, Mark II, Mark V, Dyno), Wurlitzer (200 a 200A) a přibližně sedm různých modifikací legendárního FM Tine Rhodes z ještě legendárnější Yamahy DX7. Hraje to tak dobře, že když přivřete oči, zjeví se vám sama Whitney Houston. Ale vážně - všechny zvuky elektrických pian jsou nesmírně inspirativní, hrají s těmi správnými efekty, ať už to je chorus, amp, tremolo nebo flanger, vše opět velice snadno dle vlastních potřeb a vkusu programovatelné.

Pokud bychom si přáli použít některý z analogových syntetických pian, postará se nám o to engine analogového modelingu AL-1. Zde jsou i veškeré kombinace clavinetu (D6), opět s funkcí auto-wah, pedal-wah, chorusem, flangerem, kompresorem a phaserem. Bonbónkem je nádherná simulace zvuku slavného Clavinetu Pianet Duo, kde si modulačním kolečkem nastavujeme míru tlumení struny, tj. to, co se na původním nástroji dělalo pákou. Nádhera.

Varhanní zvuky, ať už klasické či Hammond B3, nám přináší engine CX3. U všech se dají snadno jedním z tlačítek SW1 nebo SW2 zapnout či vypnout perkuse, chorus, vibrato, případně modulačním kolečkem měnit rychlost efektu Leslie. Přednastavených zvuků Hammondů je zde obrovské množství, opět je si možné vybrat pro konkrétní styl či žánr, a trochu omezené editační možnosti jsou pochopitelné, přece jen je Grandstage stavěný spíše pro pianisty, milovníci Hammondek a varhanní labužníci stejně sáhnou pro svůj nástroj do jiných vod. Já osobně to řeším dvěma keyboardy, nahoře mám Korg Kronos, který mi v tomto směru poskytne vše, co potřebuji.

Nakonec tu máme PCM engine HD-1, který je zdrojem ostatních (Ensemble) zvuků Grandstage. Mnoho z nich je navrženo pro použití jako vrstva ke zvuku akustických či elektrických pian, ale často jsou určeny i pro solové využití. Jsou rozděleny do kategorií Strings, Brass, Woodwinds, Synth Pads a Leads, SFX a Hits. Pod Bell/Gtr najdeme krom klasických „zvonivých“ zvuků akustického i syntetického původu a různých druhů kytar rovněž zvuky z oblasti world music, pod sekcí Bass akustické, elektrické i syntetické basy, včetně mého oblíbeného Minimoogu Bass Stevieho Wondera. Celkem v sekci Ensemble dřímá přes pět set roztodivných i klasických zvuků, které třeba najdou někdy uplatnění, jsou skvělé, plné, dobře znějící, nicméně si nemyslím, že by byly tím hlavním důvodem si takovýto nástroj pořizovat.

 

Skvělé je, že v balení nástroje je krom sustain pedálu obsažen i chromovaný retro stojan, bohužel už ne obal, ale mám vyzkoušeno, že se vejde bez problému do obalu od předchozího modelu SV-1.

Grandstage také vyzkoušeli Rick Wakeman a Jordan Rudess, stačí zadat na YouTube Korg Grandstage s jejich jmény. Ale to vás asi nemusím už učit :-)

 

Bonus

Vím, že je Korg Grandstage nástroj neobyčejný, ale objevil jsem zde funkci, se kterou jsem se setkal poprvé a nad kterou mi trochu zůstal rozum stát: svítící logo Korg. Můžeme si vybrat mezi sedmi barvami, kterými logo na zadním panelu doslova září, případně nastavit jejich automatické proměňování, můžeme nastavit intenzitu jasu, případně připojit změnu intenzity jasu v závislosti na síle úhozu. Neuvěřitelné! Naštěstí se tato funkce dá zcela vypnout! :-)

Krom klasických L-R jackových výstupů je zde i symetrický cannonový výstup XLR, takže při živém hraní odpadá starost s DI boxy.

 

Závěr

A na závěr jsem si nechal ještě jednu funkci, která je naprosto návyková a po krátké době používání už si neumím představit hrát na nástroj, který by ji neměl. Objevil jsem ji již na Korgu Kronos a jmenuje se SST (smooth sound transition). V praxi to znamená, že pokud hraji třeba na zvuk klavíru, zahraji akord, zachytím ho pedálem a přepnu kupříkladu na zvuk smyčců, akord mi nepřestane znít. Všechny přechody mezi přepínanými zvuky jsou krásně hladké, přirozené a já nechápu, jak jsem bez této funkce mohl do této doby žít.

Jsou nástroje, které člověku prošumí životem, jsou třeba v určitém období módní, ale rychle jsou vytlačeny dalšími, v něčem lepšími, modernějšími. A pak jsou nástroje - legendy, které nám slouží dlouhá léta a není na nich co vylepšovat. Možná je na takové hodnocení ještě brzy, ale cítím, že Korg Grandsatage má do této kategorie našlápnuto. U pianistů, kteří potřebují dokonalý nástroj s dokonalým „pianistickým“ pocitem s velkou přidanou hodnotou jsem si tím téměř jistý.

 

Info:

Korg Grandstage je nový model stage piana se skvělým zvukem akustických a elektrických pian i varhan. Klaviatura přináší realistický pocit hry. Jeho cena je pro model s 88 klávesami 70 170 Kč a se 73 klávesami je  66 990 Kč.

 

Plus:

funkce smooth sound transition

skvělý pocit z klavírní hry

sedmi zvukových enginů

 

Mínus:

načítání systému

pro někoho zbytečné svítící logo

klaviatura vyžaduje precizní úhozovou techniku

 

Technická specifikace

klaviatura RH3 (Real Weighted Hammer Action 3)
rozsah 88 (A0–C8);73(E1–E7)
počet zvuk 500

 

Počet hlasů

SGX–2 60 dual stereo (jako 240 hlasů)
EP–1 100
AL–1 36
CX–3 128
Vox Organ 100
Compact Organ 100
HD–1 64 stereo (jako 128 hlasů)
efekty reverb/delay, třípásmové korekce
frekvenční rozsah 20 Hz–22 kHz
odstup signál/šum 105 dB
zkreslení THD+N 0,01%

 

 

www.korg.com/us/products/synthesizers/grandstage/

Psáno pro časopis Muzikus