Klark Teknik EQP-KT a 1176-KT - Renesance analogu? I.

Není to tak dávno, co jsem se na stránkách našeho periodika zamýšlel nad tím, že alespoň v oblasti zvukové techniky doba digitální již kompletně vystřídala dobu analogovou. A neuběhlo snad ani půl roku a na stole mi přistál jasný důkaz svědčící o tom, že, jak říká klasik, „nikdy nic nikdo nemá mít za definitivní“.

Klark Teknik EQP-KT a 1176-KT - Renesance analogu?
Klark Teknik EQP-KT a 1176-KT - Renesance analogu?

Popravdě řečeno jsem osobně za symbol vítězství digitální revoluce považoval frankfurtský hudební veletrh v roce 2011, po kterém již i ta nejreakčnější část hudebního světa, tedy zvukaři ozvučující živé koncerty, musela připustit, že napříště jim pod rukama již nebudou hrát barevné

 

čudlíky, ale ještě barevnější displeje a ty správné nástroje pro úpravu zvuku se nebudou hledat v patnáctém patře analogového „mrackodrapu“, ale na čtvrté stránce kanálového „overview“.

Leč zarputilý analogový disent se nehodlal podřídit nevyhnutelné dynamice dějin a zejména ve studiové oblasti nadále bujela taková „kontrarevoluční“ činnost, jako je analogový mastering, či dokonce sumační mixáž.

Díky srovnání nahrávek vyprodukovaných na digitální platformě s nahrávkami ošetřenými nějakou formou analogového zpracování se následně potvrdilo, že digitální processing je precizní, čistý, bezšumový, technicky i zvukově dokonalý, efektivní, levný, účinný... Ale obvykle mu chybí vlastní výrazný zvukový charakter.

Klark Teknik EQP-KT a 1176-KT - Renesance analogu?
Klark Teknik EQP-KT a 1176-KT - Renesance analogu?

To přivedlo množství firem k vývoji úplně nových analogových procesorů, jež uživateli poskytují zvuky v digitálním světě nedostupné či obtížně napodobitelné (např. Drawmer, Elysia...), a zároveň to polilo živou vodou spoustu klasických brandů s jejich starým dobrým a lety prověřeným vybavením (API, Universal Audio...).

Specifickým jevem se potom stalo tzv. „klonování“, tedy případ, kdy nový výrobce převezme osvědčenou konstrukci staršího zařízení, přepracuje ji, doplní o nové funkce a nabídne ji pod vlastní značkou. Doposud byla tato činnost doménou malých butikových výrobců (IGS, Lindell...), avšak dnešní recenze předvede, že tento modus operandi zachutnal už i tržním gigantům, např. impériu Uli Behringera a jeho koncernu Music Tribe.

Jedna z jeho značek - renomovaný německý Klark Teknik - si totiž k přepracování vybrala dvojici výrobků, které představují ve světě analogového zpracování zvuku naprostou ikonu: rychlý FET kompresor  UREi/Universal Audio 1176 a pasivní ekvalizér Pultec EQP-1a. A tato obnovená dvojice se stala předmětem našeho testu.

Přiznám se, že zkušenost s původními produkty nemám, neb jejich dnešní cena na E-Bayi se pohybuje od 2500-6000 dolarů za originální UREi 1176 až po astronomických 8000-15 000 dolarů za historický jednokanálový Pultec EQP-1a, přičemž ani kousky ze značkové novovýroby nejsou levnější.

Oba typy mám však „osahané“ z nespočetných emulací v podobě plug-inů pro DAW a neschází mi ani zkušenost s analogovými klony od jiných výrobců.

Klark Teknik EQP-KT a 1176-KT - Renesance analogu?
Klark Teknik EQP-KT a 1176-KT - Renesance analogu?

EQP-KT

Pasivní ekvalizér staví na odkazu produktu, který zkonstruoval inženýr Eugene Shenk v roce 1951 za účelem vylepšení kvality telefonních hovorů. Přínosem nové konstrukce bylo použití zesilovacího obvodu osazeného elektronkami 12AX7 a 12AU7. Ten kompenzoval úbytek úrovně, ke kterému docházelo při frekvenční úpravě signálu v cívkách, transformátorech a dalších pasivních součástkách s vysokými signálovými ztrátami. Později byl tento obvod vylepšen o další volitelné frekvence, čímž vznikl model EQP-1a, jenž se brzy stal jedním ze svatých grálů klasického studiového zvuku. Na něm je založena i konstrukce dnešního klonu od Klark Teknik.

Novinka ctí design vzoru, vše je ovšem přizpůsobeno instalaci do 19” racku o výšce 2U.

Ovládací prvky zleva doprava tvoří vypínač ekvalizace (i při vypnutí signál prochází elektronkovým zesilovačem), ovladače pro zesílení a potlačení nízkých frekvencí (Boost a Cut), jim společný přepínač nízkých frekvencí (20, 30, 60, 100, 200, 400 a 800 Hz), přepínač frekvencí pro zesílení výšek (3, 4, 5, 8, 10, 12 a 16 kHz), ovladač zesílení výšek (Boost), nastavení šířky pásma zesílení výšek (Bandwidth), ovladač potlačení výšek (Cut) a přepínač frekvencí potlačení výšek (3, 4, 5, 10 a 20 kHz). Zadní strana disponuje symetrickými vstupy a výstupy v kombinaci XLR a TRS.

Klark Teknik EQP-KT a 1176-KT - Renesance analogu?
Klark Teknik EQP-KT a 1176-KT - Renesance analogu?

Je jasné, že ten, kdo se s tímto typem ekvalizéru nesetkal, bude jeho ovládání považovat za poněkud „nepřehledné“. Zejména skutečnost, že zvolené frekvence lze současně zesilovat i potlačovat, se může leckterému digitálem odkojenému zvukaři jevit jako absolutní nonsens. Ovšem právě tyto nepredikovatelné a nelineární vlastnosti stojí za muzikálním zvukem původního zařízení. Klark Teknik jeho možnosti obohatil o širší výběr frekvencí, které jsou nejen hustší v okrajích spektra, ale oproti originálu zasahují též do pásma středů, takže se inovovaný německý klon uplatní i v ekvalizaci těch nástrojů, které historická verze „neměla v popisu práce“.

Abychom nechodili kolem horké kaše, uvedu několik příkladů použití.

 

Velký buben

Bicí nástroje jsou jedním z nejvděčnějších zákazníků ekvalizace tohoto typu. Kick profituje z toho, že oba LF potenciometry neběží po totožné křivce, i když jsou nastaveny přepínačem na shodnou frekvenci. To dává možnost nevídaným způsobem nafouknout basy pomocí LF Boost a případné nežádoucí hučení jednoduše odstranit zvýšením hodnoty LF Cut.

Skvěle to funguje při použití dvoušlapky, kde jsou i rychlé sekvence díky tomuto ošetření zvukově plné a jednotlivé údery při tom zůstávají definované a konkrétní. V této situaci může dojít i na extrémní nastavení, kdy jsou oba ovladače LF Boost i Cut vytočeny na maximum a kdy výsledná křivka vedle posílení basů zajímavým způsobem potlačuje nižší středy. Pro ostřejší styly (rock, metal, core) se nabízí možnost vytvořit moderní, agresivní zvuk výrazným zesílením HF Boost s úzkým parametrem Bandwidth.

V kombinaci se správně nastaveným kompresorem 1176 pak výsledný zvuk připomíná dopad obřího kladiva a jen těžko (či podstatně nákladněji) se napodobuje jinými prostředky.

 

Malý buben

Korekce pro Snare funguje podobně jako u šlapáku. Hlavní práci odvádí úzký HF Boost, který při nastavení na 8 nebo 10 kHz dodá virblu velmi přirozenou jiskru, jakou nevytvoří žádný enhancer ani exciter. Nabízí se ještě možnost pohrát si s nastavením LF Boost a Cut mezi 100 a 800 Hz a dát tak rytmičáku nekompromisní charakter, připomínající výstřel z pistole. Opět skvěle funguje ve spojení s kompresorem 1176.

 

Sběrnice bicích

Jelikož optimální korekce pro ekvalizaci malého a velkého bubnu ani dalších bicích nástrojů nejsou obvykle v úplném vzájemném rozporu, lze snadno najít dobře fungující kompromisní řešení také pro úpravu kompletní stereo sběrnice bicích nástrojů. Tomy stačí lehce zkrátit gatem, po průchodu EQP pak naberou působivé basy podobně jako velký buben, zatímco po rytmičáku „zdědí“ jiskřivé a konkrétní výšky. Pro činely je pochopitelně vhodné použít raději jinou sběrnici, pokud je nechceme mít příliš agresivní.

 

Vokály a mluvené slovo

Ačkoliv je lidský hlas přirozeně posazen do pásma středů, může použití ekvalizace okrajových pásem i zde přinést nečekaně dobré výsledky. EQP samozřejmě nemůže sehrát úlohu precizního nástroje pro korekci problematických frekvencí, jako jsou sykavky či retnice, ale dokáže i průměrnému vokálu dodat hodnotný charakter. Opět zde hlavní roli hrají výšky. HF Boost nastavený na 16 kHz hlasu přidá přirozený prostor a otevřený charakter, jenž se moderně označuje jako „Air“. LF Boost (200-400 Hz) se pak postará o plný fundament, u kterého lze prostřednitctvím LF Cut snadno zkorigovat případné bučení či huhlání. S výhodou to funguje nejen na sólový zpěv, ale rovněž na sbory či mluvené slovo.

 

Kytary a další nástroje

Díky tomu, že Klark Teknik rozšířil pracovní pole své novinky oproti originálu o středy (200-800 Hz) a nižší výšky (3-4 kHz), lze s EQP-KT výborně ekvalizovat také kytary, žestě, saxofony a další instrumenty. Dají se zdůraznit plné středy, hutné středobasy, akustiky mohou příjemně cinkat, metalové elektrické kytary získají ostrost a říz a v nemetalových stylech lze naopak odstranit přehnanou agresivitu. Pokud má někdo k dispozici větší počet EQP a může si je dovolit použít ve všech zásadních sběrnicích, není nic jednoduššího, než ta pásma, která v jedné sběrnici akcentujeme, ve druhé sběrnici lehce potlačit. Všechny složky zvuku si pak snadno najdou své místo na slunci, výborně se spojí a krásně vyniknou.

 

Master sběrnice

Jedním z úkolů, ve kterých se originální Pultec historicky proslavil, byla masteringová úprava starších nahrávek, kterým tato svérázná ekvalizace vdechla nový život. Je logické, že i nový německý klon si najde své využití při masteringu, kde se uplatní jeho schopnost velmi lehce potlačovat středy, při současném přirozeně znějícím akcentování okrajových pásem. Výsledek je vždy velmi muzikální a naturální, beze stopy chemie, již s sebou přináší moderní enhancery a excitery používané obvykle k témuž úkolu.

 

Ve druhém dílu recenze se podíváme blíže na kompresor 1176-KT a zamyslíme se nad smyslem použití podobných analogových zařízení v době digitální.

Psáno pro časopis Muzikus