JHS Pedals Whitey Tighty - efekt typu kompresor
Začnu-li tak trochu od konce, docházím k poznání, že všechny efekty, pedály a krabičky, které mi za život testera prošly rukama, byly bez výjimky dobré, a to ať „levné čínské“, nebo drahé kousky z „amerického butiku“. Nějaké značky z té přehršle si oblíbíte, ale nějak víc. Nemusí to být nutně proto, že jsou lépe vymyšlené, nebo vyrobené, ale proto, že filosofie jejich výrobce, to jak o zvuku přemýšlí, vám sedne s tou vaší. Mně teda zrovna JHS sedí.
A o tom už jste se mohli na stránkách Muzikusu nejednou přesvědčit. Například za nejlepší kompresor současnosti bych bez rozmýšlení určitě považoval oranžový JHS Pulp N Peel. Dnes budeme ale testovat menší Whitey Tighty z ekonomičtější série Mini.
Šasi efektu je ve velikosti pedálů, se kterými jsem se setkal já osobně poprvé u dánských TC Electronic. Tato velikost nám pomáhá ke kompaktnosti a nižší váze celého pedalboardu, ale tím asi přednosti končí. Nevejde se do nich baterie, napájet je tedy musíme vždy jen adaptérem. Pokud existuje i „dospělá“ verze, býváme často ochuzeni o nějaký ten ovladač, kterým větší model jinak disponuje. Nikterak se to ale nepodepisuje na zvuku, ale v ceně ano. Menší verze bývají o něco dostupnější i při zachování kvality zvuku a to určitě není na škodu, že?
White Tighty je vyvedena v bílé barvě, aby to celé dohromady korespondovalo jak s názvem, tak s ikonou „klasických slipáčů“ na vrchní straně. Krabička působí jaksepatří bytelným dojmem, je osazená kvalitními konektory, jak pro vstup a výstup signálu z kytary, tak pro připojení napájení, a to konkrétně 100 mA. Ovládací prvky nabízí tři, a to Volume, Comp a Blend. Právě toto míchání suchého a efektovaného signálu mi přijde velmi dobré, líbí se mi to na všech pedálech JHS, které tuto možnost mají. Například u Moonshinu, kdy můžete k oblíbenému zvuku svého zesilovače barvu overdrivu přimíchat dle libosti.
Jak jednoduše vypadá, tak se i ovládá. Potenciometrem Volume nastavíme úroveň výstupu, zároveň také částečně úroveň signálu, do které kompresor vyrovnává. Potenciometrem Comp právě míru komprese signálu. Blend nám nabízí míchání poměru suchého a efektovaného signálu, s tím, že úplně „wet“ je signál zcela vlevo. To jestli je switch sepnutý nebo ne signalizuje červená LED dioda na vrchní straně.
Ano, například Bossův CS-3 má samostatný ovladač Level, Attack, Tone a Sustain, a je to bezesporu fajn, při používání White Tighty ale nemáme pocit nějakého handicapu z množství ovládacích prvků. Máte pocit, že při nastavení reagují tak nějak interaktivně a vzájemně se ovlivňují. Vězte, že zvukových možností se tu i přesto nabízí opravdu spousta.
Co nás potěší nejvíc, je zvuk. Tlustý, teplý a barevný zvuk, za který mám výrobky JHS právě rád. Snad neexistuje nastavení, kdy by efekt nefungoval. I s naprosto „idiotsky“ nastavenými potenciometry vždycky dosahujeme nějak zajímavého a funkčního zvuku.
Co mě trochu překvapilo, bylo, že při hraní s tímto kompresorem se mi nedostávalo takového toho „zaprděného country“ pocitu, který mi letí hlavou při používání jiných kompresorů. Jsou to většinou ty s více výškovým, komprimovanějším a tenčím projevem. Tam přejedu přes struny, a už mě to nutí hrát „countryově a nerockově“. A to mi vadí. Když už, tak „country-rockově“... V případě White Tighty oceňuju naopak spíš nárůst zabarvení tónu a jeho ataku.
Považuji se za slabého „beglajtového“ hráče, ale právě rytmickou akordovou hru jsem si s tímhle kompresorem užíval asi nejvíc. Výsledek hry mojí pravé ruky byl výraznější, dynamicky srovnaný, i se strunami, které jsem nedohrál. Navíc každá struna zvlášť dostala větší čitelnost a nazvu to „growl“. A to vše aniž abych měl pocit nějaké placatosti zvuku nebo ztráty dynamiky.
Uznal bych, že jednu chvíli mi se sepnutým pedálem nějak chyběly výšky u toho mého Stratocasteru, se kterým jsem krabičku testoval, a býval bych rád sáhl po potenciometru Tone, který tam není. Efekt jsem vypnul, abych zjistil, že tam moc výšek nemám už tak, a mohl jsem tak ve výsledku ocenit, že Whitey Tighty pokud jde o ekvalizaci zvuk nijak neovlivňuje, prostě ponechá váš zvuk tak, jak je.
JHS Pedals Whitey Tighty je moc dobrý, jednoduchý kompresor. Pokud nějaký právě hledáte, nenechávejte ho bez povšimnutí. Vymyslel ho člověk, který dobře ví, co dělá...
Info:
JHS Whitey Tighty je pedálový efekt typu kompresor ekonomičtější série Mini renovovaného amerického výrobce, určený především pro elektrickou kytaru. Cena je 4648 Kč.
Plus:
kompaktní rozměry
tlustý a barevný zvuk
jednoduchost nastavení
nemožnost nastavit nefunkční zvuk
skromný počet ovládacích prvků
Mínus:
napájení jen přes adaptér
Technická specifikace
ovládací prvky | Volume, Compression, Blend |
true bypass | ano |
vstup/výstup | 6,3mm jack |
napájení | 9V DC / 100 mA |
rozměry | 47 x 95 x 35 mm |