JHS Pedals Haunting Mids - analogová ekvalizace středových frekvencí pro kytaru
Haunting Mids je pedál, který ovládá středové frekvence v kytarovém zvuku. Po přečtení této informace si možná říkáte, proč byste něco takového potřebovali v pedalboardu...
Ale představte si, že hrajete třeba na oblíbený tube screamer a občas byste chtěli z jeho charakteristiky odstranit typický středový zvuk a přiblížit jej klasickému, transparentnímu overdrivu. Nebo milujete fuzzy, ale kvůli nedostatku středů se s nimi nedokážete prosadit ve své kapele. Či naopak chcete, aby váš overdrive hrál jako tube screamer? Vše vyřeší právě Haunting Mids. Pedál, který navíc funguje skvěle i jako boost.
Když se zamyslíte nad zvukem svých oblíbených pedálů nebo aparátů, zjistíte, že všechny se liší v rozsahu středů. Středy jsou v podstatě nejdůležitějším aspektem zvuku elektrické kytary. A co si budeme povídat, každý jednou za čas potřebuje, aby jeho koncertní nebo studiový rig hrál v jiné středové frekvenci. Někdy chceme „dostředit“ zkreslený zvuk, který „maže“, jindy je středů příliš a perou se v mixu se zpěvem nebo malým bubnem. A právě s inovativním řešením tohoto problému přichází firma JHS Pedals.
Nechybělo mnoho a efekt Haunting Mids by se do prodejních sítí nikdy nedostal. Zakladatel JHS pedals Joshua Heath Scott efekt původně vyrobil pro zábavu v několika málo kusech. Ty se záhy velmi rychle rozběhly k několika kytaristům a pedál se stal rychle raritním. Tlak fanoušků pedálů JHS nakonec firmu přiměl, aby krabičku zařadila do svého katalogu.
Ovládání
Haunting Mids má čtyři základní ovladače. Knoflík Volume ovládá hlasitost a od poloviny nastavení dokáže do zvuku přidat lehce gainu či saturace. Mids hraje na dvanácti hodinách neutrálně a neovlivňuje základní nastavení. Pokud s ním však otáčíte doleva, pomalu odřezáváte středové frekvence. Doprava je naopak zvýrazňujete. Ovladač Sweep, který funguje dohromady s Mids, pak umožňuje nastavit středovou škálu, ve které se chcete pohybovat. Rozsah je od 250 Hz (vlevo) do 7,5 kHz (vpravo). A nakonec přepínač Q Control dává vybrat mezi nastavením Lo, zvýrazňujícím středy pozvolně a v širším pásmu, nebo Hi, které dokáže účinně vypíchnout velmi úzkou středovou frekvenci.
Zvuk
Po týdenním testování efektu jsem přišel na několik skvělých presetů, které nejlépe demonstrují zvuk a jeho možnosti. Předně je potřeba zmínit, že pedál lze použít i jako klasický boost, který funguje jak před zkreslením (dodává hutnost a gain), tak i za ním (dokáže výborně vytáhnout sólo v mixu kapely).
Pokud se však zaměříme na účel, ke kterému byl efekt vytvořen, dostaneme se do dalších zvukových teritorií. Jako milovníkovi fuzzů se mi často stává, že se s klasickým big muffem nebo silikonovými fuzzy nedokážu uspokojivě prosadit v mixu kapely. I proto s sebou na koncerty vozím více pedálů. Zapojením Haunting Mids za kterýkoliv fuzz jsem tento problém okamžitě vyřešil. Po zvýraznění středů tón získal dříve neslyšenou artikulaci, a navíc zvuk negativně neovlivnil charakteristiku žádného zkoušeného fuzz pedálu.
Stejně účinný byl efekt s vybuzeným Marshallem Plexi, který během doprovodů někdy postrádá vyšší středy. Nejenže pedál zvuk více nezamazal a nechal mu jeho charakteristiku, ale díky frekvenčnímu posunutí získala kytara v nahrávce větší „charisma“.
Zajímavé je i využití, které doporučuje samotný výrobce, jenž si všiml, že spousta kytaristů v historii postavilo zvuk na zapnutém pedálu wah, zafixovaném do jedné polohy. Vzhledem k tomu, že kvákadlo je v podstatě středový ekvalizér, jde to samé nastavit i s Haunting Mids. Pokud tedy nemáte zrovna kvákadlo v pedalboardu, dokážete získat tento zvuk i bez něj.
A pozor: Efekt funguje skvěle i na basu. Milovníci klasických Precisionů, kteří také občas středy potřebují zvýraznit, by měli zbystřit.
Závěr
Haunting Mids má všechny atributy vynikajícího kytarového pedálu. Jde o jednoduchý, dobře navržený efekt, který dělá skvěle to, co slibuje. Samozřejmě, že podobného efektu můžete docílit i s grafickým ekvalizérem, se kterým možná najdete větší využití. Pokud se ale potřebujete jako kytaristé zaměřovat pouze a velmi podrobně na středové frekvence a řešíte stejně jako já i design, pak by vás pedál s roztomilým duchem určitě neměl minout.
Info:
JHS Pedals Haunting Mids je analogový pedálový efekt pro kytaru, který ovládá ekvalizaci středových frekvencí. Jeho cena je 4844 Kč.
Plus:
Pedál přináší řešení, které s jiným efektem nelze v tomto rozsahu docílit.
Velmi kvalitní zpracování.
Přehledné ovládání.
Zvukové možnosti, s nimiž lze upravovat kytarový zvuk na míru.
Design.
Mínus:
Podobný výsledek, přestože ne tak přesný, získáte i s klasickým kytarovým ekvalizérem, který má více využití.
Technické parametry
Mids | Pedál umožňuje přidávat nebo ubírat středy v rozsahu ±15 dB, měnit frekvence od 400 Hz po 7,5 kHz. |
Ovládání | Volume, Mids a Sweep a také přepínač pro nastavení Q (vysoké / nízké) |
Bypass | klasický nohou ovládaný bypass signalizuje červená kontrolka |
Tělo | z kovu |
Barva | černá |
Napájení | 9V adaptérem (není přiložen) |
Rozměry | 66 x 40 x 122 mm |
Hmotnost | 290 g |