IK Ampeg SVX - virtuální výbavička hráče basové kytary
Předesílám, že bych se v průběhu celého článku velmi rád oprostil od jakýchkoli srovnání ve smyslu, zda může software opravdu nahradit skutečný aparát. A když už tedy ano - tak jestli spíše v rámci studiové práce nebo snad dokonce během koncertní produkce.
Zkusme proto sáhodlouhé úvahy o samotném významu existence tohoto sortimentu na chvíli odložit stranou a tuto novinku zběžně omrknout. Dále bych ještě rád uvedl, že nejsem placeným propagátorem firmy IK Multimedia, která výrobek produkuje (navíc doba, kdy můj vlastní "kompjůtr historyčnyj" si porozumí s tímto o dost mladším a výkonnějším produktem je patrně v nedohlednu), takže mé případné nadšení je čistě nezištné a pouze a jen z důvodu okouzlení z vymožeností současné moderní doby.
Autoři této "plaginy" pravděpodobně navazují (samozřejmě krom mraků jiných) hlavně na kytarovou mutaci Amplitube. Tedy s jedním malým rozdílem, že jestliže simulace (jestli to někoho zajímá, tak vytvořené díky technologii DSM - obdobně jako u Rolandů COSM nebo Korgů REMS) těch předešlých vycházejí především z různých komponentů různých značek (důvody jsou evidentní), v našem případě pouze z výrobků firmy jediné a navíc s jejím plným požehnáním.
Instalace je velmi jednoduchá, jen je třeba mít na mysli, že nefunguje jako samostatná aplikace, ale je nutné, aby se jí ujal jiný hostitelský program. Jaké možnosti se nám nabízejí?
Ladička - Snad nejdůležitější, někdy bohužel trochu opomíjený pomocník. Na monitoru na nás vyjukne krásná grafika 2U rackové záležitosti s plně funkčními ovladači jako Off/On, Mute, Tune...
Škála stomp efektů - Octaver, Overdrive, Compresor, Analog Chorus, Analog Delay, Envelope Filter + dvě šlapadla Volume a Wah-wah, u kterých je ale už ovládací myš, automatické nastavení nebo nožní pedál nezbytností. Oko estétovo opět potěší velice reálně vyhlížející obraz podlahy z čistě vyleštěných parket, na kterou si můžeme efekty libovolně poskládat - ať už dle časem bezpečně prověřených postupů, či naprosto nestandardně, jakožto například mých šest různě nastavených auto-wahů za sebou (Ruku na srdce, koupili byste si je?).
Zesilovače - Tranzistor BA 500, klasika šedesátých let B-15R Portaflex "Flip Top", rocková celolampa SVT Classic a čtvrtý poslední, například díky fenomenálnímu Viktoru Wootenovi velmi oblíbený, SVT 4 PRO. Tak jak je z reálu známe, veškeré jejich ovladače jsou plně přístupné a velmi věrně se chovající, ostatně jako přístroje samotné.
Reproboxy - Máme jich k dispozici taky hned několik, nebudu jmenovat všechny, ale jsou zde zastoupeny ty nejužívanější - 2 x 10", 2 x 12", 1 x 15", 8 x 10" a některé další. Výhodou je, že v případě potřeby si daný zesilovač vybere ten nejvhodnější box sám, stejně jako z šestičlenné řady odlišných snímacích mikrofonů.
Mikrofony - Na pódiích asi nejčastěji k zastižení Shure SM 57, opět šedesátá léta - AKG D-20, "kondík" Neumann U-87... Jako bonus můžete brát nabídku nastavení úhlu mikrofonů, směru a poměru prostorového zvuku.
Jelikož se v zásadě jedná o komplexní virtuální ozvučovaní systém basové kytary, nemusíme se složitě všemi jednotlivostmi takto časově náročně babrat, lze ale využít i již hotových přednastavených presetů, které výrobce velmi sympaticky a nezvykle seřadil dle herních stylů a názvy jako Finger, Mute, Pick, Slap a Synth asi samy napoví. Při jejich probírání opět všechny změny můžeme ukládat a přejmenovat dle vlastní fantazie.
Závěrem bych chtěl ještě upozornit na často míněný názor, že jedná-li se o simulaci, a tudíž náhražku, je schopna v rámci svých možností vyřešit vše za vás. Ne, není to pravda. Prostě s iriskou, kulhající zvukovkou a plastikovými monitory se při natáčení valného výsledku nedočkáte. Některé možná malinko zarazí, že za níže uvedenou cenu si de facto pořídí jen jedno jediné cédéčko, ale je asi potřeba si na tyto "nehmotné" hodnoty pomalu zvykat.
Info:
IK Multimedia Ampeg SVX je komplexní virtuální výbavička hráče basové kytary, určená zejména pro potřeby nahrávání. Doporučená cena je 9590 Kč.
Plus:
přehledné ovládání
bohatý výběr a věrnost praktických zvuků a efektů
Mínus:
nelze použít samostatně
odlišná dynamika
dlouhodobé užívání v rámci cvičebního procesu může vést k trvalým postižením, tudíž toto nedoporučuji (zvuk je prostě dokonalý, což není pro cvičení ideální výchozí pozice)