Ibanez JSA 20 VB - akustická kytara spojená se jménem Joe Satriani
Akustická kytara Ibanez JSA 20 VB
Vyvážený balanc
Taky znáte ten pocit, že máte nový nástroj, ale ono není třeba si na nic zvykat? Všechno je tak nějak přirozené až obyčejné. Jako byste léta znali jeden druhého.
První úchop
Něco podobného jsem zažil při testování téhle „jé-es-á-dvacítky“. Prostě ji stačilo vzít do ruky a hrát. A ona se už sama postarala o to ostatní.
Tvar je klasický, kytaráři si pohráli s vybráním pro snazší přístup k vyšším polohám. Dole tak vznikl elegantní „antioblouk“, zakončený ostrým růžkem. Nepoškrábe, ale úplně bezbolestný taky není, pokud o něj nešikovně zavadíme. Hezkým prvkem je perleťové vykládání.
Při podrobnějším průzkumu je patrné pečlivé zpracování. Vše do sebe hezky zapadá, celkové provedení je příkladné. Škoda, že chybí pickguard. Při hře trsátkem jsem měl strach, abych to elegantní tělo nepoškrábal. Nástroj je dodáván s kvalitním pevným pouzdrem, ale vejde se i do standardního futrálu (osobně ověřeno).
Pocity
Nebudu uvádět technické údaje, všechno je dole v tabulce. Zkusím popsat pocity. Kytara je příjemně „těžká“. Ne, není to žádné pětikilové závaží, ale poctivá váha dává pocit, že nástroj něco vydrží. Hmatník má rozměry tak akorát. I s většími prsty se dají zahrát složitější akordy, aniž by se jeden druhému pletl do cesty. Včetně obávaného A dur (ano, toho ve druhé poloze, jenž zní u táborových ohňů). Krk je rychlý, má příjemný profil, zespodu vypadá à la Gibsonka. Pohodlně si zahrajeme až někam k patnáctému pražci. Pak už je dostupnost horší, i když díky vykrojení se dá dostat až někam ke dvacátému. Kytara dle očekávání perfektně ladila v celém rozsahu.
Sruny měly na testovaném kousku docela vysoký dohmat. Na dvanáctém pražci jsem naměřil nějaké čtyři milimetry. Osobně mám raději nižší dohmat, přeci jen je to větší pohodlíčko. Šroub výztuže vypadal dobře dostupný, ale neodvážil jsem se vyzkoušet.
Ladicí mechaniky Grover jdou příjemně otáčet, hezky se drží, převod je spíš jemnější. Ze začátku bylo znát osazení novými strunami, chtělo to častěji dolaďovat. Po pár dnech si vše sedlo.
Na strunách
Když se hrábne do strun, zní to na první pocit tak nějak nenápadně, snad až obyčejně. Barvě zvuku nic nechybí, nic z něj nevyčnívá. Až po chvíli si uvědomíme, že ta „obyčejnost“ je to hlavní. Protože takhle by kytara měla znít. JSA má samozřejmě plný tón, harmonický a barevný. Ale přitom není nijak zbytečně nápadný. Nevyčnívají ani basy, ani výšky, je tam všechno namícháno ve správném poměru. A to je to hlavní, co se mi na testovaném kousku líbí: pevný zvuk a vyváženost.
Je fajn vnímat, jak nástroj reaguje, když hrajeme: Slabě, silně, nehty, prsty, trsátko; nástroj zní pokaždé jinak. Ta spousta barev a výrazů je inspirativní.
A konečně dynamika. Nástroj zní sám o sobě hlasitěji než „průměrná“ kytara. Při hře trsátkem se už dalo dosáhnout pěkného kraválu. Výrobce nešetřil, osadil JSA z výroby kvalitními strunami a na zvuku to bylo znát.
Elektrifikace
Snímání obstarává Fishman Acoustic Matrix spolu s pre-ampem Aura Pro. Kromě vestavěné ladičky a třípásmových korekcí nabízí též otočení fáze a potlačení zpětné vazby. Ladička se aktivuje krátkým stiskem. Pracuje rychle a přesně. Baterie je schovaná za vyklápěcími dvířky, takže výměna je otázkou chvilky.
Signované akustiky pro Joa dělá Ibanez dvě, označené JSA20 a JSA5, dostupné v barvách Vintage Sunburst a černá. Hlavní rozdíly jsou v elektronice a v materiálu nultého pražce a kobylky. Podle Joa je zvukový rozdíl znát a využívá je obě.
Zajímavostí jsou tlačítka označená čísly jedna až čtyři, která vyvolají uložená nastavení, vytvořená (prý) samotným mistrem JS. Potenciometrem Blend nastavíme poměr pre-ampovaného signálu a samotné kytary. Díky popsaným možnostem si lze dobře vyhrát s celkovým zvukem.
Snímání je dobré, nic není nutné dohánět ekvalizérem. Pokud to situace vyžadovala, stačil lehký posun korekcí, a hned jsme dostali, co bylo třeba. V kapele se JSA hezky prosadila i díky průzvučným basům, bez potíží si udržela frekvenční pásmo i při větších hlasitostech, aniž by zvuk nějak významně ztratil na barvě. Odolnost proti zpětné vazbě bych zařadil do kategorie nadprůměrná.
Snímání hezky přenáší i drobné nuance, jako pohyb prstů po strunách či klepání do ozvučnice. Také ale zesílí drobné nedokonalosti jako nedomáčknutou strunu, které bez amplifikace jindy projdou relativně bez povšimnutí.
Na webu najdeme pár hezkých videí, kde o kytarách mluví sám mistr Joe. Co jsem jen tak okem zahlédl, námi testovaný kousek neměl oproti nástroji, který je v mistrových rukách, tolik výrazné pruhování zespoda Taky je patrné Joeovo nastavení korekcí. Basy má vytažené, středy kolem nuly a výšky lehce potlačené. No tedy pokud před natáčením jen nezavadil o ekvalizér...
Sečteno
Při testování jsem nenarazil na žádnou neplechu. Pevný a barevný zvuk spolu s tím, že vše šlo samo na první dotek, dávalo pocit samozřejmosti. Ale stačilo si chvilku zahrát na nástroj z nižší cenové hladiny a hned bylo jasno: Tohle je akustická kytara s velkým A - teda vlastně JSA.
Info:
Ibanez JSA20 VB je akustická kytara spojená se jménem Joe Satriani. Doporučená cena včetně pevného pouzdra je 34 540 Kč.
Plus:
vyvážený zvuk
reakce na hru a dynamika
snímání a možnosti pre-ampu
odolnost proti zpětné vazbě
pevný kufr v ceně
Mínus:
chybí pickguard
ostřejší spodní růžek
signovaný nástroj by zasloužil jiné „Made in...“
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Typ |
elektroakustická kytara Jumbo |
Barva |
VB – Vintage Burst |
Série |
JSA – signature Joe Satriani |
Přední deska |
masivní Engelmannův smrk |
Zadní deska a luby |
masivní palisandr |
Krk |
mahagon |
Hmatník a kobylka |
eben |
Menzura |
651 mm |
Nultý a sedlový pražec |
TusQ |
Šířka nultého pražce |
43 mm |
Snímač |
piezo Fishman Acoustic Matrix |
Pre-amp |
Fishman Aura Pro |
Ovládání |
Volume, třípásmový ekvalizér, Blend, anti-feedback, ladička |
Mechaniky |
Grover |
Struny od výrobce |
D’Addario EXP |
Hardware |
chrom |
Lemování |
perleťová rozeta |
Výroba |
Made in China |
Kufr |
nástroj je dodáván s pevným kufrem |
www: