Hughes & Kettner Tube Tools

Hughes & Kettner Tube Tools
Hughes & Kettner Tube Tools

V každém z nás dřímá alespoň trocha nostalgie. A proto i já jsem byl velmi zvědav, co na mě v dnešní době multiefektových záležitostí vybalí čtveřice krabiček od německé firmy Hughes & Kettner, s originál označením Tube Tools, které mi dorazily na stůl.

Hughes & Kettner Tube Tools
Hughes & Kettner Tube Tools

Jak už název napovídá, jedná se o lampové podlahové efekty. Jména uvedená v reklamním sloganu (jako např. Jimmy Page, Eddie van Halen, David Gilmour a několik dalších) poukazují na to, že se nebude jednat jen tak o nějaká šumítka. Tak hurá do nich.

Po vybalení z kartonu na mě vypadla na první pohled bytelná a vzhledově velmi zdařilá krabička. Nebo spíš "pořádnej pedál". Všechny čtyři efekty mají shodný design, což při vyrovnání vedle sebe působí velmi efektně. Čelní strana je zhotovena z nekompromisního nerezového plechu s vybroušenými koly, ze kterého vystupují osvědčené kovové spínače. Takové už vydržely lecjaké doskoky v zápalu boje. Ke každému z nich patří žlutá, červená nebo zelená kontrolka. Ta oznamuje, který že z požadovaných efektů je zrovna v činnosti, a v neposlední řadě rovněž neméně důležitou funkci, kterou je při hraní na pódiu za temných chvil orientační schopnost. Ta je o to více umocněna patnáct krát tři centimetry velkým plexisklem s vyrytým, velmi poutavě modře podsvíceným logem firmy, přes které je vidět střeva krabičky s lehce nažhavenou lampou, jež dává vědět o tom, že originál označení Tube Tools nelže. Na vrcholu pedálu jsou šikovně polozapuštěné potenciometry korekcí a hlasitostí. Ty jsou tak částečně chráněny před nechtěným ukopnutím nebo přeladěním, ale přesto svou velikostí a rozložením umožňují dobrou manipulaci. Zbytek krabice je odlit (nebo vyfouknut) z plastu na první pohled bytelného. Jak moc, to ukáže až praxe. Všechny vstupy a výstupy ve velikosti kytarového jacku, plus konektoru pro napájení, jsou popsané a volně přístupné na zadní straně. Poslední potěšující skutečnost je styčná plocha. Je celá potažena asi půlcentimetrovou pryží, která prakticky na jakémkoli povrchu znemožňuje efektu jakýkoli pohyb při přepínání nebo lehkém přikopnutí. To ocení všichni, kdo při hraní naživo po bouřlivém sólu nenašli svou krabičku tam, kde by ji čekali.

 

Jako první jsem si vzal na paškál nejmenšího z rodiny, Tube Factor. Jedná se o klasický overdrive se dvěma modifikacemi zkreslení. Na konzole jsou ovladače míry zkreslení, výstupní hlasitosti a voicing, což je tónová clona vysokonapěťové lampy. Na té je vlastně založen charakter efektu. Ta na rozdíl od ostatních nepotlačuje jemné hráčské nuance a naopak respektuje individualitu osobnosti. Tolik politika firmy. Výstupní hlasitostí lze docílit balanc mezi čistým zvukem zesilovače, který je slyšet, když je Factor v módu vypnuto, a zvukem Kettnera. Ten pak signalizuje červená kontrolka nad levým spínačem - zapnuto. Nad pravým spínačem je umístěna kontrolka pro obě intenzity zkreslení. Factor 1/2, jehož šťavnatost a průbojnost docílíte potenciometry Drive a Voicing. Uvítal bych možnost doladění rozdílu mezi oběma módy, ale o tom jsou vyšší patra a navíc standardní nastavení je klasické a odpovídá požadovanému vintage preampu. Bez problému podstrčí hráči jak crunch, tak po přepnutí sólovou linku a "slyšina" šedesátých let je tady.

 

A jsme v onom vyšším patře. Želízko v ohni - Tubeman Guitar Recording Station. Jak už název navádí, umí tento pedál daleko víc než jen pódiovou show. Jedná se o tříkanálový preamp, jak jinak než lampového typu. Na konci manuálu najdeme troje doporučené nastavení: pro rockové až heavy, bluesové a country či crunch. Od toho lze již snadno vycházet dále. Pro všechny tři kanály je společný master a ekvalizér - basy, středy a výšky. První pak operuje pouze hlasitostí, druhý má navíc Gain a třetí kanál je opět opepřen o Voicing. Škála zvuků je opravdu obrovská a pochybuji, že by si každý nenašel to své. Díky masteru a ekvalizéru navíc nezávisí pouze od koncového zesilovače, a tak i mě překvapilo, jak křišťálově může znít starý Marshall s Les Paulem na čistý zvuk. Díky tomu, že krom vstupu a výstupu do aparátu disponuje ještě výstupem opatřeným simulací zvuku reproboxu, naskýtá se mu další řada zapojení. Tedy nejen zepředu do zesilovače, ale i přímo do mix pultu (popřípadě přímo do nahrávacího zařízení), čímž odpadá nutnost aparátu na pódiu či ve studiu. Tento brouček je určen jen a pouze mistrům kytaristům.

 

Na řadě je Replex Tape Delay Simulator. Zvukově velmi zdařilá kompilace. Firmě se zde podařilo přenést systém lampového analogového delaye šedesátých let, který používal záznamu rotující magnetické pásky a snímání jednou či více hlavami za sebou, do digitální podoby. Jak jinak než za podpory lampy, zachovávající původní vintage sound. Navíc zde odpadávají vedlejší nedostatky, jako například stav magnetického nosiče nebo čistota hlav. Obsahuje v sobě tedy zesilovač, reverb, jedno a dvouhlavý delay a velmi šikovný spínač coby bypass, který dokáže předem nastavené hodnoty jak jednorázově spustit, tak i utnout. Kdo by očekával stereo výstup, či další vymoženosti multiefektových procesorů, má prostě smůlu. Je zde pouze vstup a výstup. Mezi námi, nač taky. V jednoduchosti je krása a co fungovalo tenkrát, může i dnes.

 

Pro celý Replex je opět společný drive a výstupní nastavení hlasitosti. Tím jde pak právě krásně dosáhnout čistoty či nakřápnutí soundu. Následuje Reverb Volume a pak společné Volume pro delaye - v módu "jedna hlava" je to hlasitost pro delay jako takový a v módu "dvě hlavy" hlasitost pro hlavu číslo jedna. Potenciometr Feedback ovládá nastavení frekvence návratu a opakování. Vintage Factor - simulace zabarvení a intenzity nahrávání na magnetický nosič. Dále je tu pak Single Head Time - nastavení času delaye (v módu "dvě hlavy" pak čas pro tu první). Následují korekce Dual Head Time a Dual Head Volume, což je čas a hlasitost pro druhou hlavu v módu "dvě hlavy". Pouze zdánlivě složitá záležitost. Ale věrná a multivariabilní, co se použití týče. Snad jen, že nelze použít zároveň s delayem i reverb. Otázka je, jestli by nás výsledek byl vůbec schopen potěšit.

 

Posledním z rodiny Hughes & Kettner je Tube Rotosphere MK II. Úkol to nebyl věru snadný, ale výsledek je výborný. Představte si, vměstnat legendární Hammond Leslie Box do pedálu 205 x 215 x 80 mm. Podařilo se. První důležitou informací je, že má na zadní stěně přepínač, jímž můžete volit mezi použitím pro kytaru a klávesy. Pro uživatele kláves pak potěšující skutečnost vstupu remote pro využití MIDI ovládání. Stejně jako u všech ostatních najdete na zadním panelu konektor napáječe, dále pak stereo vstup i výstup. Samozřejmě s možností využití těch pravých pro mono. Tím nám vzniká možnost například mono signál z kytarového zesilovače rozdělit na stereo, nebo stereo výstup z efektové smyčky vrátit, samozřejmě ve stereu, zpět do returnu. Klávesy se pak dají ve stereu poslat do mix konzole, čímž za využití již zmiňovaného MIDI vstupu dosáhnete zvuku "Hammondek", ani se nenadějete. V neposlední řadě lze samozřejmě použít "pouze" jako mono vstup z kytary do zesilovače a plující tetelící se zvuk šedesátých a sedmdesátých let je na světě. Rotosphere v sobě ukrývá samozřejmě lampový zesilovač, dvě rychlosti rotace, brzdu a možnost vyřazení. Na začátku si zvolíme drive a hlasitost výstupu, pak už jen nastavit balanc rotoru mezi vysokou a nízkou frekvencí a zbytek je už jen na noze. Úplně vlevo je spínač pro bypass. Napravo se nachází spínač pro volbu pomalé nebo rychlé rotace, jejíž rychlost signalizují dvě kontrolky pod potenciometrem balance. Vše vprostřed dělí spínač s magickým názvem Breaker. A skutečně. Když se rozhodnete uprostřed hraní vyřadit efekt jeho pomocí, dojde ke zpomalování až do zastavení. Naopak po opětovném sešlápnutí "brzdy" se pozvolna opět rozeběhne až do námi zvolené rotace. Simulace až na vizuální kontakt naprosto přesvědčivá.

 

Závěrem pár znaků pro všechny čtyři kousky. Napáječe jsou stejného typu, na 12 V/700 mA. Interval mezi přepínáním různých variant efektů je pro uši nepostřehnutelný, což je velké plus jak pro studiové, tak pro živé hraní. Při použití mezi sebou nedochází ani ke ztrátě signálu, ani ke zvýšení šumu. A jak je známo, i oko a maličkosti kvalitního zpracování přispívají k herní pohodě. Ostatní je už jen na vás.

 

Info:

Tube Factor je lampový podlahový efekt, který nabízí dvě intenzity zkreslení. Cena 7600 Kč.

Plus:

možnost ovládání připojením externího MIDI zařízení

je vhodný pro "nakopnutí" nejen kytarových aparátů

Mínus:

není možné nastavit dynamičnost mezi 1. a 2. stupněm zkreslení

 

Info:

Tubeman je lampový podlahový tříkanálový preamp, určený hlavně pro živé hraní a nahrávání ve studiích. Cena 11 490 Kč.

Plus:

trojcestný EQ

Voicing pro třetí kanál

výstup pro přímé nahrávání se simulací snímání z reproboxu

Mínus:

lehce zvýšený brum třetího kanálu

 

Info:

Replex je lampový podlahový efekt, obsahující reverb a digitální delay simulující jedno a vícehlavý analogový delay používající ke zpoždění magnetického pásku, připomínající zvuk šedesátých let. Cena 17 590 Kč.

Plus:

dva druhy delaye

samostatná hlasitost první a druhé hlavy

Mínus:

chybí možnost použít současně reverb a delay

 

Info:

Tube Rotosphere MK II je lampový podlahový efekt, simulující použití tzv. rotujícího reproduktoru resp. Hammond Leslie Box. Cena 13 290 Kč.

Plus:

stereo vstup i výstup

slyšitelný náběh i ukončení akcelerace rotoru

přepínání mezi výstupem pro kytaru či klávesy

snadnost transportu (Leslie Box je přece jen poněkud větší a těžší)

Mínus:

při použití s klávesami možnost ovládání MIDI

chybí možnost použít současně reverb a delay

 

Internet:

www.hughes-and-kettner.com

Psáno pro časopis Muzikus