Hardware pro bicí nástroje firmy Axis Percussion

Hardware pro bicí nástroje firmy Axis Percussion
Hardware pro bicí nástroje firmy Axis Percussion

Dámy a pánové (směle volím toto oslovení s vědomím, že i mezi ženami se najdou ty, které si rády přečtou test na bubenický hardware)! Mám pro vás dnes skutečně něco exkluzivního. Jde totiž o výrobek, který se všemi směry vymyká ze vžité představy o svém druhu. A to samo o sobě je věc v unifikujícím se světě záslužná. Zvláště posunuje-li vlastnosti druhu o krok dál.

 

Troufám si tvrdit, že by mi nedalo příliš velkou práci obhájit názor, že prvotní je kvalita nástroje samého, v případě bicí soupravy kvalita bubnů a činelů, pak že teprve přichází vlastnosti a vzhled toho podivného železářství, na němž jsou nástroje ukotveny. Ovšem ruku v ruce s tímto tvrzením přichází fakt, že na kvalitě některých těchto součástí záleží naopak velmi. Těch, jejichž pomocí je nám umožněna samotná hra.

O propojení vývoje kvality pedálu velkého bubnu a hi-haty s posunem hráčské techniky by se dal napsat samostatný článek. Padaly by pojmy jako Speed King, Camco, Lever Glide, hydraulický pedál, Duallist, Iron Cobra a bezesporu ....Axis.

 

Co je to?

Svou první šlapku AX-A představila americká firma Axis Percussion v roce 1990 a způsobila tím téměř revoluční změnu v pohledu na bubnový pedál.

Součástí inovací byl beater Sonic Hammer, úderná ploška nastavitelná na plochu blány místo tradiční koule. Systém postupně převzaly další firmy, u nás nejznámější bude patrně Iron Cobra od Tamy.

Výroba Axis Percussion založená na precizní technologii ruční montáže špičkově konstruovaných dílů poslala od té doby do světa přes 40 000 šlapek typu AX-A.

Brzy se verze dvojšlapky, v té době novým prvkem ve standardním vybavení bubeníka, masově rozšířila. Následoval typ šlapky AX-X a její dvojšlapková verze. A také patentovaný "udělátor" na propojení dvou single pedálů do funkční dvojšlapky.

Jako novinku prezentuje Axis Percussion řadu Vortex Drum Suspension System, která zahrnuje hihatkový stojan i další části soupravového hardware - rovný činelový stojan i šibenici, konečně pak stojánek na malý buben.

Postupně přicházejí další rozšíření nabídky firmy.

Za zmínku rozhodně stojí triggery, které jsou uzpůsobeny k uchycení přímo na šlapce. Bubeník, který například používá kombinaci akustického zvuku bubnu sejmutého mikrofonem a zvuku samplu, spuštěného triggerem, tak nebude mít napříště problém se samovolným odlepováním snímače z chvějící se blány nebo s nežádoucím utlumením zvuku bubnu po přiložení snímače k bláně. Vyřešena by měla být i občasná dvojspuštění vzorku samplu apod.

Největší vychytávkou je ale v souvislosti se zabudovatelným triggerem možnost nastavit si ve fázi sešlapu pedálu rozdílný bod, kdy je spuštěn snímač, s bodem dopadu beateru na blánu.

Tím se definitivně řeší technický problém, při němž je spuštěný elektronický vzorek o několik milisekund pomalejší než akustický úder, a posluchač proto slyší něco jako rychlý příraz...

 

Lámání rekordů

Z hlediska posunu možností hráčské techniky bylo velmi důležitým rozšíření verzí šlapkových modelů o typy Longboards. O dva palce prodloužené pedály umožňují techniku pata-špička (touto technikou a právě na šlapce Axis překonal bubeník Tim Waterson světový rekord v počtu úderů na dva velké bubny. Dostal se na neuvěřitelných 1407 úderů uderů za minutu. To nedokáže ani pouťová řehtačka...). Není divu, že pedály Axis se staly pojmem zejména v metalových kruzích.

 

Výlet do laboratoře

Díky distribuci mechaniky Axis Percussion na náš trh jsem dostal k otestování dvojšlapku AL-2 a hihatkový stojan L-HH.

Už první pohled na dvojšlapku i stojan prozrazuje, že se tu jedná o něco jiného, než na co jsme zvyklí. Design se zcela vymyká představám, které jsme si vžili v souvislosti s bubenickou mechanikou, a připomíná spíše laboratorní techniku.

Další asociací může být u stojanu "štendr" na videokameru, u šlapek pak asociace již velmi hlubinná - skokanský můstek v bazénu. Nevím proč, ale ty tvary mají něco společného.

 

Svět podle podle Vortexu

Stojany z řady Vortex jsou černé s rozkládacími jednoduchými nožkami z šedé slitiny. Použitý materiál je speciální slitina oceli a hliníku. To má za následek, že při prvním potěžkání vám ruka vyletí nahoru. Člověk by s přihlédnutím k poměrně robustní stavbě hihatkového stojanu čekal o dost vyšší hmotnost. Zdánlivá maličkost se může za jistých okolností (taška s mechanikou na vašich zádech) stát velmi příjemnou.

Nižší hmotnost stojanu naštěstí téměř nijak neovlivňuje stabilitu, což má na svědomí pečlivě spočítaná konstrukce a dle tvrzení firmy také systém Cyclone. Jde o to, že nohy nejsou propojeny, ale jakoby se svým uchycením k tělu "dohánějí". Výsledkem je, že stojan lépe absorbuje šok po rozkmitu činele. Popojíždění mají zabránit i gumové válečky na konci nožek.

Stojan je, jak již bylo řečeno, velmi lehký, ovšem po usazení na koberec nastává u něj i u šlapek efekt opačný předchozímu efektu "vzlétající ruky".Tentokrát sletíte vy k pedálu, protože díky suchému zipu se ke koberci doslova přilepí. Znamená to konec otáčení pedálu v ráfku velkého bubnu, stejně jako ujíždění hihatky při fortelnější šlapbě. Sláva!

Nohy u hihatky jsou pochopitelně otočné nezávisle na pedálu, dvojšlapku proto umístíte do její těsné blízkosti raz dva. Navíc mají nožky díky systému Cyclone docela slušný rozsah a bez problémů jsem vsunul vedle hihatkového pedálu kromě levé části dvojšlapky ještě pedál bowdenové hihaty. Mám pocit, že dát napravo ještě o jeden pedál víc, začal by už slepý varhaník hledat rukama manuál klaviatury...

Hi-Hat má ještě jednu příjemnou vlastnost. Díky samostatně okloubovanému pevnému pedálu, zafixovanému sucháčem k podlaze, můžete celý stojan naklonit k sobě. Příliš se to nedělá a móda nakloněných hihatek byla spíš přáním konstruktérů počátku osmdesátých let, nicméně možnost tu je.

Originálně vyřešil Axis uchycení horního činelu. Pro zachování maximálního množství rezonance činelu upustili konstruktéři od tradičních filcových podložek a vše drží tři gumové špalíčky. Podobně je naloženo se spodním činelem, kde je pochopitelně i šroub na nastavení jeho sklonu oproti hornímu činelu. Šroub má na své špičce v místě styku s činelem nylonovou ochranu.

 

Šlapavé věci

Dvojšlapka A-L2 je bezesporu jednou z nejlepších dostupných mechanismů svého druhu. Zcela mimořádná je škála možností nastavení: jde na ní "vyštelovat" doslova od Kujbišev Udarnyje Barabany po DW Delta...

Možností a variant nastavení úhlů pedálů, odporu pružin i reakce během, při, i po úderu je opravdu hodně. Firma si natolik věří, že na tak ošemetné místo, jako je spoj prodlužovací hřídele mezi pedály, nabídla válcový tvar, i když běžným je šestihran. To umožňuje uživateli libovolné nastavení sklonu levého pedálu.

Vše pohyblivé drží na šlapce bezpečně a důvěryhodně, energie sešlapu je plně převáděna pouze do úderu.

K poznání je také použití kvalitních pružin ze speciální oceli, které, nezávisle na nastavení tvrdosti sešlapu, vždy měkce vrátí pedál nahoru.

Výhodou beaterů Sonic Hammer, které nabízejí volbu ploch plastu, korku, či filcové nálepky, je především nastavitelnost plošek do všech úhlů.

Díky vyklonitelným ramenům můžete zvolit, jak daleko od sebe budou beatery dopadat na blánu, a vybrat si tím buď totožný, nebo odlišný zvuk pravého a levého pedálu.

Skvělý je také posuvný jezdec, pomocí něhož se dá změnit míra zdvihu pedálu a tím i měnit dráha pohybu, kterého bude pro záběr beateru zapotřebí.

Pravý i levý pedál je vlastně totožný výrobek, liší se pouze ve stanovené funkci. To znamená, že k levému pedálu by se dala připevnit další spojovací část a spřáhnout tak směrem doleva zařízení s další šlapkou, stejně jako jde spojnice od pravého pedálu odmontovat a za použití její pružiny a beateru z levého pedálu vytvořit totožnou single šlapku s pravostrannou (pravoslavnou?) sestrou.

Zapomenout nesmím ani na prodlouženou plochu pedál Longboards, která umožňuje pohodlnou hru Heel Down i speciální techniku Heel Kick.

 

Je na tom vůbec něco špatně?

Jako na každé sebedokonalejší věci se i zde dají najít malé nedostatky. Občas by to mohla být nešikovnost umístění některého ovládacího prvku (k nastavování napnutí pružin je přístup skutečně tristní). Musím ovšem přiznat, že příliš dalších nevýhod bych Axisům nepřišil...

 

Suma sumárum

Poslední, zatím nezmíněný faktor, který Axis Percussion provází, je cena.

Dvojšlapka A-L2 stojí 31 930 Kč, hihatkový stojan s prodlouženou deskou L-HH je za 11 240 Kč.

Suma to tedy je. Ale o tom, že si skutečný luxus ve šlapákové hře dopřejí bubeníci i u nás, jistě svědčí skutečnost, že hned po dovezení tohoto prvního exempláře dvojšlapky se na adrese distributora objevily další objednávky. Myslím, že tentokrát stojí za to si luxus dopřát.

 

Info:

Bubenický hardware firmy Axis Percussion s atypickým designem a osobitými vlastnostmi. Ceny jsou: A-L2 31 930 Kč, L-HH 11 240 Kč.

Plus:

A-L2 je špičková dvojšlapka, umožňující maximální variabilitu nastavení a využití alternativních pedálových technik

dvojšlapka i další části hardware mají originální konstrukci a řešení

Mínus:

stojan na hihat je vzhledem ke své bytelnosti překvapivě lehkýrozmístění některých ovládacích prvků na dvojšlapce

Psáno pro časopis Muzikus