Hammond XE-System - multikeyboard

Hammond XE-System  - multikeyboard
Hammond XE-System - multikeyboard

Legendární firma Hammond, ke které cítí každý opravdový klávesista uctivý obdiv a respekt, přišla nedávno s exkluzivním nástrojem XE-1, který tvoří spolu s dalšími doplňky celý systém. Celá záležitost je natolik zajímavá, že si zaslouží test. Posuďte sami.

 

Koncepce

V podstatě jde o digitální varhany navazující na tradici firmy Hammond, vybavené navíc mnoha dalšími zvuky, DSP jednotkami, doprovodnou sekcí, sekvencerem a vysoce kvalitním a výkonným ozvučovacím systémem. A teď ten hlavní fór - koupíte si základní verzi XE-1 s jedním manuálem a s možností přikoupit elegantní dřevěný stojan STE-1 (ve třech barevných provedeních - mahagon, černá a višňová). Časem můžete tento systém rozšířit pomocí XE-2 Kitu - obsahuje další manuál XLK-1, nové bočnice a stojan STE-2. S výměnou bočnic je možné přimontovat i další klaviaturu a to vše se posadí na nový stojan. Získáte tak dvoumanuálový nástroj. K dalšímu možnému příslušenství patří basová klaviatura XPK-100, dva nožní pedály - hlasitostní (EXP-100F) a spínací (FS-9H) a archivační média (diskety a paměťové karty CompactFlash). Dá se připojit i tradiční mechanický Leslie box.

 

Popis

Tento klávesový nástroj snad nejelegantnějšího designu, co jsem v posledních letech viděl, budí skutečný respekt celkovým mechanickým provedením, masívností a solidností konstrukce. Není levný, ale jeho design vypadá ještě tak pětkrát dražší, než je. Opravdový Rolls-Royce. Mohutné zaoblené bočnice a lišta pod klaviaturou stříbřité barvy rámují celek. Horní část panelu obsahuje ozvučení, skryté pod černou látkou. Středu ovládacího panelu dominuje velký displej s regulátorem kontrastu, dvěma tlačítky volby stran, šestnácti funkčními tlačítky, tlačítky Menu/Exit, Play, Display Hold a Part/Edit. Napravo vedle displeje je velké datové kolečko a čtyři LED diody pro indikaci dob.

V levé části této zvýšené sekce panelu je vypínač (po delší době vidím nástroj, kde je vypínač dostatečně vzdálen od všech ovládacích prvků a nehrozí jeho náhodné stisknutí během hry). Následuje většina ovládacích prvků doprovodné sekce a řada dalších: čtveřice Disk, Demo, MIDI, Control, šestnáct tlačítek pro volbu kategorií stylů, dvojice Sound Effect, Easy Play System, čtveřice AutoBand Orchestra (AB 1, 2, AutoBass, Memory), pětice Rhythm Variation (AutoVari, A, B, C, D), pod nimi ProChord a Manual Drum, vedle ovládání doprovodné jednotky (Touch Tempo, Start / Stop, Touch Start, Intro / Ending, Fill 1, 2).

Napravo od displeje se nachází ovládání zvuků - tlačítek volby kategorie zvuku, tlačítka Setup (Octave Up, Down, Velocity, Sustain), pod nimi Voice Setup (Upper 1, 2, Lower 1, 2, Pedal) a Sustain (tři tlačítka pro sekce U, L a P), pod nimi tlačítka vypínání sekcí (U1, 2, L1, 2, P), vypínání varhanních táhel (U, L, P), zcela vpravo jsou tlačítka Split On a Pedal to Lower.

Na dalším nižším panelu nad klaviaturou jsou tlačítka sekvenceru (Easy Rec, Menu, Reset, Start / Stop), DSP (S. E. S / EQ, Reverb), transpozice nahoru a dolů, tři tlačítka ovládání vibrata a chorusu (varhanního, ne DSP), dva pro Leslie (On, Fast). Uprostřed jsou táhla pro horní manuál, pedál a spodní manuál. Nejprve mne zarazilo, proč jsou umístěna obráceně - při jednom manuálu ovládají totiž táhla umístěná vlevo zvuk pro pravou ruku. Nicméně je to logické - jednou rukou se hraje a druhá ovládá odpovídající táhla a má je blíž. Dále vpravo jsou tlačítka perkusí (Second, Third, Fast Decay, Soft) a blok registračních pamětí (Rhythm Preset, Cancel, deset tlačítek banků, Bank, Rec - bylo by vhodnější označení Store nebo Write). Zcela vpravo je tahový regulátor celkové hlasitosti.

Nalevo od pětioktávové klaviatury je zvýšený blok disketové mechaniky, na něm je vlevo konektor pro sluchátka a dvě kolečka. Umístění konektoru pro sluchátka není zcela ideální, kabel může překážet vkládání diskety.

Na poměrně vysokém zadním panelu jsou konektory pro napájení externích zařízení, nožní spínač, To Host s přepínačem typu, MIDI vstup 2, 1, výstup, průchod, dále mikrofonní vstup a výstup s regulací úrovně, Leslie výstup s regulací úrovně, konektor pro pedál hlasitosti, stereofonní výstup a vstup. Níže je slot pro paměťovou kartu a přípojka pro síťový kabel.

Rozměry a váha XE-1: 109,8 x 23,5 x 48,1 cm, 35 kg, XE-2: 99 x 109,5 x 62 cm, 67 kg. V příslušenství nástroje je síťový kabel a notový pult.

 

Tónový generátor

Varhanní sekce pracuje na bázi matematického modelování DRB Vase II a simuluje velmi dokonale Hammondovy varhany. Pro aditivní syntézu je tu po devíti táhlech pro horní a spodní manuál, dva pro pedálovou klaviaturu, dají se nezávisle vypínat a zapínat, totéž platí pro Sustain (krátké doznění). Nabízejí asi 253 miliónů kombinací (nezkoušel jsem je všechny). V režimu Drawbar se dají nastavit parametry jako typ zvuku (B, jemný, ostrý), typ kliksu (pomalý náběh, kliks vypnut, jemný, normální, maximální) a překládání táhel (na krajích klaviatury). K dispozici jsou dále dvě perkuse, které mohou reagovat i na rychlostní citlivost klaviatury - 2. a 3. harmonická, je možné nastavit dvě rychlosti a dvě hlasitosti perkuse. Perkuse může fungovat při nelegátové hře, nebo hraje na každém tónu nehledě na způsob hry (parametr je poněkud matoucně nazván Touch). Dá se zapnout i škálování klaviaturou, kdy perkuse směrem nahoru postupně zeslabuje. Důležitým parametrem je Percussion Drawbar Cancel, který může vypnout osmé táhlo, pokud jsou perkuse zapnuty. K autentické simulaci hammondek patří i možnost zeslabení zvuku táhel v případě zapnutí perkusí (o 3 dB). Nechybí obvyklé hammondovské vibrato / chorus po třech typech (small, wide a full). Simulace Leslie je velmi autentická a propracovaná: dva rotory, vypínač a přepínač rychlosti. Co všechno je možné pro tento efekt nastavit? Rychlost pro hlavní rotor a výškový zářič, přechodové časy při změně rychlosti, čas pro zastavení, režim při zastaveném Leslie (simulace dvoukanálových Leslie se stacionárním kanálem), hlasitost rotoru a zářiče, nastavení úhlu a vzdálenosti virtuálního mikrofonu snímajícího zvuk Leslie a nakonec elektronkové zkreslení. Tato sekce skutečně nemá chybu a patří k tomu nejlepšímu, co dnes existuje. Ostatně kdo už by o hammondovském zvuku měl vědět víc než firma Hammond, že ano?

PCM sekce využívá firemní technologii Vase II a nabízí 275 zvuků včetně plné GM kompatibility. Jejich kvalita je vysoká, zejména v případě těch nejpoužívanějších zvuků - klavíry, akordeony, kytary, smyčce, basy, žestě, sólové dechové nástroje... Je tu celkem 11 klavírů, 9 elektrifikovaných klavírů, 25 laděných bicích, 21 kytar, 12 akordeonů, 19 píšťalových varhan, 3 harmonia, 12 analogových elektronických varhan, 8 Hammondek, 21 etnických zvuků, 21 smyčců, 2 harfy, 6 vokálů, 21 žesťů, 16 plátkových nástrojů, 11 píšťal, 36 syntetických a 21 basových zvuků. K dispozici je 11 sad bicích, v režimu Manual Drum se dá hrát sada 26 vybraných bicích a perkusí na klaviatuře. Paletu doplňuje 43 zvukových efektů (dají se spouštět nezávislým tlačítkem). Zvuky se dají oktávově transponovat, je možné vypnout řízení pomocí rychlostní citlivosti a přidat Sustain. Pokud jde o programování 28 vlastních zvuků, jde pouze o základní úpravy stávajících zvuků - ladění a resonance filtru, náběh, pokles a doznění obálky, hrubé naladění, odladění jednoho kanálu stereofonního vzorku, rychlost, čas a zpoždění vibrata.

Pro nastavování parametrů zvuku je k dispozici virtuální mixer - nastavuje se zvuk, hlasitost, stereo pozice, reakce na rychlostní data a DSP efekty.

Pro horní i spodní manuál lze navrstvit dva zvuky plus varhanní táhla, v pedálu jen jeden.

Nástroj přichází s 10 bankami předprogramovaných zvuků a jejich kombinacemi (po 10, celkově tedy 100). Další typ registrací představují Rhythm presety (dalších 100) - ke každému stylu nastavují automaticky i zvuky. Vše je možné uživatelsky změnit a uložit na disketu nebo datovou kartu.

 

DSP jednotky

Je tu reverb s osmi typy, chorus s osmi typy, další DSP se záhadným názvem S. E. S. (Sound Expansion System) - přepne na mono nebo rozšiřuje stereobázi, dva čtyřpásmové parametrické ekvalizéry (pro varhanní a PCM sekci). Pro mikrofonní vstup je tu ještě echo. Kvalita efektů je vysoká.

 

Doprovodná jednotka

Nabízí 100 tzv. AutoVari stylů s předehrou, čtyřmi variacemi, dvěma přechody a dohrou. Styly pokrývají v patnáct kategoriích (Waltz, Country, Jazz, Ballad, 8Beat, Dance, Bossanova, Rhumba, March / Polka, Traditional, Swing, Rock, 16Beat, Samba a Latin) celé spektrum taneční, popové, rockové, jazzové i lidové hudby a jsou po aranžérské stránce kvalitně propracovány. Nabízejí tři varianty aranží - AutoBand 1, 2 a oba spolu. Využívá se pět partů. Nechybějí funkce jako Start / Stop, Touch Start (jinak nazývaný synchrostart), Touch Tempo (též známé jako Tap tempo, nabízí dokonce možnost vyťukat tempo bez automatického startu stylu a také to, jestli je ťukání interpretováno jako osminy nebo čtvrtky). Rozsah tempa je 40 až 300 bpm.

Pro zadávání akordů se používají režimy Single (EPS, Easy Play System - jednoduché zadávání - i v něm lze zadávat dvacet sedm akordů!), Fingered (nejméně tři tóny) a Pianist (tři tóny kdekoli na klaviatuře). Další vylepšení: funkce On Bass dovoluje hrát obraty akordů, funkce Bass Retrigger umožní rychlou reakci basového partu na změny akordů kdekoli, Chord Transform přidává v jazzových, bigbandových a některých současných a latinsko-amerických stylech složitější harmonie, i když hrajete jednoduché kvintakordy. Také další funkce si žádají vysvětlení:

- Autobass - vypne basový part doprovodu a je možné hrát jej na pedálové klaviatuře "vlastnonožně".

- Memory - a. k. a. Synchrostop, a pokud je vypnuto, doprovod hraje jenom při stisknutém akordu. Dá se také nastavit, jestli se vypne basový part při vypnuté funkci, a které party reagují při zapnuté funkci (Chord, Lower a ProChord).

- AutoVari - přepíná automaticky formální části stylu. Dá se nastavit, jestli změny probíhají s přechody nebo bez nich, případně s uživatelsky programovanými variacemi (sekvencemi stylových patternů). Je možné určit i délku patternů - 2, 4, 8, 12 nebo 16 taktů.

- ProChord - přidává další tři hlasy k jednohlasé melodii hrané pravou rukou podle akordů zadávaných levou rukou. Pod dvaceti typy jsou všechny obvyklé - duet, bloky, varhany, smyčce, comba apod. Některé parametry jsou programovatelné - výběr zvuků a jejich hlasitost.

Pro přechody lze nastavit, jak se chovají jejich tlačítka - po přechodu následuje stejná formální část, nebo ta jednodušší nalevo či složitější napravo.

Při přehrávání stylů je možné měnit programy a hlasitosti všech pěti partů stylu.

Uživatel má možnost vytvořit si svoje vlastní styly, ale pouze jako varianty presetových stylů - tzn. změnit zvuky a hlasitosti na jednotlivých partech.

Dají se nahrávat i rytmy, s možností zvolit sadu bicích.

Styly lze číst i z disket a nástroj kromě vlastních AutoBand stylů načítá a konvertuje styly Technics KN5000 a Solton MS50 a MS60.

 

Klaviatura

Tradiční hammondovská klaviatura s velmi příjemnou hratelností, výborně se provádějí glissanda, mechanika reaguje velmi rychle na všechny rytmické nuance hry. Klaviatura je vybavena rychlostní citlivostí a dá se rozdělit a transponovat. Přídavný manuál XLK-1 má stejnou kvalitu.

 

Kontroléry

Nechybí kolečka ohýbání tónu (s nastavitelným rozsahem) a modulace. Pro obě lze také nastavit cílové sekce. Nožní spínací pedály (boční, umístěný na pedálu hlasitosti a další zapojený do konektoru Foot Switch) mohou plnit třináct funkcí, např. glide, damper, sustain, Leslie, ProChord, posouvání presetů aj.

 

Audio vstupy a výstupy

Do nástroje je možné připojit mikrofon, přidat k jeho signálu echo a nechat jej hrát z interních reproduktorů, případně jeho signál vyvést dál z nástroje. Úroveň mikrofonního signálu je regulovatelná.

Do stereofonního vstupu lze připojit další nástroj nebo jiné zařízení a nechat jej hrát z interních reproduktorů nástroje.

 

Sekvencer

Je poměrně jednoduchý, slouží spíše jako záznamník hry než jako profesionální sekvencer. Umožňuje nahrávat hru třemi způsoby:

- Easy Record - jednoduchý způsob, kdy se nahrává horní manuál, spodní manuál, pedál a kontroléry na čtyři stopy. Jde tedy o typický varhanní způsob záznamu. Není nutné nahrávat všechny party současně. Kromě toho se dají nahrávat i volba zvuku, pohyby varhanními táhly, tempo a hlasitost. Při záznamu lze využít metronom.

- Multi Record - umožní nahrávat party Upper 1, 2, Lower 1, 2, Upper Drawbar, Lower Drawbar, Pedal Drawbar, Pedal a sedm partů doprovodné sekce. Plus Manual Drums, zvukové efekty, hlasitost, varhanní táhla, tempo a další kontroléry.

- 16 tracks - nejdokonalejší režim, kdy se nahrává v režimu GM kombinovaném s dalšími party nástroje.

Nahrávku není možné editovat přímo na nástroji, ale díky tomu, že se uloží na disketu ve formátu SMF, je možné s ní pracovat v počítači.

 

Ovládání

Díky velkému grafickému podsvětlenému LC displeji 240 x 64 bodů je velmi jednoduché. Mnoho funkcí lze volit pomocí systému menu a funkčních tlačítek, řada důležitých funkcí ale má navíc vlastní tlačítka.

Je tu celá řada velmi chytře vymyšlených detailů - uvedu několik zajímavostí: ladění nástroje může být nastaveno na rovnoměrně temperované nebo na varhanní rotační generátor Hammondek. Opravdu vysoká autenticita. Nechybí řada dílčích resetů i celkový návrat k továrnímu nastavení. Pro případ vybavení nástroje druhým manuálem nebo při připojení externí MIDI klaviatury je možné nástroj přepnout do režimu Double, kdy se naplno využívají možnosti dvou manuálů. Pedál se dá přepnout na mono nebo poly hru. Tlačítko Demo může spouštět uživatelské rytmy, nikoli standardní demo skladby. To je chytré, protože jinak je toto tlačítko na většině nástrojů vcelku k ničemu a jenom zabírá místo - demo skladby je přece možné spouštět z menu na displeji. Nástroj ukáže i softwarovou verzi. V nástroji je osm výborně naprogramovaných demo skladeb, které předvedou, co nástroj umí. Návod je výborně napsán, s několika drobnými chybami.

 

Archivace dat

Slouží pro ni disketová mechanika a karty typu CompactFlash (8 až 128 MB kapacita). Ty vyrábějí např. firmy SanDisk, Melco a IO DATA. Je tu celá řada funkcí pro formátování, ukládání, načítání, kopírování a mazání dat. Na kartu lze také uložit celý obsah paměti nástroje.

Nástroj může přehrávat vlastní nebo GM skladby ve formátu SMF z disket nebo karet v reálném čase. Zajímavou funkcí v této souvislosti je Chain Play, kdy se zřetězí několik skladeb za sebou.

 

Kompatibilita

Již zmíněný formát SMF pro skladby a styly Technics a Solton.

 

Ozvučení

Interní ozvučení nástroje nabízí dva reproduktory o průměru 13 cm, dva o průměru 5 cm a neuvěřitelný výkon 2 x 50 W. Zvuk je velmi hutný, vyrovnaný a příjemný. S takovým ozvučením lze bez problémů hrát i ve větším sále.

Díky Leslie konektoru (11 kontaktů) lze využít i externí Leslie box. Pro Leslie je v nástroji zabudován předzesilovač s nastavitelnou úrovní, tak se dá výstupní signál přizpůsobit různým typům Leslie.

 

MIDI

Nástroj nabízí šablony pro MIDI nastavení (celkově sedm), funkci Local, možnost vypnout NRPN, synchrotiky a synchropovely. Přijímací kanály pro jednotlivé sekce nástroje se dají nastavit, včetně partů doprovodu a řídicích povelů. Nástroj má šestnáctinásobný multirežim ve třech variantách - Easy Rec, Multi Rec a 16 tracks, což souvisí s interním sekvencerem. Samozřejmostí je SysEx výpis paměti a další SysEx povely (hlavní hlasitost a stereo pozice, zapnutí GM, resetování nástroje a řízení parametrů).

Z kontrolérů reaguje nástroje na volbu banku, 1, 6 / 38, 7, 10, 11, 64, NRPN (využívají se pro řízení všech parametrů), RPN, ASO a RAC. Firma nově definovala tyto kontroléry: 80, 81 a 82 pro přenos dat varhanních táhel, 84 aktivuje ProChord funkci, 85 Glide a 86 Sustain (nepleťte si se standardním Sustain neboli Damper pedálem - to je kontroler 64).

Kromě MIDI konektorů lze využít i propojení To Host.

 

Závěr

Špičkový luxusní Nástroj s velkým N pro ty nejnáročnější. Doporučuji vyzkoušet - už jen pro ten pocit, že si zahrajete na něco takového. Mám ve sbírce i dražší nástroje, některé toho umějí možná i víc, ale sváteční pocit ze hry na nich mám málokdy. A nemyslím si, že je to jenom tím, že s nimi pracuji často. Simulace hammondek je natolik autentická, že firma Suzuki, která nástroj vyrábí, na něm ani neumístila svoje logo. Dobrý tah!

Ještě ceny: XE-1 - 135 835 Kč, STE-1 13 712 Kč, XPK-100 22 822 Kč, EXP-100F 6582 Kč, FS9H 1077 Kč, XE-2 Kit (klaviatura, bočnice, stojan a kabeláž) 46 114 Kč.

 

Info:

Hammond XE-System jsou digitální varhany nejvyšší třídy s doprovodnou automatikou, sekvencerem a vynikajícím ozvučením. Ceny jsou: XE-1 - 135 835 Kč, STE-1 13 712 Kč, XPK-100 22 822 Kč, EXP-100F 6582 Kč, FS9H 1077 Kč, XE-2 Kit (klaviatura, bočnice, stojan a kabeláž) 46 114 Kč.

 

Plus:

kvalita zvuku a ozvučení

celkové provedení a design

ovládání

možnost připojení mikrofonu a externího stereo signálu

možnost připojení Leslie

možnost rozšíření o druhý manuál

kompatibilita s GM a styly Solton a Technics

 

Mínus:

druhý manuál se nepřipojuje interními kabely, ale do konektorů na zadním panelu

vyšší cena (odpovídá kvalitě nástroje)

absence tlakové citlivosti klaviatury

umístění konektoru pro sluchátka

Psáno pro časopis Muzikus