ESP LTD EC-1000 MGOSB - kytara s výborným zvukem a zpracováním

ESP LTD EC-1000 MGOSB - kytara s výborným zvukem a zpracováním
ESP LTD EC-1000 MGOSB - kytara s výborným zvukem a zpracováním

Zřejmě ani papírová krabice s polyuretanovým pytlem neochránila tuto šikovnou kytaru od zřetelného poškození vrchní desky. Naštěstí nehoda neměla, slovy klasika, vliv na funkci, a tak pojďme bez otálení k testu.

Kytara je inspirovaná vzhledem Gibsona Les Paula, od kterého se liší tvarem hlavy (pro kytary ESP už typickým), poněkud odlišným výřezem pro levou ruku (single cutaway) nebo pouze třemi knoflíky potenciometrů.

 

Rozdílů je zřejmě mnohem víc, naopak konstrukce vlepeného krku, rozměry menzury a třeba opěrný „límec“ pro palec v přechodu krku do hlavy se od vzoru neliší. Tedy pro pořádek u termínu „neliší“ - ten „límec“ se u dnešních Les Paulů už také moc nenosí. Použitý materiál dle popisu není žádný žhavý progres, z mahagonu je hlava, krk i tělo nástroje. Chtělo by se dodat zaplaťpánbůh, ale první pohled z boku na evidentně tenčí tělo naznačuje, že podle všeho chybí „lespaulovská“ vrchní javorová deska. Znatelně menší váha to potvrzuje.

 

Krk je čtyřiadvacetipražcový s ebenovém hmatníkem. Dva snímače humbuckerového formátu jsou aktivní. Ladicí mechanika s kobylou jsou ve velmi pěkném, tmavě chromovaném provedení. Vizuálně je tělo kytary v sunburstu kombinace černé a zlatavé metalízy.

 

První dojem

Poškození testovaného kusu se nedá přehlédnout, ale jinak je vše, jak má být. Kytara má příjemný dohmat, krk má spíše tenčí profil a přístup levé ruky do vyšších poloh je bezproblémový. Vsedě i na řemenu je kytara vyvážená, nikam se nepřevažuje. Přístup k ovládacím prvkům je běžně a snadno dostupný, nic neobvyklého. Zvuk nasucho není, podle mého názoru, frekvenčně široký, je spíše středový, sevřený, ale sympaticky „nedrátěný“, s určitou vřelostí, jež je pravděpodobně výsledkem použitého mahagonu. Odezva na různou dynamiku úhozu je příjemná, agresivnější ataky trsátka jsou zněním dřeva jakoby zkomprimované. Zvukově výrazně nevyčnívají a dozvuk se i nasucho zdá být přirozeně plynule pozvolný. Ještě pohled na nezvyklé zamykání kobylky, kde si neumím představit nějaký jeho zásadní význam. Snad jen to, že se při výměně všech strun najednou kobylka nerozsype, a pak už snad jen posílení kompaktnosti kobylky při přenosu chvění strun do těla nástroje. Zamykatelná ladicí mechanika na opačném konci strun je asi užitečná vymoženost, ale pozornost spíše směřuji k masivním knoflíkům s dobrým převodem pro citlivé ladění. Ladicí knoflíky „necouvají“ - ve smyslu povolení tuhosti jejich chodu při pohybu zpět - a ladění drží spolehlivě i bez zamykání.

 

ESP vs. LTD?

Nevím jak v jiných případech, ale u této konkrétní kytary se podle všeho akademická debata zužuje do dvou prvků - futrál a nefutrál. Howgh.

ESP LTD EC-1000 MGOSB - kytara s výborným zvukem a zpracováním
ESP LTD EC-1000 MGOSB - kytara s výborným zvukem a zpracováním
ESP LTD EC-1000 MGOSB - kytara s výborným zvukem a zpracováním
ESP LTD EC-1000 MGOSB - kytara s výborným zvukem a zpracováním
ESP LTD EC-1000 MGOSB - kytara s výborným zvukem a zpracováním
ESP LTD EC-1000 MGOSB - kytara s výborným zvukem a zpracováním

Zvuk

Aktivní snímače EMG, a především ten kobylkový EMG 81, zprvu napovídají k použití kytary pro razantnější hudební styly. Bližší pohled na kobylkový snímač EMG 60, a hlavně pak celkový amplifikovaný zvuk však kytaru předurčují k mnohem barevnějším a dynamičtějším projevům. Zvláště pak při stažení hlasitosti na kytaře jsou čisté zvuky výborně vyvážené, u EMG 60 překvapuje rozumná míra basů (například na rozdíl od často používaného EMG 85 v této pozici).

 

Čisté zvuky kobylkového EMG 81 zase nejsou zbytečně jedovaté, převažuje příjemné středové spektrum. U zkreslených a sólových zvuků se objevuje šťavnatá hutnost, s ohledem na ne tak subtilní korpus kytary docela překvapující. Zvuk tak získává pevný, hutný, ale čitelný základ, co z něj není nutné zvuk dolovat, a vytváří při hře jakousi příjemnou rezervu nástroje. Ta kytara hraje tak trochu sama. Zkreslené beglajtové zvuky jsou překvapivě použitelné i u krkového snímače, jenž se v porovnání s konkrétním kobylkovým snímačem, více než frekvenční barevností, odlišuje jakoby rozměrnějším prostorem. Pravděpodobně absence javorového topu trochu omezuje křišťálově řezavé, avšak křehké, výšky, což u silně zkreslených zvuků spíše znamená výhodu zpěvného projevu v sólech. Při přechodu z doprovodu do sól se pak nijak významně neprojevuje hlasitostní skok, a díky středovému charakteru se sólo jakoby samo prosadí i v hustotě ostatních nástrojů. Přitom i vyhvízdávané alikvoty se odlepují snadno a čitelně odskakují od středového základu tónu.

 

Celá kytara na mě dělá dojem dobře sladěných prvků ovlivňujících výsledný zvuk kytary, nic se zde navzájem neruší. Naopak zdá se mi, že někdy dominuje dřevo, jindy snímače, ale vždy ku prospěchu věci. O kvalitním zpracování v případě ESP netřeba pochybovat, poučení ze zbytečného poškození v přepravní papírové krabici je jasné - pevný futrál.

 

Info:

ESP LTD EC-1000 je nástroj vyšší střední cenové třídy s výborným zvukem a zpracováním. Cena je 27 500 Kč.

 

Plus:

výborný zvukový projev

použitý materiál a zpracování

hmotnost

 

Mínus:

chybí pevné pouzdro

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Tělo, krk mahagon
Profil krku thin U
Hmatník eben
Konstrukce krku vlepený
Počet pražců 24
Snímače aktivní, EMG 81 (kobylka)/EMG 60 (krk)
Přepínač třípolohový
Potenciometry Bridge Volume / Neck Volume / Master Tone
Povrchová úprava MGOSB (Metallic Gold Sunburst) nebo SSB (Silver Sunburst)
Hardware tmavě chromovaný
Mechanika LTD a TonePros

 

www:

espguitars.com/guitars/ltd-guitar/ec-1000ebony.html

Psáno pro časopis Muzikus