Epiphone Les Paul Ultra - nejen pro slečinky
Na jaře letošního roku Epiphone rozšířil svůj katalog o novinku v podobě atraktivně vyhlížejícího modelu typu les paul. PreZident firmy Jim Rosenberg představil Les Paul Ultra jako výsledek částečné spolupráce s Nancy Wilsonovou z Heart, což se projevilo v některých, více či méně zřejmých detailech.
Popis
To, co pravděpodobně nejdříve upoutá pozornost, je váha nástroje - příznivcům gibson typů standard a custom zřejmě vylétnou při uchopení téhle kytary ruce výš k nebezpečnému stropu. Je to způsobeno konstrukcí založenou na vytvoření zvukových komor v těle vyrobeném z lehkého, řídkého mahagonu. Top je klasicky javorový, navíc obláčkový, dodávající testované kytaře v úpravě sunburst jistou exkluzivitu. Javorový je i vlepený krk profilovaný do písmene C, v oblasti třetího pražce nastavený lepenou hlavicí. Oproti běžnému rozměru gibsonů je krk na nultém pražci asi o milimetr užší a s dvaceti dvěma pražci typu medium - jumbo v palisandrovém hmatníku ve standardní menzuře gibsonů tak umožňuje pohodlný pohyb hráčům s menšími prsty - spolu s váhou kytary je to pravděpodobné vykročení firmy právě k potřebám výše zmíněné Nancy.
Sympaticky působí nejen osazení nástroje zlacenou mechanikou v podobě klasické užší kobylky typu tune-o-matic a stopbaru, ale především použití kvalitních a spolehlivých ladicích mechanik Grover Rotomatic.
Matně sametovou povrchovou úpravu krku a zadní strany hlavy tvoří částečně transparentní, saténový nátěr, zatímco lak kryjící sunburst těla kytary je lesklý. Jednovrstvý binding v barvě slonové kosti obepíná tělo i krk, hlava je z čelní strany jednoduše černá s bílými popiskami. Kryty snímačů, pickuard a třípolohový přepínač jsou tam, kde mají být a vizuálně drží image nástroje. Přebytečně navíc je snad jen výřez pro "hezká těla" kytaristů, patrný na zadní straně nástroje - očekával bych ho spíše u typů fender, avšak domněnka, že i tato úprava vychází vstříc Nancy, se mi nechce dovést do souvislostí, mohla by být považována směrem k dámě za trochu nevhodnou. Vhodné je naopak použití ovládacích knoflíků potenciometrů typu vintage. Zpracování čisté, kvalitní a vzhled kytary působí jako velmi povedený.
Vlastnosti
Po uchopení kytary je, díky lehkému tělu, patrné trochu nepříjemné přepadávání na hlavu, dosažitelnost všech ovladačů a pohodlnost hry je, myslím, bez omezení. Zvuk na sucho je hodně perkusivní s trochu plechovým témbrem, po odeznění výrazného ataku je doznívání plynule pozvolné a frekvenčně vyrovnané.
Zvuk
Dominance ataku, chcete-li nasazení tónu, je podle mého názoru charakteristická pro všechny elektrické kytary se zvukovými komorami v těle a míra takového akcentu se zdá být úměrná velikosti vnitřního prostoru nástroje. To je můj první dojem po zapojení do aparatury, a zatímco u čistých a polozkreslených zvuků lze objevit zřetelné klady takto pojatého zvuku elektrické kytary, s narůstajícím zkreslením, vlivem limitace a následným zesílením, se na "povrch" derou i ty nejniternější detaily včetně různých parazitních zvuků - což má u mohutného ataku nepříznivý vliv na jeho srozumitelnost. Při high-gain zapojení je atak tónu příliš dlouhý a v rychlých rytmických pasážích pak rozmazaný. Naopak u čistších a lehce nakreslených zvuků zřetelně pozitivně "otevře" záběr koncových lamp zesilovačů.
Ačkoli nejsem vyznavačem komorových, či dokonce lubových kytar, měl jsem před časem možnost vyzkoušet téměř lubovou PRS a shodou okolností jsem během tohoto testu měl příležitost vyzkoušet podobně konstruovanou, dutou kytaru předního pražského kytaráře. Na základě těchto zkušeností myslím, že vhodným a citlivým výběrem dřeva (těžší dřevo s hustšími léty) a snímačů lze vliv ataku tónu do určité míry eliminovat, a posunovat tak tyto zvukově výrazné nástroje směrem k větší univerzálnosti - třeba k vyšším hodnotám zkreslení. Snímače Epiphone Les Paul Ultra (u krku AlNiCo Classic, u kobylky Hot AlNiCo Classic) mě mile překvapily svojí vřelostí. Hutností zastřely plechovou středovost neelektrifikovaného zvuku a rozhýbaly i stowattového marshalla k neobvyklým dynamickým barvám. Epiphone Les Paul Ultra proto nemusí zajímat pouze hudebníky s bolavými zády, ale i ty, co upřednostňují mnohobarevnou kytarovou hru.
Info:
Elektrická kytara Epiphone Les Paul Ultra je výsledkem částečné spolupráce s Nancy Wilsonovou z Heart, což se projevilo hlavně na nízké váze a tvaru krku. Doporučná cena je 16 990 Kč.
Plus:
kvalitní zpracování
ladicí mechaniky Grover
snímače
Mínus:
přepadávání na hlavu
lehké dřevo těla
diskutabilní význam vybrání těla pro břicho u tohoto typu kytary