DigiTech Genesis3 - digitální kytarový procesor
Kytarový procesor, kterým se v tomto testu budeme zabývat, přináší nový pohled na filozofii jejich konstrukce, a to hlavně z pohledu využití či určení. Genesis3 totiž příliš nepočítá s tím, že bude využíván na pódiu nebo ve zkušebně pro živé hraní. Jeho místo je na stole, ať už ve studiu nebo u počítače. Samozřejmě, pokud k němu připojíte nožní pedál, ať už originální X Foot Controller nebo MIDI pedál, nic vám nebude bránit plně využít možností, které poskytuje, i na pódiu. Ale nemohu se ubránit tomuto svému dojmu, protože design mně nenechává příliš prostoru pro pochyby.
Genesis3 je navržen tak, že se dá na něco postavit... na pódiu si pak můžete vybrat - na hlavu, kombo, stůl nebo židli, ale pak to bude téměř vždy něco, co tam nemá co dělat, nebo umístění nebude stabilní a ani praktické. Můžete ovšem zvolit originální řešení jako Scott Henderson, který si do svého racku zabudoval šuplík, na kterém měl svoje efekty a krabičky hezky srovnané do řady. Ale i tak si budete muset sami vymyslet přichycení, aby to v racku při přepravě nevypadalo jako v přesýpacích hodinách. Genesis3 totiž žadné uchycení nenabízí. A tak si opravdu myslím, že nejvíce mu bude slušet umístění vedle počítačů v domácích nahrávacích studiích. To, že i zvukové a efektové možnosti, které poskytuje, jsou pro toto využití ideální, vám přiblíží i následující řádky.
Popis
Genesis3 stojí na robustních kulatých nožičkách, které lze často vídat spíše u HiFi zařízení. Tato volba je praktická, protože stojí stabilně a nemá díky velkým gumovým ploškám tendenci nikam ujíždět. Celý přední panel, na kterém jsou umístěny všechny ovládací prvky (až na dva - ovládání výstupní úrovně audio signálu, který je na zadním panelu vedle výstupu, a přepínač mezi MIDI a X Foot Controllerem) je lehce nakloněn. Uvítal bych tento sklon poněkud větší, protože pokud nesedíte přímo nad ním, tak vám ovládací knoflíky zastiňují displej, některé popisky i LED. Ani u tohoto modelu DigiTech neopustil svoji tradiční modrou barvu. I když je Genesis3 celý z plastu, tak působí při uchopení robustně a pevně. Zadní panel (viz obrázek) obsahuje konektory a zdířky, od napájení až po digitální výstup.
Ovládací prvky
Na předním panelu nalezneme tlačítka opatřená LE diodami indikujícími jejich stav. Jsou jenom čtyři a slouží hlavně pro přepínání režimů, ukládání do paměti a přístupu do nabídky MIDI funkcí, nastavení a pod. Ostatní ovládání je realizováno digitálními potenciometry a čtyřmi datovými kolečky. Indikaci zprostředkují vícebarevné LE diody, alfanumerický displej a dvoumístný číselný displej.
Struktura procesoru
Procesor lze rozdělit do dvou částí.
Simulátor kytarových aparátů
Vše je založeno na firemní technologii GeNetX simulující kytarové aparáty. Genesis3 obsahuje dva zcela identické simulátory. Jejich řazení je patrné z blokového schématu. Označeny jsou jako zelený a červený kanál, kde každý obsahuje simulaci zesilovače, simulaci reproboxu, třípásmové korekce (s možností jejich přeladění posunem centrální frekvence), gain a hlasitost. A proč je vše dvakrát? Můžete si totiž vybrat a používat jen jeden kanál, čímž získáte simulace reálných aparátů, které byly firmou naprogramovány podle slavných předloh, a nebo využít funkce Warp a vytvořit si svůj nový aparát HyperModel, kombinací červeného a zeleného kanálu. Jak to funguje, se dozvíte dále v popisu programu GenEdit.
Jednotlivé kanály nabízejí simulace zesilovačů od modelů jako Fender Twin Reverb, Mesa Boogie Mark IIC, Vox AC30, přes Mesa Dual Rectifier, Marshall JCM900, Hiwatt 50 až po simulaci akustické kytary a čistého lampového předzesilovače a dalších. Ke každému zesilovači můžete připojit reprobedny, které opět vycházejí z reálných modelů, jako jsou boxy American 2x 12, Marshall 4x 12, Deluxe 1x 15, Jennings (Vox AC30) 2x 12, Greenback 4x 12, Fane 4x 12... Mimo to, že máte tyto aparáty a boxy již nastavené z továrny, můžete si sami uložit nastavení kombinací aparátů (HyperModel) do uživatelské části paměti.
Efektový procesor
V této části naleznete klasické digitální efekty, tak, jak je známe u většiny multiefektů. Zde je tedy jejich přehled:
Pickup Simulator, Wah, Compressor, Noise Gate, Whammy nebo Intelligent Pitch Shifting, Chorus nebo Mod Effects (Flanger, Phaser, Tremolo, Panner, Vibrato, Rotary Speaker, Auto Ya, YaYa, Synth Talk, Envelope Filter, Detune a Pitch Shift), Delay a Reverb.
Zastavíme se zde u některých zajímavých efektů. Začal bych funkcí Pickup Simulator, která nabízí přizpůsobení signálu kytary dle použitých snímačů. Nadneseně lze říci, že ze singlu udělá humbucker a naopak. Úplně přesně tak to nefunguje, ale změna charakteru snímačů je přijatelná a hlavně použitelná. Efekt Intelligent Pitch Shifting přidává druhý hlas přeladěný podle navoleného typu stupnice (dur, moll, dorská...) a základního tónu (c, cis, d...). Tato funkce nebývá u kytarových procesorů tak častá. Efekty Flanger a Phaser jsou zde i ve verzi, kdy můžete attackem kytary ovládat start náběhu nízkofrekvenčního oscilátoru, takže zvuková vlna efektu začíná vždy stejně a její spuštění je řízeno vaší hrou. Rovněž efekt vibrato (rozlaďování řízené NF oscilátorem) nebývá častý. Specialitou DigiTechu jsou efekty AutoYa, YaYa a SynthTalk, které se pokusí vaši kytaru naučit mluvit.
Programování
a organizace paměti
Programování a nastavování zvuků je zcela standardní, takže pokud změníte polohu jakéhokoliv ovládacího prvku, zobrazí se vám na displeji jeho název (většinou ve zkratce, protože displej má jen šest pozic) a na číselném displeji pak příslušná aktuální hodnota. Velký počet potenciometrů a datových koleček vám umožňuje okamžitý přístup prakticky ke všem důležitým parametrům procesoru.
Paměť nabízí 48 továrních zvuků, které jsou pevně naprogramovány a mohou vám posloužit jako předloha pro tvorbu vašich vlastních zvuků. Dále pak máte stejný počet paměťových míst pro uložení vlastních zvuků. V každém z těchto míst můžete použít kteroukoliv z přednastavených simulací aparátů (celkem 16) nebo použít svoje nastavení HyperModel, pro to je zde 9 paměťových míst.
Ostatní funkce
Genesis3 je vybaven dvěma nízkofrekvenčními oscilátory, dále můžete připojit tři kontinuální pedály a jeden nožní přepínač. K těmto ovládacím prvkům můžete pak přiřadit většinu parametrů procesoru. Plné ovládání všech parametrů je pak možné pomocí MIDI CC - kontinuálních ovladačů.
Nechybí zde samozřejmě chromatická ladička, která je přeladitelná v rozsahu od 427 do 453 Hz nebo o celé půltony do ladění Ab, G a Gb.
Výstupní režim zde umožňuje volbu mezi stereem a monem. Rovněž lze přizpůsobit výstup podle toho, jestli zapojíte výstupní signál přímo do pultu nebo použijete kombo nebo zesilovač.
Pokud používáte X Foot Controller, lze si nastavit sílu, kterou je třeba stlačit přepínač pod pedálem, který vypíná Wah. Další zajímavou vychytávkou je respektování polohy pedálu při přepínání mezi zvuky, pokud je použit jako hlasitost. Takže vám neskáče hlasitost podle toho, jak ji máte uloženou v paměti u jednotlivých zvuků, ale řídí se nastvením pedálu.
MIDI nabízí zcela klasické funkce: přemapování volby programu - Program Change, nastavení čísla kanálu, po kterém bude Genesis3 komunikovat, a přenos dat mezi dalšími MIDI zařízeními (PC, další Genesis3...).
U digitálního výstupu je možné nastavit jeho výstupní úroveň a vyřadit z digitálního výstupu efektovou část (viz blokové schéma).
GenEdit
Firma vyvinula program GenEdit, pomocí nějž a počítače můžete velmi přehledně nastavovat všechny parametry v procesoru a rovněž je archivovat. Teprve zde jsem ocenil funkci Warp, která kombinuje oba kanály v jeden aparát HyperModel. Ovládání této funkce je v programu realizováno pomocí čtvercové plochy, kde každá strana představuje jeden aparát nebo box. A prostým pohybem myši (nebo i kurzorovými šipkami) po této ploše nastavujete poměry jednotlivých součástí vašeho HyperModelu. Změny jsou ihned slyšitelné, takže lze velmi rychle a intuitivně nastavit hledaný zvuk. Je ale fakt, že slovo hledaný bych v mnoha případech vyměnil za netušený nebo překvapivý, protože uvěříme-li, že simulace jsou skutečné, tak zde získáme aparáty, které fyzicky nemohou existovat. Pro ty, kteří rádi hledají zvuky a rádi experimentují, je zde obrovské pole působnosti. Program je vyvinut jak pro platformu PC, tak i pro Mac. Genesis3 se připojuje k počítačům přes MIDI port.
Konektory
Digitální výstup je ve formátu S/PDIF konektorem cinch. MIDI konektory jsou dva pětikolíky dle normy DIN - in a out/thru. Po přepnutí přepínače lze připojit do konektoru In X Foot Controller. Bohužel, zde může dojít k poškození připojovaného MIDI zařízení, pokud si špatně zvolíte polohu přepínače, alespoň tak praví návod. Tohle se myslím testovat nedá, to by mi asi neprošlo. A zároveň přeji hodně štěstí těm, kteří zásadně nečtou návody. Koneckonců to mají padesát na padesát. Stereofonní výstup je jacky 6,3 mm. Výstup pro sluchátka zase klasicky minijackem 3,2 mm. Nechybí zde ani vstup pro CD či jiný přehrávač, abyste si mohli zajamovat s nahrávkami. Rovnež tento konektor je jackem 3,2 mm. Pro kytaru je jack 6,3 mm. Posledním konektorem je zdířka pro síťový napáječ.
Zvuk a hodnocení
Největší dojem na mně Genesis3 udělal ve spojení s počítačem. Nastavování bylo komfortní, a i když programování z panelu přístroje je vymyšleno velmi dobře, za GenEditem to přeci jen trochu pokulhávalo. Stejně si myslím, že využití v domácím nahrávacím studiu je pro Genesis3 jako šité na míru. Pokud pracujete na nahrávce a chcete mít k dispozici velký počet různých zvuků a nebo se pohybujete napříč žánry, či se ve vašem studiu střídá veliká spousta kytaristů, je tento procesor velmi přijatelným řešením.
Bohužel, je pro mne těžké se smířit s tím, že i když procesory simulující aparáty mají opravdu dobrý zvuk, mám pocit, že digitalizace v tomto případě snižuje pocitové propojení mezi kytarou a výsledným zvukem. Při hře se stírá charakter a individualita jak hráče, tak i nástroje. Výsledkem pak pro mne je, že výsledný zvuk pro posluchače je vynikající, ale pocit je odlišný než při hře na klasické aparáty.
Ještě se vrátím k nahrávání. Při zkoušení jednotlivých aparátů opravdu zjistíte, že možnosti nastavení a veliké množství barev je až ohromující. Pokud pak hledáte zvuk, který má zcela vyhovět představám o skladbě, kterou právě nahráváte, Genesis3 se svojí nabídkou může vaše představy zcela naplnit, aniž byste strávili hodiny přenášením a nastavovaním spousty beden a zesilovačů. Určitě je nemůže nahradit, ale v podmínkách domácího a i profesionálního studia Genesis3 může najít široké uplatnění. Pokud chcete opravdu experimentovat, jistě velmi oceníte ovládání parametrů pomocí nízkofrekvenčních oscilátorů. Lze jimi například ovládat i funkci Warp, a nechat tak pravidelně ocilovat zvuk mezi dvěma aparáty nebo kmitočet jednoho ocilátoru může ovládat druhý oscilátor, a teprve ten pak nějaký parametr...
Na úplný závěr bych to shrnul. Chcete-li v teple domova udělat kvalitní nahrávky, pořiďte si Genesis3. Pokud více hrajete na pódiích, je pro vás určena řada efektů GNX 1 a 2. Nevím, ale asi bych uvítal i rackovou verzi a tím zvýšil univerzálnost těchto procesorů od firmy Digitech.
Info:
DigiTech Genesis3 je kytarový digitální procesor, určený pro domácí i profesionální nahravací studia, využívající technologii GeNetX, která simuluje kytarové aparáty a reproboxy. Zároveň obsahuje efekty jako klasický multiefekt. Cena je u Praha Music Center 18 990 Kč.
Plus:
obrovská variabilita při tvorbě nových zvuků
ovládání pomocí programu GenEdit
kvalitní simulace aparátů
vstup pro CD a jine přehrávače
je to velmi praktické zařízení při rozmachu domácích nahrávacích studií
software GenEdit
Mínus:
nepraktičnost při živém vystupování
sklon ovládacího panelu
možnost poškození připojovaného MIDI zařízení při nevhodné poloze přepínače na zadním panelu
Technické údaje:
Samplovací frekvence: 44,1 kHz
A/D a D/A převodníky: 24 bitů
Frekvenční rozsah: 20 Hz - 20 kHz (+1 a -3 dB)
Odstup šumu: větší než 101 dB
Harmonické zkreslení: menší než 0,009 % (1 kHz)
Příkon: 19,5 W
Rozměry: 39,4 x 16,8 x 5,1 cm
Váha: 1,02 kg