Digitech BP90 - baskytarový multiefekt
Americká firma Digitech má na poli výrobců (bas)kytarových efektů a hejblat několik specifik. Například to, že sídlí v Utahu, takže neplatí moc na daních nebo fakt, že krabičky mají většinou pitomá, ale snadno zapamatovatelná jména. Hlavní je však skutečnost, že ji zná snad úplně každý, kdo kdy měl s hraním na hudební nástroje něco společného. A takto zvučného jména dosáhli pracovníci této společnosti mnohaletou pílí a vysokou kvalitou svých výrobků. Tentokrát jsem měl možnost testovat baskytarový multiefekt BP90, který v podstatě zakládá nižší a levnější uživatelskou řadu multiefektů pro baskytaristy.
Po vybalení multiefektu z krabice jsem byl napřed trochu zklamán jeho křehkostí. Pokud jste u krabiček zvyklí na kovová šasi a pořádnou porci plechu navíc, tak vám tento efekt vyrobený z plastu nejspíš křápne pod kopytem. I proto je pro jistotu v krabici přiložen ještě záruční list. Dále je součástí balení napájecí adaptér.
Pomyslná tvář multiefektu se skládá ze dvou přepínacích footswitchů, pedálu, editovacích přepínačů, přepínačů hodnoty Value, půlkruhu z LED diod (tzv. matrix), čtveřice tlačítek ovládajících editaci presetů, tlačítka automatického bubeníka, ukládacího tlačítka a displeje. To vše na poměrně malé ploše. Je zajímavé, že mezi ovládacími prvky nenajdeme jeden jediný potenciometr, jen samá tlačítka a knoflíky up/down. Je to samozřejmě otázka vkusu, ale mně osobně přijdou potenciometry tak nějak důvěryhodnější.
Na zadní straně krabičky se nachází vstup pro kabel z nástroje, tlačítko přepínající výstup do zesilovače nebo rovnou do mixážního pultu, pravý a levý výstup do zesilovače nebo mixu, vstup pro sluchátka a vstup pro kabel z napájecího adaptéru.
Samotný multiefekt nemá vypínač, vypíná a zapíná se pomocí připojení napájecího kabelu.
Hlavní roli však hraje to, čeho lze pomocí všech těch knoflíků dosáhnout. BP90 je schopen pracovat ve třech režimech. Těmi jsou Performance, Editace a Ladička. Jak již název napovídá, v prvním režimu můžeme přepínat presety předem připravené v druhém režimu a kalibrovatelnou ladičkou ladíme. Tyto režimy lze přepínat krátkým či dlouhým sešlápnutím footswtichů.
V režimu Performance lze kromě střídání presetů pomocí footswitchů up/down ještě vybírat jednotlivé efekty a ty případně využít. Celkový počet presetů je sto, přičemž padesát z nich je továrních a zbylých padesát je určených k upravování ze strany uživatele. Ty byly zpočátku stejné jako ty tovární, avšak na rozdíl od nich lze měnit jednotlivé parametry. A to skutečně vydatně!
Tyto přednastavené zvuky se mění právě v režimu Edit. Pomocí tlačítka Tone Library můžeme vybrat nastavení koncového zvuku, které vychází ze simulací necelých jedenácti zesilovačů v kombinaci s pěti kabinety prověřených léty praxe jako např. Ampeg SVT, Fender Bassman, SWR Basic Black atd. Nemyslím si, že by matematické simulace bůhvíjak odpovídaly zvuku patřičných aparátů, ale alespoň se od sebe navzájem dost liší. Dále lze měnit parametry pre-amp efektů v řetězci, který jde následovně: bezpražec/kvákadlo - kompresor - zesilovač/zkreslení - kabinet - ekvalizér - noise gate. Každý z efektů má vícero základních typů, které mají další nastavitelný parametry. Tak například u kompresoru můžeme měnit jednak hranici a sílu komprese, u zkreslení a zesilovačů míru gainu a variace tónu u simulace bezpražcové basy a kvákadel atd.
Druhá nastavitelná efektová smyčka se skládá z post-amp efektů jdoucích za sebou následovně: chorus/FX - delay - reverb, se dvěma sloty pro delay a reverb. Zde si pak lze skutečně vyhrát s neuvěřitelně širokou škálou jednotlivých druhů efektu a jejich nastavením. Tyto pre- a post-amp efektové smyčky jsou na sobě nezávislé a umožňují tak experimentovat pouze s jednou z nich, když u té druhé už máte jasno. Lze rovněž zvyšovat nebo snižovat celkovou míru efektů v té které smyčce. Prostou kombinatorikou se tak dostaneme ke skutečně mnohacifernému číslu možností, jak zvuk modulovat. Pak už stačí jen tlačítko Store a nový preset je na světě.
Editace je poměrně přehledná, protože efekt který momentálně měníme, svítí matrixu červenou barvou. Na matrixu je při hraní rovněž viditelné, které z efektů jsou v daném presetu aktivní. V modu Ladička funguje jako indikátor při ladění.
Zvukově efekty plní svou funkci tak, jak mají, nic víc nic míň. Obecně platí, že dílčí nastavení parametru některého efektu není příliš citlivé a odehrává se jakoby po skocích. To sice nemusí být nutně na škodu, ale když už si s těmi nastaveními má hudebník tolik vyhrát, tak by mohl ještě i o něco víc. Mile překvapen jsem byl provedením whammy a možnostmi delaye, který umožňuje nastavení opakování až do pěti sekund a zároveň poměrně citlivě nabízí ovládání míry feedbacku. Zároveň oceňuji širokou škálu zkreslení, kde skokovité měnění gainu příliš nevadí. Od popíkového pilníčku až po metalovou motorovku, nepůsobí tón nikdy příliš chemicky a uměle.
Pedál, který na můj vkus vypadá krapet chatrně, ovládá pochopitelně kvákadla, volume pedál, whammy, a podle potřeby mu lze přiřadit konkrétní parametr, který bude v daném presetu měnit.
Poslední funkcí, kterou BP90 ovládá, je automatický bubeník. Ten zahrnuje čtyřicet patternů napříč všemi žánry, od funku přes nejrůznější latiny a polky až po ťukání metronomu. Příjemný dodatek na domácí cvičení.
Závěr
S menšími multiefekty, mezi které BP90 určitě patří, je to takové složitější. Na jedné straně stojí využití na živé hraní. Osobně nejsem příliš zastáncem efektů a myslím si, že bohatě stačí spolupráce rukou, uší a zesilovače. Přesto je však občas třeba po něčem sáhnout a v tom případě raději volím jednoduchost a účelovost. Kvůli trochu zapeklitému a lehce nepřehlednému ovládání a křehkosti bych příliš nedoporučoval brát BP90 s sebou na pódium. Až omylem pustíte automatického bubeníka, ten skutečný z toho radost mít nebude.
Na druhé straně stojí hraní si se zvuky v přítmí domova nebo zkušebny. Tam už je tento multiefekt podstatně použitelnější, neboť za nízkou cenu nabízí poměrně mnoho. Nabízené zvuky však přesto zcela neodpovídají předlohám a poskytují spíše představu o tom, „jak by to mohlo vypadat doopravdy“. Síla tohoto multiefektu tkví v možnosti vyzkoušet si opravdu spoustu možností zapojení efektů a zesilovačů. Podle nich se pak uživatel může rozhodnout, zdali si v budoucnu pořídí takové a takové zkreslení, takový a takový delay atd. Zároveň je tato krabička vynikajícím společníkem pro cvičení - má metronom, automatického bubeníka, spoustu zvuků a možnost přímého zapojení do sluchátek bez aparátu. Pokud neponecháváte hraní napospas tak relativnímu fenoménu, jako je talent, a chcete cvičit často a kdekoliv, je tento multiefekt neocenitelným pomocníkem.
Info:
BP90 je baskytarový multiefekt od firmy Digitech. Nabízí širokou škálu efektů a digitálních simulací zesilovačů a možnost ukládání vlastních presetů. Doporučená cena je 2700 Kč.
Plus:
cena
široké možnosti editace
skladnost
zvuk whammy a zkreslení
Mínus:
křehkost
nepřehledné ovládání
skokovité změny parametrů efektu
A/D/A konvertor: 24 bitů
samplovací frekvence : 44, 1 kHz
počet simultánních efektů: 9
paměť: 50 továrních a 50 nastavitelných presetů
rozměry: 16,5 x 21,5 x 5 cm
hmotnost: 0,7 kg
Efekt whammy vypustila do světa firma Digitech poprvé v roce 1989. Už tehdy měl whammy možnost až o dvě oktávy nahoru či dolů, efekt rozladění a harmonizéru. Od té doby vzniklo několik dalších modelů, které jsou vlajkovou lodí značky Digitech. Tento efekt využívali a využívají kytaristé jako Dave Gilmour nebo Tom Morello, z baskytaristů např. Jeff Ament z kapely Pearl Jam.