Clavia Nord Grand - další úspěšný nájezd Vikingů

Clavia Nord Grand - další úspěšný nájezd Vikingů
Clavia Nord Grand - další úspěšný nájezd Vikingů

Překvapivé? Ne tak moc. :-) Historie Švédska se bez válečných výpadů Vikingů holt neobejde. A to nejen těch dánských, ale i severských. My Slované jsme jim prý říkali Varjagové, a oni sami se označovali Rhos. Proto se dnešní Rusko, které kolonizovali v 9. stol., jmenuje takto. Stopy po nich nacházíme až v Konstantinopolu, dokonce i v Bagdádu.

 

Neměli však tušení, že už o pouhých deset století později (v roce 1983), jejich potomci ve Stockholmu založí ambiciózní švédskou firmu Clavia. Hans Nordelius nejprve založil Nord Keyboards. Možná vás překvapí, že úplně prvním nástrojem, který tehdy vyrobili, nebyl klávesový nástroj. Byl to digitální pad DPP-1 (Digital Percussion Plate), který se stal základem pro pozdější řadu digitálních bicích sad ddrum. Tu v roce 2005 odkoupila společnost Armadillo Enterprises, a provozuje ji úspěšně dodnes.

Když jsem od roku 2002 u tehdejšího distributora pro ČR a SR nástroje Clavia prodával, jistě by mne tehdy zajímalo, s čím značka Clavia po sedmnácti letech přijde. Tehdy vyráběla tři nástroje: Nord Electro, Nord Wave a Nord Lead. Krom toho i digitální bicí ddrum (než tuto divizi za pár měsíců prodali). Už tenkrát se mi ale líbila nejen piana ve výbavě Electro, ale pochopitelně především povedená simulace Hammondových varhan. My se však dnes budeme věnovat současné novince z produkce Clavia - stage pianu Nord Grand. Jak uvidíte, není toho zrovna málo, co umí.

 

Klaviatura jako precedens

Řekl bych, že u piana se sluší začít klávesami, neboť natolik je to parametr pro každého pianistu klíčový. Právě podle něj si totiž v krámě své piano vybírá, když si je nejprve „osahává“, není-liž pravda?

A zde mne, musím říci,Clavia mile překvapila. Po létech zkoumání a pátrání po vlastním řešení kladívkové mechaniky, které se jí ne příliš daří, nyní vsadila na trumfové eso. Svěřila svou důvěru do rukou osvědčené značky, která má ve výrobě nejen digitálních, ale i klasických pian - a to včetně koncertních křídel - dlouhou tradici. A sice značce Kawai. Nord Grand tím získal dvakrát. Úhoz je vskutku příjemný, profesionální, stejně jako povrch kláves, vyrobený technologií ivory touch. Co je na něm tak zajímavého? Jde o umělou slonovinu. A ta se vyznačuje tím, že - podobně jako ta reálná - pohlcuje vlhkost prstů. Mimořádně užitečná věc. Kdo z klavíristů někdy zažil trému před obtížným klavírním koncertem, kdy nemůžete své dlaně za nic na světě zbavit studeného potu, dá mi za pravdu...

Pokud se týká dynamiky hry, poprvé zde Clavia využila zajímavou technologickou vychytávku: trojitý senzor na každou klávesu za účelem přesného snímání dynamiky úhozu. Ovšem pozor. Standardně se snímá právě pohyb těla klávesy. Kdežto zde tvůrci vsadili na snímání pohybu kladívka. Oceníte to zejména při hraní rychlých repetic.

Jediné, co mne nenadchlo, je poněkud tvrdší dopad kláves. Takže když hrajete se sluchátky, pro vaše okolí to je lehce rušivý perkusní nástroj... :-) U klasického klavíru to tak sice také je, nicméně v tomto jediném případě bych se přimlouval za méně realistické kopírování autentických vlastností klavírů.

Clavia Nord Grand - další úspěšný nájezd Vikingů
Clavia Nord Grand - další úspěšný nájezd Vikingů

Zvuková výbava

Clavia své nástroje vybavuje zvukovými sadami, které léta pečlivě vyvíjí ve svých laboratořích. Většinu pianových řad vybavuje třemi sekcemi: Piano, Synth a Organ. U modelu Nord Grand varhany nenajdete. Neznamená to však, že byste měli k dispozici pouze zvuky pian a syntezátor. Máte k dispozici také zvuky sady GM a rozsáhlou firemní knihovnu samplů. Zvuky obou sekcí (Piano a Synth) můžete ve vrstvách a v zónách kombinovat. Takže si naskládáte, co chcete a s čím chcete, nad sebou i vedle sebe. Mezi zónami pak nastavíte plynulé přechody (ve třech stupních) a zní to skvěle. Dělicích bodů na klaviatuře může být až sedm. Každému z těchto zvuků pak můžete zadat vlastní sadu efektů z třetí sekce Effects a přiřadit mu volume nebo sustain pedál. To, co takto stvoříte, je vážně originální. Co se Clavii hodně povedlo, je plynulý přechod při přepnutí zvuku během hraní. Perfektní.

Co mne však (jako ladiče varhan a pian) naopak zarazilo, jsou výšky tónů v basové části klavírních zvuků Nord Grand. Běžně se totiž koncertní křídla ladí tak, že čím vyšší je tón vůči referenčnímu (zpravidla tón a1, 440 Hz), tím více se mu přidává frekvencí, takže zní nepatrně výš, a naopak v basové části se podobně ubírá. Zde se však nemohu ubránit dojmu, že v basové části znějí tóny naopak výše. Výsledek působí rozladěně. A to u všech desíti pianových zvuků speciální banky Nord Grand. Nemám oscilátor, abych si to ověřil přesně, jen mám po letitých zkušenostech takový dojem. Ladička mi moc nepomáhá, protože v nejnižší oktávě už je zmatená. Ale pokud něco na chvíli ukáže, tak mi dává za pravdu. Jenže to vůbec nedává smysl. Dokonce jsem to postřehl i ve firemním demo videu, když borec hrábne do basů. Nicméně není vyloučeno, že mne mate specifické frekvenční spektrum v této oblasti, které může budit dojem, že zní výš. Předpokládám tedy, že se mýlím.

Clavia Nord Grand - další úspěšný nájezd Vikingů
Clavia Nord Grand - další úspěšný nájezd Vikingů

Zvukový SW - Nord Sound Manager v7.52

Manažer zvukových bank pro nástroje Nord mne sympaticky překvapil. Ve třech sekcích (Bank, SampleLib a Program) umožňuje provádět operace nad zmíněnou zvukovou výbavou. Pravda je, že nemáte-li v počítači konektor USB 3.0, přes který připojíte Nord Grand, pak se software a hardware nedomluví, protože o sobě nevědí. Ale pokud ano, pak vás potěší, jak snadno můžete v nástroji kompletně ovládat veškeré zvuky, podle potřeby. V šesti bankách sekce Piano máte ze 79 pamětí obsazených 41 programů. V sekci SampLib je celkem 400 pamětí a v nich je 237 samplů. V sekci Program je 200 pamětí, obsazena je polovina.

V režimu Dual View se manažer chová jako skutečný OS manažer. Tedy (volitelně) se dvěma okny, ve kterých můžete zvuky mezi bankami jednoduše kopírovat, přesouvat, přejmenovat, i vymazat.

Krom toho lze provést načtení nebo odeslání (upload/download) jak jednotlivých zvuků, tak množin (bundles). Pochopitelně můžete provést zálohu na externí médium, popř. z něj žádaný stav opět obnovit (backup/restore).

Obsluha manažeru je intuitivní, ihned pochopíte, co s čím můžete dělat. Na obrazovce počítače je to ovšem mnohem přehlednější než na černobílém displeji nástroje.

Clavia Nord Grand - další úspěšný nájezd Vikingů
Clavia Nord Grand - další úspěšný nájezd Vikingů

Nord Sample Editor v2.28

Nejinak je tomu i s dalším softwarem, který Clavia svým klientům nabízí - s editorem samplů. Logicky i zde platí, že práce v něm je mnohem snazší než v nástroji samotném. Já jsem si příkladně pohrál se symfonickými smyčci, kterých má Nord Grand hned několik. Můžete pracovat nejen se zvukem, ale i se smyčkami - věřte mi, bude vás to bavit. Vzhledem k tomu, že vzorky jsou ve formátu wav, dochází vám, že fantazii se meze nekladou. Výsledný zvuk si pak jen smysluplně nazvete, vygenerujete a pošlete jej do nástroje. A je to. :-)

Oba softwary se však vzájemně vylučují, protože každý s nástrojem pracuje ve výhradním režimu, což je ostatně logické. Proto můžete spustit vždy jen jeden z nich. Každý software má svůj cca třicetistránkový manuál. Zatím sice jen v angličtině, ale třeba je distributor nechá také přeložit (pokud ovšem už přeložené nejsou). Se spoustou obrázků velmi podrobně mapují obsluhu funkcí obou softwarů, takže je snadno pochopíte i využijete.

 

Nord Sample Library v3.0

Dalším softwarovým dárečkem od Clavie je knihovna zvuků převzatých z vintage nástrojů. A to zdaleka nejen klávesových, leč i orchestrálních, zpravidla 20-40 v každé ze 16 kategorií. Dokonce zde najdete takové vintage klenoty, jako tape-samplery Mellotron a Chamberlin. Oba znějí dost dobře. Což ostatně platí i o nástrojích Clavinet D6 a Wurlitzer, na které si dobře pamatuji. Co však mne osobně naprosto dostalo, je má nostalgicky oblíbená kategorie analogových smyčcových syntezátorů (blíže k tomu rámeček). Kromě mého favorita - Logana String Melody II - v knihovně najdete i Crumar, ARP Quadra a další. Nicméně i přes mou nostalgickou podjatost si troufám tvrdit, že ze všech přítomných vzorků smyčcových syntezátorů, jsou právě smyčce Logan String Melody II ty úplně nejhezčí... :-)

Clavia Nord Grand - další úspěšný nájezd Vikingů
Clavia Nord Grand - další úspěšný nájezd Vikingů

Specifické vlastnosti klávesových zvuků

Rád bych se teď podíval na pár specifických vlastností zvuků klavírů a elektrických pian. Vývojáři Clavie si s nimi totiž jednotlivě důkladně pohráli. Každému z nich implementovali konkrétní filtry, zahrnující veškeré myslitelné vlivy, které se dají u klasického klavíru vymyslet. A k tomu rozfázovali tři dynamické křivky, podle kterých zvuk běží, v závislosti na síle, resp. rychlosti úhozu. Proto zní až neskutečně věrně jak nástupní hrana zvuku, tak i jeho dozvuk. Zejména je to patrné u pian Fender, která se při tvrdším úhozu vyznačují charakteristicky ostrým nástupem. Vývojáři Clavie to dotáhli k naprosté dokonalosti, téměř až ad absurdum. Je to vážně požitek si s tím zahrát. Já osobně bohužel nejsem přímo jazzový pianista, ale jsem si jist, že kdybyste k Nord Grandu posadili třeba Raye Charlese a mohl tipovat jen podle zvuku, tak se s vámi bude hádat, že to je Rhodes Mark 1 z roku 1973. Pravda, on by se nenechal zmást klaviaturou, jelikož pamětníci potvrdí, že Rhodes měl klávesy lehce zakulacené a taky hladké, ve vysokém lesku. :-)

 

Přední a zadní panel

Přední panel je ergonomicky pohodlně naklopený a rozložený do logických celků. Každou z těchto sekcí můžete nezávisle vypnout nebo zapnout a použít. Fungují bezchybně, bílý popis na černém podkladu je dobře čitelný i v temnějším prostředí. Nutno podotknout, že veškerá nastavení, se po vypnutí nástroje nenávratně ztratí, pokud si je neuložíte.

Sekce Piano je první, nalevo od displeje, kde si přehledně volíte jednu ze šesti kategorií zvuku, odpor kláves ve třech stupních, avšak nikoliv mechanicky, leč hlasitostí. Takže v případě nejtěžšího heavy sice musíte přitlačit, abyste zahráli silnější tón, ale zato získáte výrazně hlubší prostor pro dynamické vyjádření. K tomu si volíte akustické efekty simulující chování částí při hraní na reálný klavír - strun, pedálu a ozvučné skříně.

Sekce Sample Synth je vybavena základním ovládáním pro výběr a úpravy křivky vzorku a jejích fází. K dispozici tedy máte fázi attack s nástupem od 0 ms až do 45 s, fáze decay a release lze zadat od 3 ms po 45 s, a fázi sustain. Úroveň pak od -84,2 dB po 0 dB, popř. Off sekce. Dá se zapnout/ vypnout Filter a Amp, nebo zní obojí. Stejně tak pedály volume a sustain. Neodpustím si poznámku, že během deseti vteřin se mi podařilo, doslova na několik kliknutí, postavit tak nádhernou kombinaci piana Upright se smyčci s dlouhatánským dozvukem, že mi doslova učarovala. Miluji totiž syntezátorové pady a plochy, zejména ty smyčcové. Celou následující hodinu jsem se s ní kochal a hrnoucí se nápady pro účely budoucí jsem si rovnou nahrával...

Displej je přehledný, černobílý, čtyřřádkový. Je sice malý, ale ve vysokém stupni rozlišení.

Nalevo od něj si nastavíte rozdělení klaviatury a její transpozici. A také uložení aktuálního nastavení či zvuku. Je zde i tlačítko Shift, které aktivuje pro většinu tlačítek na panelu i jejich druhou funkci. Pod displejem je pět tlačítek, s funkcemi podle aktuálního režimu. Například pět připravených zvuků pro živé hraní. Nebo pro úpravy zvuku, systému, MIDI + důležitá funkce Panic, když se něco zasekne. Napravo od displeje je nekonečný potenciometr pro práci na displeji.

Sekce efektů dominuje pravé části čelního panelu. Je rozdělena do několika funkčních oblastí. První dvě (Effects 1 a 2) jsou prakticky shodné, liší se jen nabídkou šesti variant základních efektů (Panorama, Tremolo, Wah a Ring Mod vs Flanger, Phaser, Chorus a Vibe). Nastavit se dá hloubka efektu a určení, pro který modul (Piano/Synth) bude která sekce použita. Totéž platí i u ostatních efektů.

Následují čtyři sekce základních efektů: Equalizer, Delay, Amp/Comp a Reverb.

Ekvalizér je třípásmový, s možností zadání konkrétní frekvence.

Delay má tři možnosti zpětné vazby a tlačítko Tap pro zadání tempa.

simulace  Amp nabízí tři komba: Twin, JC a Small. Kompresor je JC a lampový. Dále je Distortion. Reverb nabízí tři druhy prostoru: Hall, Stage a Room, s volbou Bright.

 

Analogové smyčcové syntezátory v ČSSR - moje zkušenost.

Tyto nástroje jsem opravdu miloval, a na některé jsem dokonce měl tu čest si zahrát v naší kapele (když mi je některý z movitějších kolegů klávesáků z jiných kapel na měsíc půjčil). Upřímně mne potěšilo, že jsem je v této knihovně objevil. Poprvé v životě jsem se s nimi setkal v Brně na podzim 1981, na předváděcí akci na koleji Vysokého učení technického. Tehdy jsem studoval střední školu a dva roky jsem hrál se svou Vermonou na zábavách s taneční kapelou okresního formátu. Do Prahy, Brna a Bratislavy tenkrát rok co rok jezdíval předvádět své zboží velký německý obchodník (tuším Reinberger?) a v každém městě se vždy domluvil s některou místní známou kapelou, která ochotně a ráda jeho nástroje naživo předváděla nejen profesionálům, ale i nám, slintajícím amatérům. Proto jsem se zde také poprvé osobně setkal s klukama z tehdejší brněnské kapely Progress II. To s nimi ještě na klávesy hrával Karel Horký, později známější jako Daniel Forró. Dnes špičkový odborník na problematiku MIDI a tenkrát i vedoucí Katedry elektromechanických klávesových nástrojů na JAMU. Původně firemní hráč Yamahy, později přešel ke Korgu, protože se mu u nich dokonce podařilo prosadit vývoj a implementaci množství funkcí, díky kterým je možné dodnes hrát na Korgy i ve čtvrttónech. Což bylo tehdy na „Akádě“ jeho velké odborné téma, ve kterém, tuším, získal i doktorát. Při jeho brilantním sólovém riffu z úvodní skladby V zajetí počítačů, z alba Dialog s vesmírem, bezchybně zahrané na Polymoog, mi spadla brada... Když jsem to viděl na vlastní oči, nechápal jsem. :-) Jedním z několika smyčcových syntezátorů, které tehdy Reinberger přivezl, byl právě Logan String Melody II, do kterého jsem se okamžitě zamiloval. Dalšími byly Crumar a dva ARP - Quadra a Odyssey.

 

Zadní panel

Je překvapivě stručný. Kromě vypínače jsou zde jen dvě skupiny konektorů. Pro pedály volume a sustain, USB a MIDI In/Out. Ve druhé pak výstup do sluchátek, levý/pravý Audio Out a Monitor In.

 

Pedál

Je nutné dokoupit. Zřejmě je příčinou to, že ne každý stojí právě o tento trojitý pedál, jakkoliv je nejlepší, žel současně i nejdražší. Pochvalu rád uděluji promyšlené fixaci pedálu na podlaze, který přidržujete patou. Přímo v manuálu jsou uvedeny i příklady pedálů třetích stran, na které je Nord Grand připraven. Není vůbec obvyklé, že to takto férově (včetně fotek) výrobce uvede...

 

Co se lze dozvědět, když chcete správně napsat slovo Viking... Původně námořní lupiči. obecné pojmenování jistého typu germánských bojovníků je viking s malým v. V odborné etnologické literatuře se dokonce dozvíme o polemice, zda Vikingové jako zvláštní kmen vůbec existovali, zda opravdu nejde jen o jistý typ germánských bojovníků. Špatná zpráva pro všechny milovníky metalové romantiky: Vikingové ani vikingové nikdy nenosili přilby s rohy a neoblékali se do kůží. Doložila to i velká newyorská výstava (Discovery Times Square) vikingských artefaktů v roce 2016. Toto zpodobňování zřejmě vyvolala romantická záměna s keltskými Galy. Vikingové s velkým V jsou prvoobjevitelé Ameriky, nazývaní Normany ve Francii, Dány zejména v Anglii, Ascomany v Německu a Varjagy v Byzanci a v Rusku. Tunna a Gommon dle legendy na objednávku kněžny Drahomíry měli 15. září 921 zavraždit na hradě Tetíně svatou Ludmilu.

 

Dvoupásmové ozvučení (Nord Piano Monitor)

Pochvalu si zaslouží také speciální dvoupásmové monitory, které Clavia nabízí zájemcům jako další volitelné příslušenství. Mají kvalitní zvuk, nakolik to já, jako nezvukař, mohu posoudit. Můžete je buď posadit přímo na piano, jak jsem to učinil já, anebo si dokoupit speciální nástavby, zasunuté do standardního skládacího stojanu, určenému a dokoupenému pro toto piano. Zaujalo mne, že jsou monitory sice popsány v doporučené konfiguraci (pravý/levý), nicméně je jedno, na kterou stranu si dáte aktivní monitor se zesilovačem, protože pro obě varianty jsou připraveny kabely. Tedy delší i kratší. Musíte však pamatovat na to, že levý i pravý signál jsou do monitorů přivedeny zvlášť, proto je musíte zapojit tak, aby to odpovídalo skutečnosti. Zezadu jsou vybaveny malým bassreflexem. Na zadním panelu aktivního monitoru je kromě napájení také konektor pro vstup signáku aux s knobem Level. Posledním konektorem je Sub Out pro výstup do přikoupeného subwooferu.

Aniž bych to studoval, postřehl jsem, že po cca půl hodině nečinnosti se monitory samy uspí, a jakmile sáhnete na klávesy, tak se asi po pěti sekundách probudí. Jde o užitečnou funkci Auto Standby, kterou můžete na zadním panelu monitoru vypnout. Jako příslušenství jsou však tyto skvělé monitory docela drahé.

 

Celkový dojem

Nástroj Nord Grand je povedený kousek švédského výrobce Clavia, umožňující kombinovat zvuk piana a jiných nástrojů i nahraných samplů, se syntezátorem a s bohatou efektovou výbavou. Technologickým skokem je třeba klaviatura Kawai, která snímá ve třech úrovních kladívko, nikoliv klávesu, ale třeba i nově pojaté (jemněji členěné) samplování zvukových vzorků.

 

Info:

Clavia Nord Grand. Ikonické červené keyboardy švédské společnosti Clavia již řadu let zdobí klávesové sestavy špičkových světových hráčů na turné i ve studiích po celém světě. Novinka Nord Grand opět zvyšuje laťku v kategorii digitálních pian. Nabízí prvotřídní responzivní kladívkovou mechaniku Kawai, vybavenou pokročilými trojitými senzory, jež zachycují pohyby kladívka s mimořádnou přesností. Pro povrchovou úpravu kláves výrobce zvolil osvědčenou technologii Ivory Touch. Rezonance strun u Nord Grand poskytuje další stupeň reality a populární knihovna Nord Piano pak bohatou paletu křídel a pianin stejně jako elektrických a digitálních klavírů. Sekce Sample Synth dále nabízí smyčcové a žesťové nástroje, syntezátory, chóry a další vysoce kvalitní zvuky. Cena je 88 990 Kč.

 

Plus:

Tři senzory snímající dynamiku úhozu kláves na kladívkách.

Díkysenzorům a filtrům jsou nedostižné nástupní hrany zvuku při tvrdším úhozu.

Plynulý přechod mezi přepínanými zvuky, i během hran.í

Vynikající klaviatura a kladívková mechanika Kawai.

Režim sleep u monitorů.

 

Mínus:

Dost vysoká cena monitorů.

Ve výbavě není stojan na noty ani pedál, obojí se však dá dokoupit.

 

Technická specifikace

Klaviatura Kawai Responsive Hammer
Typ klaviatury kladívková, plastová
Počet kláves 88
Automatické doprovody ne
Vstupy 2x Pedal, Line TRS, MIDI In
Výstupy Headphone 6,3 TRS, 2x Line 6,3 TS, MIDI Out
Polyfonie 120
USB to Host ano
USB to Device ne
USB MIDI ano
Ozvučení ne
Adaptér součástí ano

 

https://www.nordkeyboards.com/products/nord-grand

Psáno pro časopis Muzikus