Carvin V3M - hlava, co vám zamotá hlavu
Aparáty s názvem V3 dělají u Carvinů už nějaký ten pátek. Mezi nimi a touto hlavou je rozdíl v názvu. Písmenko M značí micro. Jo, tenhle mazlíček je svými rozměry a mobilitou mikrohlavou. Ne však výkonem a schopnostmi. To naopak patří do kategorie makro.
„Dizajn“
Hlava má krásný design podpořený malou vychytávkou v podobě vnitřního osvětlení. Určitě jste si všimli, že na propagačních fotkách jakoby vnitřek svítil modře nebo červeně. Toto světlo není výsledkem bezesné noci fotografa u Photoshopu, ale způsobují ho zabudované LED diody, které lze zapnout a zvolit si mezi zmíněnými barvami. Je to drobný detail, ale hodně potěší. Rozsvícená hlava ve tmě vypadá skutečně báječně.
Potenciometry jsou přehledné, dobře se drží, mají příjemně tuhý chod. Madlo je funkční, hlava je těžká tak akorát. Bez problémů se vejde do baťohu, můžeme s ní jet MHD či na kole (ale ať nekecám: tohle jsem nezkoušel...). Rozměry jsou zkrátka „ty pravé“, na mojí 1x 12” bedně se hlava moc hezky vyjímala. Bez zajímavosti není ani to, že výrobce nabízí pro V3M speciální úchyty pro umístění do 4U racku.
„Kantról“
Jde o tříkanál, se samostatnými korekcemi pro každý z nich. První kanál (žlutá LED dioda) je čistý. Velmi zajímavá je koncepce zbylých dvou kanálů (červená a modrá LED dioda) pro zkreslení. Jsou totiž naprosto rovnocenné! To může ze začátku znít jako pitomost, ale kdepak. Po chvilce zjistíme, že se v tom skrývá obrovské kouzlo. Výrobce doporučuje nastavit oba dva na stejné hodnoty a teprve potom jeden z nich pomalu měnit. Skvělé... K tomu přispívají velmi dobře udělané, a hlavně funkční, korekce.
Série Micro zahrnuje hlavu V3M a kombo V3MC. Oba aparáty jsou zcela totožné, včetně vnitřního osvětlení červenou a modrou barvou. Kombo je osazeno jedním dvanáctipalcovým reproduktorem. Na webu je u této řady ještě uváděna bedna 212V.
Čelní panel může tak trošku připomínat ovládací panel v Boeingu: Nikde ani kousek místa, každý volný prostor je zaplněný potenciometry a přepínači. Ale když se rozkoukáme, zjistíme, že je to přehledné, logické, a hlavně účelné. Vše je hned po ruce. Každý kanál má tři potenciometry na nastavení zkreslení a hlasitosti, pod nimi jsou tři kroutítka sekce ekvalizéru. Až se chce vykřiknout, že je toto osazení zcela samozřejmé aproč tohle člověk neviděl už dřív.
Po chvilce hraní už není třeba přemýšlet, co kde je. Prostě víme, kam sáhnout. Toto podtrhují i chytře vymyšlené přepínače na přepínání kanálů.
Škoda, že obsahem balení není nožní přepínač. Takhle jsme nuceni ještě zainvestovat do footswitche. Anebo se poradit s kamarádem kutilem, určitě to půjde řešit i jinak. Bohužel aparát neumí MIDI, to by byla další cesta k nožnímu ovládání.
Jedinou nelogičností vymazleného panelu je číslování kanálů 1, 2, 3, které jde zprava doleva. Ačkoliv je hlava označená „Made in USA“, jako fanoušek knih Roberta Gulika ze staré Číny mám podezření, že zde zafungoval nějaký čínský šéf nebo je to úlitba čínskému trhu („... Pane, je pravda, že za hranicemi naší Čínské říše žijí lidé, kteří píšou úplně špatně, zleva doprava? To musí být ďáblové, neboť v pekle se děje vše opačně...“). Ale jasně, jde o detail, který člověk po chvíli nevnímá. Zde ho uvádíme spíše pro osvěžení. :-)
„Rýr panel“
Ani na zadním panelu se nešetřilo. Nejprve je zde přepínač impedance. Jde o normální přepínač, pro jehož přepnutí není třeba mince či přítelčin pilníček. Dále efektová smyčka, která je, bohužel, jen sériová, bez možnosti nastavení úrovně. Potom boost, tomu se věnujeme o kus dále. A konečně ovládání vnitřního osvětlení. Příjemnou drobností je přepínač napájecího napětí 110/230V (také jsem nezkoušel).
„Plejing“
Čistý zvuk není úplně ten klasický krystalicky čistý, jako známe třeba u Fendera. Je trošku „tmavější“, ale skutečně krásný a má svoji charakteristickou barvu. Aparát příkladně reaguje na práci s potenciometrem hlasitosti na kytaře. Není třeba žádných efektů, stačí lehounce přibarvit reverbem, a je to tam. Krásný lampový tón: živý a dynamický, tlustý a barevný.
Zkreslení opět ukazuje, v čem je síla tohoto aparátu: má vlastní charakter. Ten se dá navíc vhodně podpořit korekcemi. Ty nabízejí rozsáhlou škálu nastavení a mají dostatečný vliv: takový, jaký od správně fungujících korekcí očekáváme. Shrnutí: Pro zkreslený zvuk platí to samé co pro čistý: krásná dynamika i barva.
Kolem zapojování dvou beden do aparátu panuje často nejistota: jaká je jejich výsledná impedance? A co míní výrobce údajem o impedanci na zadním štítku: Myslí to pro jednu nebo pro obě dvě bedny? Carvin na to myslí a do manuálu přímo uvádí, že dvě 8 Ω bedny mají impedanci 4 Ω a dvě 16Ω bedny mají 8 Ω. Pokud si nejsme jistí, na počítání impedance si můžeme stáhnout aplikaci do chytrých zařízení nebo se podívat do rubriky Tipy & triky o dvě čísla zpět.
I při velmi malé hlasitosti lze dosáhnout velkého zkreslení. To není u „lampáčů“ zvykem a při domácím cvičení je to hodně návykové. Přesto se nemůžu zbavit pocitu, že to zní a hraje trochu jinak, než když se aparát patřičně „vytaví“. Ale může to částečně souviset i s psychologií („když neplandaj’ kalhoty, tak to není vono“).
Byl jsem velmi spokojen i s přepínači u jednotlivých kanálů a ekvalizérů (Bright, Intense, EQX). Mají velký vliv na zvuk, opět jej posouvají dál; čili větší výběr pro muzikanta, co komu víc sedne.
Vestavěný reverb je - podle očekávání - opět skvělý. Trošku zastřený, při vyšších nastavení trošku se zahlcující, zkrátka přesně to, na co jsme zvyklí od správně udělaného pružinového reverbu.
Jen mimochodem: Když jsem laboroval s přepínačem výkonu na čistém zvuku, přišlo mi, že mezi jednotlivými stupni (7, 22 a 50 W) rozhodně není takový rozdíl v hlasitosti, jaký by člověk očekával podle čísel. Nicméně jeden hmatatelný rozdíl tu přeci jenom byl: aparát víc hřál.
„Búst“
Na sóla bývá klíčová možnost skokově zesílit hlasitost, tedy boost. Od ideálního aparátu očekáváme možnost jeho nastavení, a to individuálně pro každý kanál. Pak stačí boost aktivovat a můžeme sólovat do aleluja (dokud nám stačí invence, či dokud to spoluhráči nezarazí). U spousty aparátů je to řešeno tak, že jsou osazeny přepínačem s pevně nastavenou úrovní zesílení. To je samozřejmě lepší než nic, ale dokonalé to rozhodně není.
V roce 2011 byla tahle hlava na Namm oceněna od Gear Guruz jako Best of Namm, Best Overall Product. A vzápětí na to byla na Namm 2012 oceněna sesterská hlava Legacy 3, vyrobená ve spolupráci se Steve Vaiem, opět jako Best of Guitar Amp. Nu zdá se, že tudy cesta vede.
V3M řeší věc trošku šalamounsky: přepínač Boost tu máme, dokonce lze nastavit jeho úroveň. Ale bohužel jen globálně pro všechny kanály. Nicméně zpravidla potřebujeme zesílení jen na zkreslený kanál, takže boost nastavíme pro něj, a je to. Navíc V3M je tříkanál, takže o možnosti nastavení není nouze.
Jeho zapnutí lze pouze nožním přepínačem. Pokud ten není připojen, je boost aktivován neustále. Takže pro jeho „deaktivaci“ jej nastavíme na nulu.
Na internetových diskusích jsem našel jednu, která začíná slovy „proč se V3M nevěnuje více pozornosti?“. Zakladatel „threadu“ zde V3M vychvaluje do nebes a táže se, proč není více skloňována v „kytarových kruzích“. Jeden z účastníků diskuse naopak píše, že jeho předchozí aparát od Carvinu byl hunk of junk. Načež se rozpoutala diskuse o vysoké kvalitě nástrojů i aparátů Carvin a skvělém přístupu jejich servisního oddělení. Zkrátka jako vždy je sranda to číst. Co člověk, to jiný názor.
„Samery“
Jde o v dobrém slova smyslu velmi neobvyklou tříkanálovou hlavu. Každý kanál má samostatné korekce. Maximální výkon padesát wattů je bohatě dostačující na většinu akcí. Velké zkreslení i při malé hlasitosti dává zelenou na domácí cvičení. Skvělý lampový zvuk se vším všudy. Malé rozměry, velká mobilita. A navíc se je na co koukat, vypadá skutečně náramně. To je teda něco...
Nepochybuji, že tahle hlava zamotá mnoha lidem hlavu.
Info:
Tříkanálová plně lampová hlava. Malé rozměry. Samostatné korekce pro každý kanál. Cena je 19 390 Kč.
Plus:
zvuk!
malé rozměry, mobilita
ovládání
variabilita
účinnost ekvalizéru
přepínač výkonu
vzhled
Mínus:
vybavení efektové smyčky
boost pro všechny kanály
nožní přepínač není součástí balení
absence MIDI
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Výkon | 50 W, 22 W, 7 W (přepínatelný) |
Impedance | 4Ω, 8Ω, 16Ω (přepínatelná) |
Počet kanálů | 3 |
Samostatné korekce | ano |
Elektronky | 4x 12AX7, 4x EL84 |
Ovládání | Drive, Volume, Bass, Mid, Treble, Presence, Master Volume, Reverb |
Přepínače | Bright/Soak, Thick/Intense, EQX |
Boost | ano, pouze footswitchem |
Efektová smyčka | pouze sériová, bez možnosti nastavení úrovně |
Výstupy pro reproboxy | 2 |
Line-out | ano |
Footswitch | FS44L nebo FS22 (není součástí) |
Rozměry | 38 x 21 x 18 cm |
Hmotnost | 8,6 kg |
www: