Access Virus Classic Rack
Už jen jeho design v rudě hořící barvě (převzatý z řady Virus Classic) předpovídá zapálení, které vás bude při práci s tímto syntezátorem jistě provázet.
Mahagonové boční stěny mohou být vyměněny tak, aby se syntezátor vešel do 19" racku. Určitě tak bude ozdobou každého racku, kam se dostane. A to nejen pro oko, ale především pro ucho.
Zvuk
Pro tvorbu zvuku jsou k dispozici celkem čtyři oscilátory pro každý hlas (tři hlavní a jeden suboscilátor). Pokud použijete všechny, může se snížit maximální polyfonie, která je běžně na hodnotě 24. Nikdy však neklesne pod 6 hlasů. Oscilátory umí pochopitelně vyrobit základní tvary vlny, jako je pilovitý, kolísavý puls, sinusoidu, trojúhelník, ale k dispozici je i dalších 62 různých tvarů. Aby se dalo mluvit o syntéze, musí být zvuk nějak modulován. Virus classic používá frekvenční modulaci pro oscilátory se signálem z externího vstupu. Dále jsou k dispozici čtyři filtry, které je možné zapojovat buď sériově, nebo paralelně, a další dva absolutně nezávislé filtry, které je možné nastavit jako spodní propust, horní propust, pásmovou propust nebo pásmovou zádrž.
Pracovat je také možné se třemi LFO, každé z nich umí 68 tvarů. Obálky jsou dvě a mají pět segmentů - Attack, Decay, Sustain, Time a Release. Jejich zisk může dosahovat až 144 dB a mohou být velmi rychlé (až pouhých 22 mikrosekund).
Pro moderní hudbu se hodí arpeggiátory, je jich tu 16 a jsou absolutně nezávislé. Každý z nich může přehrávat množství předem připravených patternů a v reálném čase mohou být částečně editovány.
DSP
Efektová jednotka je vybavena vskutku královsky. K dispozici je 82 různých efektů a všechny je možné použít současně. Kromě klasických, jako jsou reverb (pre-delay se dá synchronizovat s MIDI), chorus/flanger (se synchronizovatelnou rychlostí s MIDI) a Retro Phaser jsou zde efekty jako Analog Boost, který zvuku dodá klasický vintage analogový charakter, kruhová modulace, ale dokonce i 32pásmový moderní vocoder! To je opravdu zásoba, se kterou se dá nejen pracovat, ale i pohrát si a pobavit se.
Zpracování zvuku
Srdce znovuzrozeného syntezátoru Virus tvoří Virus b Desktop a přichází pochopitelně s řadou vítaných vylepšení.
K dispozici je 1024 programů (256 uživatelských, 768 ROM a 128 multi-zvuků). Všechny zvuky vytvořené na Virus Classic jsou zpracovávány ve 24bitové hloubce, a to včetně všech efektů. Výstupům předchází 24bitový, vysoce kvalitní D/A převodník. Dává tak možnost opravdu velké dynamiky zvuků, která se v nahrávkách projeví. Výstupů je celkem šest a všechny mohou být na sobě naprosto nezávislé. A tak je možné z tohoto syntezátoru směrovat signál dokonce do pravého Surroundu. Na vstupu (stereo linka nebo mikrofon) je 18bitový D/A převodník. Ze vstupu je možné vést signál přes filtry, obálky, efektovou jednotku, vocoder, frekvenční modulaci, kruhovou modulaci a další. Pro snadnou orientaci slouží komplexní přehledná modulační matrice se třemi zdroji a šesti cíly.
Pro snadnou editaci zvuků je v balení DVD, které kromě jiného obsahuje vynikající, přehledný a vždy spolehlivý SoundDiver editor/librarian pro Windows a MacOS německé firmy Emagic. Jak už se dnes u moderních profesionálních pracovních stanic stalo zvykem (nikoliv však bohužel ještě u syntezátorů jako je tento), je ve Virus Classic možné měnit operační systém nástroje. A to snadno přes MIDI. Nejedná se pouze o teoretickou možnost. Už dnes je operační systém ve verzi 2.0 volně ke stažení z domovské stránky výrobce. Díky aktuálnímu operačnímu systému je možné oproti starší verzi nově používat například již zmíněnou kruhovou modulaci nebo Retro Phaser se šesti fázemi a další.
Ovládání
Ovládání je jednoduché, intuitivní, logické a přehledné. Každý, kdo již někdy pracoval s nástroji Virus, bude mít pochopitelně výhodu. Uspořádání parametrů je vždy velmi podobné. Ale co nového a lepšího se dá v ovládání ještě vymýšlet? Klasická architektura zvuku si žádá klasické, osvědčené ovládání. Není důvod učit uživatele něco nového, co by je jen mátlo a stěžovalo jim práci. Veškeré parametry je pochopitelně možné řídit přes MIDI a všechny časové proměnné je možné synchronizovat s externími hodinami z MIDI. Veškeré parametry je navíc možné ovládat i v reálném čase přímo z panelu, a to velice rychle a pohodlně. Otočné potenciometry jsou od sebe dostatečně daleko na to, aby se daly pohodlně uchopit a bylo možné s nimi otáčet , ač se jich na tak malé zařízení vejde 32. 62 LED diod není zbytečných a rozhodně si nepřipadáte ani jako v kosmické lodi, ani jako pod vánočním stromečkem (naštěstí svítí všechny stejnou barvou). LED diody mají přesné zobrazovací funkce a velice usnadňují orientaci v nastavení zvuku.
Kromě otočných potenciometrů a LED diod, pomocí kterých je v každém okamžiku přesně vidět, jak je zvuk nastaven, se další potřebné informace (například o efektech) zobrazují na displeji. Displej je sice malý (pouze dvou řádkový a na každém řádku se může zobrazit jen šestnáct znaků), i přesto jsem však neměl problém, že bych někdy nepochopil, co přesně zobrazuje.
Technické zpracování
Jako skoro u všech testů z poslední doby, i zde si bohužel musím postěžovat na technické provedení zařízení. Ach ta tlačítka! Proč jsem v poslední době neměl v rukou zařízení, u nějž by všechna tlačítka reagovala vždy naprosto stejně? Jedno tlačítko jde ztuha a tiskne se uprostřed, jiné jde lehko a tiskne se dole. Na tohle by si výrobci měli dávat pozor. Rozdílnost tlačítek velmi znesnadňuje možnost rychlé a příjemné práce v reálném čase. Na druhou stranu je třeba uznat, že otočné potenciometry reagují všechny velmi podobně. Jsou sice trošku tužší, než bych přivítal, ale dá se na ně rychle zvyknout.
Podpora
Kromě již zmíněné možnosti updatovat operační systém jistě oceníte vynikající manuál v tištěné podobě. Zaplesá každé srdce ekologa, když zjistí, že je vytištěn na recyklovaném papíře. Nebyl by však ekologický, kdyby nebyl užitečný. Dočtete se zde o základním ovládání nástroje. A navíc v něm jsou i základní informace o řadě analogových syntezátorů (RCA Electronic Music Syntehesizerem z roku 1955 počínaje, přes Moog, různé syntezátory ARP, Korg MS-20, Roland Alpha Juno až po Oberheim Matrix 1000 z roku 1988), digitálních syntezátorů (od NED Synclavier II z roku 1980, který o čtyři roky předběhl Yamahu DX7 a již používal FM syntézu dokonce s dvanácti operátory; PPG Wave 2.2 či OSC Oscar), elektro-mechanických nástrojů (Rhodes Piano, Wurlitzer Piano, Hohner Clavinet, Hammond Organ, Clean Electric Guitar či Distoreted Guitar), akustických nástrojů (Strings, Flutes, Saxophones, Bells, Vocal a další) a bicích. Ale především zde najdete celou řadu praktických rad, jak tyto různé zvuky na virus classic úspěšně simulovat. Aby toho však nebylo málo, k dispozici je sada ukázkových zvuků ze všech výše uvedených kategorií, které je možné do nástroje nakopírovat. Tyto zvuky jsou v tutoriálu podrobně popsány (a není to jen seznam parametrů a jejich hodnot, ale i vysvětlení, co který parametr způsobuje), jak jej na virus classic simulovat. Je zde možné nalézt i rady, jak netradičně využívat LFO, obálky, nebo návod na zvláštní použití efektů (výroba velmi retro phaseru, gateovaného reverbu, modulovaná frekvence ekvalizéru) a další.V samém závěru tutoriálu najdete kromě výkladového slovníku pojmů i používané zkratky na nástrojích řady Virus C.
Závěr
Access Virus byl vždycky právem pojmem. Zaslouží si, aby se o něm vědělo a hlavně, aby se na něj hrálo, neboť má jedinečný a bohatý zvuk. Chcete-li dělat žhavou hudbu, nažhavte ji s rudým Access Virus Classic. Navíc je tak malý a lehký, že se vejde i do batůžku.
Cena:
Access Virus Classic Rack je plně programovatelný analogový, digitálně řízený syntezátor, s jedinečným zvukem a jasnou osvědčenou architekturou zvuku. Jeho cena je 38 900 Kč.
Plus:
jedinečný bohatý zvuk
poutavý design
možnost ovládání všech parametrů v reálném čase i dokonalá MIDI synchronizace
vynikající manuál
Mínus:
tlačítka na panelu nereagují shodně