Zlo, zvyky a klávesy (4)

Zlo, zvyky a klávesy (4)
Zlo, zvyky a klávesy (4)

Zlozvyky při cvičení

Tak co, přátelé klávesáci, zkoušeli jste už cvičit stupnice s akcenty, jak to v minulém díle radil Petr Malásek? Já jsem si to sám vyzkoušel a zjistil jsem, že tímto cvičením se dá v krátké době dosáhnout celkem překvapujících výsledků. Po chvíli mi prsty běhaly úplně samy. No, skoro úplně samy...

 

Minule jsem zapomněl zmínit ještě jeden dobrý způsob cvičení stupnic, tím je hrát vždy dvě noty legato, další dvě staccato atd. Tímto způsobem se dají samozřejmě cvičit veškeré skupinky či řady tónů. Ono je vůbec dobré procvičovat určitá místa ve skladbách opačně, než jak jsou psána, tzn. pokud je psáno legato, cvičit staccato a naopak.

 

V dnešním díle bych se chtěl zaměřit na nešvary, které provádíte při cvičení, resp. domácím přehrávání. Záměrně jsem zvolil slovo přehrávání, protože ono to tak dost často je. Sednete ke klávesám a začnete si jen tak bezcílně hrát. A čas běží a pak zjistíte, že už musíte vyrazit s kamarády na pivo. Ale ono je dobré čas od času něco pocvičit. Ba je to dokonce nutné, pokud chcete ve svém oboru něco dokázat nebo se prosadit. A právě cvičení se dá poměrně dost zefektivnit použitím různých cvičících technik namísto neustálého přehrávání skladeb od začátku do konce. Učím na základní umělecké škole a tam se setkávám dnes a denně s tím, že žáci doma vše pouze "přehrávají" namísto cvičení. Naučit se skladbu jim nakonec tímhle způsobem trvá mnohem déle. Osobně považuji otázku správného cvičení za velmi důležitou, už jen vzhledem k tomu, že správné cvičení vám skutečně ušetří čas, což je v dnešní době, kdy je každá minuta drahá, naprosto zásadní.

 

Rytmus

Nedílnou složkou produkce každého hudebníka je kromě hraní not různé výšky také rytmus. Kolikrát je dokonce důležitější než samotné noty. Když vám při hraní ujede jedna nebo dvě noty, většinou si toho ani nikdo nevšimne. Ale když plavete v rytmu, můžete tím třeba i rozhodit celou kapelu a průšvih je na světě. "Rytmus je hlavně věcí talentu. Každý ho má nějakou měrou v sobě, ale někteří lidé ho mají naprosto přirozený a někteří se mu snaží pouze přiblížit. Výborná metoda na procvičování rytmu je najít si nějakou krátkou frázi, neustále jí dokola opakovat a hlídat, aby to šlapalo a vnímat plynutí hudebního času," říká Petr Malásek.

 

Metronom, váš kamarád,

ne nepřítel

Další metodou na procvičení rytmu, kterou vřele doporučuje Petr Malásek, je používání metronomu. "Podle mě je metronom naprosto klíčová věc pro muzikanta jak vážné, tak nevážné hudby, pro to, aby si osvojil rytmus." Metronom a jeho použití doufám všichni dobře znáte, standardně se metronom používá k tomu, že ťuká každou dobu v taktu, event. na první dobu cinkne (v případě klasického metronomu) nebo vydá jiný klik (u elektronického). Existují však rafinovanější způsoby jeho použití. "Metronom se dá používat tak, že cítím dobu posunutě, tzn. že ťuká například každá druhá doba. Taky se může dát úplně pomalu a pak ťuká pouze první dobu v taktu." Možností je ale ještě víc. V pomalém tempu taky můžeme metronom vnímat tak, že nám ťuká například každou třetí dobu v taktu. A nebo naopak v rychlejším tempu, kdy si zvuk metronomu přiřadíme druhé osmině v každé době. Poslední dva způsoby už však vyžadují přeci jen dosti vyvinutý smysl pro rytmus, začátečníci vystačí s jednoduššími metodami. Pro lepší názornost výše popsaného se podívejte na videa na CD. Metronom taky můžete používat pro pasáže, které se potřebujete naučit velmi rychle. Nastavte si na metronomu pohodlné tempo, ve kterém danou pasáž lehce zahrajete, a postupně na metronomu kousek po kousku tempo zvyšujte. Budete překvapeni, v jakém tempu pasáž na konci cvičení zahrajete.

 

Tak to je pro dnešek vše, víc se do tohoto dílu bohužel nevejde, pokračování příští měsíc.

Psáno pro časopis Muzikus