Základy z hudební nauky v otázkách a odpovědích - Téma č. 12: Dějiny české hudby v kostce aneb Hlavní osobnosti a okamžiky dějin české hudby. 12.2: Rock (10. díl)

Základy z hudební nauky v otázkách a odpovědích - Téma č. 12: Dějiny české hudby v kostce aneb Hlavní osobnosti a okamžiky dějin české hudby. 12.2: Rock (10. díl)
Základy z hudební nauky v otázkách a odpovědích - Téma č. 12: Dějiny české hudby v kostce aneb Hlavní osobnosti a okamžiky dějin české hudby. 12.2: Rock (10. díl)

Takže se už pomalu blížíme k dnešku...

Ano, na řadě jsou devadesátá léta a další

 

Budeme opět tohle období dělit?

Jistě, a to na dva celky. První si vymezíme sametovou revolucí v listopadových dnech 1989 a polovinou let devadesátých. V této fázi jde zejména o návrat legend předchozích desetiletí, druhá je charakteristická spíše rekapitulací tvorby a u řady umělců i určitým vystřízlivěním z očekávání velkých úspěchů, jež se měly v jejich představách dostavit po pádu předchozího režimu.

 

Takže, abychom se drželi zavedeného pořádku, jak si vedly legendy?

Na český trh velkou silou vtrhává zejména angloamerická produkce. Své fanoušky si tak zachovávají pouze ti domácí interpreti, kteří jsou interpretačně, a hlavně autorsky nejsilnější. Ke konci této etapy začíná být trh již nasycen a vrací se zájem o domácí soubory a o české slovo v textu.

 

A konkrétně?

Protože je toho moc, tak telegraficky: Význam ASPM připomíná spíše až kompilace The Best of Jan Spálený (1995, Bonton).

Smršť jménem Kabát vydává řadu alb, zaslouženě oceněných zlatem a platinou. Po Má ji motorovou (1991, Monitor), Živě (1992, Monitor) a Děvky ty to znaj (1993, Monitor) začínají více včleňovat melodii a nebojí se experimentovat i po stránce produkce. Výsledkem jsou silná alba Colorado (1994, Monitor) a Země plná trpaslíků (1995, Monitor).

Citron se vracejí k původním kořenům, ale deska Sexbomby (1992, Direct) pro velmi špatnou produkci zaznamenává slabý ohlas.

Legendární Katapult také obnovuje svou činnost. Po kompilačních albech řady Hit album vychází Chodníkový blues (1995, Monitor).

Album Zemětřesení (1993, Popron), nedokončený projekt Jiřího Schelingera, realizuje kvartet Aleš Brichta (voc), Miloš Dodo Doležal (g), Vlasta Henych (bg) a Štěpán Smetáček (dr). Deska přes své úspěšné přijetí nezanechává hlubší dojem z důvodu odlišného vyznění skladeb a doby, za které tento projekt vznikl.

Etc... se rozhodují vrátit spíše k přímočařejším skladbám. Po koncertním Nechte zpívat Mišíka (1991, Punc) si vede lépe až následující Live... Unplugged (1994, Bonton).

Olympic se po autorsky nevýrazné desce Ó jé (1990, Supraphon) vracejí ke svému feelingu albem Jako zamlada (1992, Supraphon). Příznivý ohlas mají i následující Dávno (1994, Best I.A) a Unplugged (1995, Best I.A).

 

A další soubory?

Zajímavě se v této době na albu BSP (1992, Bonton) prezentuje společná aktivita Michala Pavlíčka (g, voc), Kamila Střihavky (voc) a multiinstrumentalisty Oty Baláže.

Přicházejí i Wanastowi Vjecy s debutem Tak mi to teda nandey (1991, Tommü). I další album, Lži, sex & prachy (1992, Popron Music) má úspěch. Divnoalbum (1993) s méně výraznou autorskou invencí ale zaznamenává už menší ohlas.

Dux, skupina, soustředěna kolem svého protagonisty, výborného kytaristy Martina Koubka, vydávají konečně svůj debut Máme všeho dost (1990, Supraphon). Následné LP Vladimír Padrůněk in memoriam (1992, Panton) nechalo díky době realizace většinu posluchačů chladnou. Totéž lze prohlásit i o The Thrill of Love (1994, Reflex).

Psáno pro časopis Muzikus