Základy z hudební nauky v otázkách a odpovědích - Téma č. 12: Dějiny české hudby v kostce 12.2: rock (7. díl)
Základy z hudební nauky v otázkách a odpovědích
Téma č. 12: Dějiny české hudby v kostce 12.2: rock (7. díl)
Tak teď už konečně vzhůru do osmdesátých let?
Ano. Tuto dekádu si také musíme rozdělit na dva díly. První fázi vymezujeme přelomem let 1980/81 a rokem 1985. V tomto období se začínají vedle nastupujícího heavy metalu projevovat i další směry, včetně nové vlny a prvních punkových pokusů. Klasický rock se ocitá na nějaký čas v defenzívě, jak díky zákazům činnosti, tak i nenaplněním původních představ o souborech, u nichž se předpokládalo výraznější vstup na scénu.
Takže co ti minulí?
Katapult se pokoušejí překonat zákazy nahrávání vystupováním v povolených oblastech. Začínají koncertní programy Katapult Story a Hrajeme dál a Oldřich Říha se snaží obejít zákazy natáčením pod svým vlastním jménem. Petra Janů zklamává naděje rockové veřejnosti a po hudebním filmu Koncert se orientuje na popovou produkci. Do oblasti rocku se pak již jen jednorázově vrací albem Jedeme dál (1985, Supraphon). Ota Petřina vydává další autorské album Pečeť (1983, Supraphon), které zůstalo ovšem z hlediska probíhajících změn na hudební scéně prakticky nepovšimnuto. Synkopy se po artrockovém období na albu Zrcadla (1986, Panton) nevýrazně pokoušejí o návrat k jednodušším písničkovým strukturám a M Efekt, již jen jako trio, předvádějí svou artrockovou tvář na albu 33 (1981, Supraphon). To ale zůstává ve stínu předcházejících opusů kapely. Olympic dokončují návrat ke svému klasickému feelingu koncertním albem Olympic v Lucerně (1983, Supraphon). Následná tvorba pak dokumentuje invenční pokles skupiny.
A nové tváře?
V tomto období se vytváří skupina S.L.S. (Skupina Leška Semelky) a prosazuje se hitem Jména. Albový debut však soudobou domácí scénu nijak výrazně neoslovuje. Po určitém ohlasu na interpretaci skladby Majolenka skupina končí. Zajímavě nastupuje Projektil se svým debutovým singlem Zahrada ticha i Uvadlé růže (1982, Supraphon) a velmi nadějným přírůstkem českého hardrocku se již od počátku své existence zdá být skupina Gen. Po prvotních koncertních úspěších se ale díky době, nedostatečnému managementu a slabé autorské invenci rozpadá.
Co nějaké výrazné desky?
V tomto období vznikají tři. Jedna z nich je bluesrocková Asi v tom bude nějakej háček (1985, Supraphon) Jana Spáleného, který se k její realizaci obklopil významnými osobnostmi, další je Kousek přízně (1981, Supraphon) tehdy folkrockového sdružení Marsyas, opírajícího se o výjimečné texty Zuzany Michnové, třetí je pak Kolej Yesterday (1984, Panton) Framus 5, kteří se ale stále více stávají doprovodným tělesem Michala Prokopa.
A to je všechno?
Ne. Je tady např. skupina Bronz Pavla Váněho (g) a Karla Horkého (key) z Progress 2, orientující se na přímočařejší skladby, výrazně na sebe v tomto období začíná upozorňovat skupina Index Y Marka Šimůnka (g) se svou do pomprocku namířenou tvorbou (SP Jdi jenom dál a Světlo, 1981, Supraphon) a hlavně, na konci tohoto období vznikají tepličtí Kabát se svou orientací na heavymetal se silným akcentem k výraznému popěvku. Kapela se stává oblíbenou i pro velmi lehce a výrazně napsané texty Milana Špalka (bg), jež vedle závažnějších sdělení mnohdy nepostrádají ani humor.