Základy z hudební nauky v otázkách a odpovědích - Téma č. 12: Dějiny české hudby v kostce 12.2: rock (4. díl)

Základy z hudební nauky v otázkách a odpovědích - Téma č. 12: Dějiny české hudby v kostce 12.2: rock (4. díl)
Základy z hudební nauky v otázkách a odpovědích - Téma č. 12: Dějiny české hudby v kostce 12.2: rock (4. díl)

Takže dnes si dokončíme druhou polovinu sedmdesátých let?

Ano.

 

Jak si vedli ti z předchozího období?

Tady se nedá nic dělat a celé téma se musí probrat jen letem světem.

Na troskách Flamenga vzniká skupina Bohemia, která se během necelých dvou let začíná orientovat na jazz rock s větším podílem rocku.

Další jsou Synkopy se zcela jednoznačným příklonem k hard rocku. EP Xantipa (1973, Panton) s dvěma převzatými skladbami od Uriah Heep, Hraj se mnou fér (Look at Yourself) a Bílý vrány (Easy Livin’) a vlastními opusy Xantipa a Zelený lučištník a Formule I (1974, Panton) sklidí velkou pozornost.

Olympic přes výraznou inklinaci k písničce stále více směřují k hardrockovějším strukturám. Album 4 (1973, Supraphon) je toho důkazem, a to i v baladičtějších skladbách (například Stará láhev).

Skupina Františka Ringo Čecha s novým zpěvákem Jiřím Schelingerem opouští bubble gum à la Parní stroj, Žárlivý kakadu atd. a začíná se soustřeďovat na hard rock. Po přebírání zahraničních skladeb dochází i na vlastní repertoár, kdy se výrazně projevuje kytarista Oldřich Říha, budoucí protagonista Katapultu. Po albech Báječní muži (1975, Supraphon) a Nemám hlas jako zvon (1975, Panton) dochází k zásadním personálním změnám, kdy se Čech a Schelinger obklopují výraznými interpretačními osobnostmi, kytaristou Stanislavem Kubešem, bubeníkem Jiřím Stárkem, klávesistou Radimem Smetanou a baskytaristou Alexandrem Čihařem, roku 1976 nahrazeným Pavlem Hradilem. Toto období je ukončeno nevyrovnanou kompilací singlů, pro niž se dle obalu vžil mezi veřejností název Ovoce z naší zahrádky (1975, Supraphon).

 

Nezapomněli jsme na ostatní styly?

Trochu ano. Jde zejména o tvorbu Blue Effectu, přejmenovaného na Modrý efekt a později na M. Efekt. Kapela v tomto období spojuje své síly s velkými big bandy a ve spolupráci s Jazzovým orchestrem Československého rozhlasu vydává LP Nová syntéza II (1974, Panton), jedno z nejvýraznějších spojení rockové skupiny a velkého orchestru vůbec, a to i ve světovém měřítku.

 

A co ti nově vzniklí?

Moc jich nebylo. Na konci tohoto období vzniká skupina Katapult, jedna ze dvou nejvýraznějších a zároveň nejproslulejších formací českého hard rocku. Kapela vzniká ze souboru Mahagon, ke změně názvu dochází, když na post bubeníka k dvojici Oldřich Říha (g, voc) a Jiří Šindelář (bg, voc) přichází Anatoli Kohout. Původní název totiž má již jedna pražská zavedená skupina a Kohout přichází k dvojici Říha – Šindelář z právě rozpadlé formace Katapult (se zpěvákem Viktorem Sodomou).

Po personálních změnách, kdy trio rozšířila zpěvačka Lída Podubecká a na několika koncertech si zahrál i původní člen Mahagonu V. Krampol (perc), se složení skupiny ustálilo na triu Říha (g, voc), Šindelář (bg, voc) a Kohout (dr).

Z už prvních singlů se stávají hity (prodeje se pohybují v mnoha desítkách tisíc kusů): Půlnoční závodní dráha/Lesní manekýn (1976, Supraphon) a Já nesnídám sám/Tichá pošta (1976, Supraphon).

Nesmíme zapomenout ani na další skupinu, kapelu Etc..., soustředěnou kolem zpěváka Vladimíra Mišíka. Jejich debutové album Vladimír Mišík/Etc... (1976, Supraphon) zajímavě snoubí folkrockovou poezii s hardrockovou naléhavostí a vytváří tak jeden z nejvýraznějších albových počinů v historii českého rocku.

Psáno pro časopis Muzikus