Yllas
Milý strýčku, jak drží ladění u kytar, které používají tremolo typu Bigsby jako kytary Gretsch? A dá se jím dosáhnout stejného povolení strun jako s Floyd Rosem? Má uvedené tremolo lepší sustain než Floyd Rose? Jaké tremolo má stejný sustain jako pevná kobylka? Díky za odpověď. Láďa
Drahý synovče, děkuji za pěkný dotaz. V tomto případě si dovolím čistě logickou úvahu. Tremola typu Bigsby pocházejí ze začátku 50. let, kdy se divoké změny ladění strun moc nepoužívaly. Vibrato (správný název pro označení změny výšky tónu) se nejprve dělalo houslovou technikou, tedy prsty levé ruky. Pomalejších vln pro celé ladění se dalo docílit prohýbáním krku nástroje. Zde by bylo zajímavé zjistit, kdo s tímto způsobem vibrata přišel. Nebyl to Jára Cimrman? Kytary Gretsch (nikoli Gretch) mají vynikající pověst v hudbě country a rockabilly. Kromě toho na ně hrál v období největší beatlemánie i George Harrison, který měl smůlu při shánění stratocastera (viz Muzikus 2006/04). Tremolo se na nich užívalo nejčastěji k rozvibrování akordu nebo tónu na konci fráze při sóle. Tato decentní tremola se používala také na telecasterech, kde měla tvar podkovy (hrál na něj mj. Olda Říha). Omezený rozsah přinesla i stranová Vibrola (Gibson Vibrato), která měla specifický vibratový efekt a na trhu se neujala. Leo Fender však přišel se svým vynálezem synchronizovaného tremola, jak ho známe ze stratocasterů. Na stabilitu se zeptej kytaristů, kteří na straty hráli nejraději, jako je Ritchie Blackmore (víme, co dokázal provádět, než se převtělil do středověkého barda). Ale kdo by ti opravdu řekl nejvíc, byl Jimi Hendrix. Myslím, že právě on možnosti elektrické kytary, co se týče zmapování krajních poloh nástroje a používání páky, naprosto vyčerpal. Později přišly do módy tremola Floyd Rose se zámky. Měly sice obrovský rozsah změny ladění i lepší stabilitu, ale koho to dnes zajímá? Nadšenci, kteří poničili své vintage nástroje instalací zámků (vím o příběhu s telecasterem ze 60. let), nakonec prohlédli svou pošetilost a snad je to poučilo, že móda se mění, ale klasika zůstává. Pokud jde o sustain, tremolo Bigsby je konstrukčně jednoduché, sustain tedy neničí. Floyd Rose je dvojzvratné tremolo a tah strun vyvažuje tahem pružin, což má za následek pohlcení části jejich vibrační energie. Nejlepší sustain lze tedy očekávat u jednozvratného synchronizovaného tremola, hlavně u Vintage modelu s pořádným kusem závaží, kterým procházejí struny. Pro vyřazení z funkce mu stačí dřevěný špalek. Jsou však i jiné možnosti. Firma Reverend vychvaluje svoje doplňkové tremolo Les Trem německé výroby, které je k dostání pouze na jejích modelech kytar s pevným struníkem (Stop Tailpiece). Tak si vyber, nebo nevibruj. Hlavně ať to ladí!
Zdraví strýc Yllas