Víření I - vyhrávaný a vlečený dvojkový vír
Ve čtyřech následujících částech bubenického workshopu se budeme věnovat jedné ze základních úderových technik paličkové hry - víření. Vedle jednoduchého či vícenásobného přírazu je víření dalším klasickým a široce použitelným prvkem.
Víření má typem úderu svou souvislost i s vícenásobným přírazem a s tzv. vlečnými údery. Aby to nebylo tak prosté, za jistých okolností jsou za víření označovány i rychlé jednoduché údery. Jak to tedy s tím vírem je?
Začít bychom měli asi právě těmi jednoduchými údery. Nesmíme totiž zapomenout na klasické Snare Drum Rudiments. Tam se setkáváme s pojmem Single Stroke Roll, tedy víření jednoduchými údery, což opravdu není nic jiného než střídavé údery ve velmi rychlých hodnotách.
Jako hlavní způsob víření jsme na Single Stroke Roll zvyklí například při hře plstěnými paličkami na činely, při víření na orchestrální velký buben (na každé straně bubnu jedna palička) a občas také při tympánovém víru, který se tímto způsobem provedení stává pregnantnější.
Ve starší literatuře se můžeme setkat s požadavkem na hru tremolo, kdy precizní provedení Single Stroke Roll uspokojí v podobném případě každého dirigenta - puntičkáře.
Dalším rudimentálním pojmem je Double Stroke Roll, neboli víření dvojitými údery. "Dvojky" jsou dobře známý rukoklad. Mají-li být provedeny přesvědčivě, tedy jako dva rytmicky i dynamicky vyrovnané údery jednou rukou za sebou, musejí být oba "vyhrány" stejně, jako by se jednalo o jednoduchý úder. Důležitá tu proto je dostatečně zvládnutá prstová technika. Ve vyšších tempech pak navíc velmi pomáhá užití Moeller Stroke (v tomto případě kombinace položení prvního úderu zápěstím s otevřením dlaně a přitažení druhého úderu prsty zpět do dlaně. O tom ale podrobněji ve čtvrtém dílu).
Při hře skutečného "dvojkového" víru, tedy přesném dvojúderovém dělení ve vysokých tempech a střední a nižší dynamice, se ovšem také dobře uplatní další technika - Drag Stroke, neboli vlečený úder.
Princip Drag Stroke je pravým opakem poctivě vyhrávaných singles. Zahrajeme pouze první z not a provedení dalších docílíme tlakem zápěstí proti bláně, případně navíc tahem paličky po ní (odtud ten "vlek"). Při tom všem je porušeno pravidlo permanentní kontroly úderu všemi prsty. Ty nyní paličku opouštějí a zůstává pouze "kolébka" palce a ukazováku. První úder nasazuje zápěstí, druhý úder je odražen bez pomoci prstů.
Připomínám, že Drag Stroke u dvojek začíná fungovat až při vysoké rychlosti a v odpovídající dynamice. Fortissima na tom-tomy ani šestnáctiny v "pohodlných" 180 BPM se u dvojek bez pilné práce prstů neobejdou. Stejně tak se ovšem neobejdou právě bez Drag Stroke dva typy víru tlakem, o kterém se budeme bavit příště. Na CD naleznete videoukázku vyhrávaného a vlečeného dvojkového víru.