Tipy, triky, nastavení - Proč to audio tak k..k..koktá II

Tipy, triky, nastavení - Proč to audio tak k..k..koktá II
Tipy, triky, nastavení - Proč to audio tak k..k..koktá II

Latence

Přes všechny výhody, které zpracování audia v počítači přináší, je potřeba si uvědomit, že na rozdíl od opravdu kontinuálního a spojitého zpracování signálu v analogových přístrojích v počítačích dochází k rozkouskování signálu (převedení na 0 a 1). Následně práci procesoru a tím celého systému lze kdykoliv zastavit, aniž by se z pohledu stroje ztratila informace. Bohužel u audia to vede k výpadku zvuku a tady se nám DAW v horším případě "zakoktá". V lepším případě, ale nebezpečnějším, může dojít k výpadkům jednotlivých vzorků, což se neprojeví zakoktáním, ale zkreslením zvuku či lupanci. To může uniknout naší pozornosti a nekvalitní nahrávka je na světě. V Muzikusu 7/2007 jsme v tipech již probírali, jak a kde se obvykle latence nastavuje, co určuje její velikost.

 

V případě pouhého přehrávání i více stop najednou se vlastně latence neprojeví, protože ji nemáme s čím porovnat. Počítač načte data a přehrává si je v klidu, a my nevíme, s jakým zpožděním data načítá. Kolize nastane tehdy, pokud vyžadujeme, aby dokázal zároveň při přehrávání zpracovat i vstupní signál (včetně zpracování, jako je dynamika signálu, zkreslení, modulace...) a dostal ho na výstup tak rychle, aby zpoždění bylo pod slyšitelnou hranicí.

 

Pokud stroj již pracuje blízko hranice svých sil, musíme hledat kompromis. Snížíte-li latenci a počet bufferů pod únosnou mez, bude mašina koktat. V opačném případě si znemožníte nahrávání, protože nahrávaný nástroj bude slyšitelně zpožděn. Kompromis lze udělat takový, že pro nahrávání si v projektu vypnete zbytečné stopy (nestačí použít mute, stopa se na pozadí stále přehrává), vypnete plug-iny nedůležité pro nahrávání, popřípadě si některé stopy necháte plug-iny zpracovat (nejčastěji funkce freeze), takže je již jen přehráváte. Snížíte tím celkové zatížení systému, a ten vám dovolí jít s latencí níže.

 

Dalším řešením této situace může být tak zvaný Direct Monitoring. Zvuková karta umožní přímý průchod signálu jen přes zvukovou kartu. Tím je vyřazeno zpracování signlu v DAW a zpoždění se rapidně sníží. Samozřejmě přijdeme o procesování signálu v reálném čase, což například při nahrávaní zkreslené kytary je velmi důležité, neboť styl hry na takovou kytaru je zásadně odlišný.

 

Velmi důležitým faktorem, který vám umožní snížit nejen latenci, a pokud nechceme překopávat celý počítač, je velikost paměti RAM. Ale o tom někdy příště.

Psáno pro časopis Muzikus