Tipy, triky, nastavení - Mono to stereo

TIPY, TRIKY, NASTAVENÍ - Mono to stereo
TIPY, TRIKY, NASTAVENÍ - Mono to stereo

V minulých dílech jsme si nastínili systém sběrnic, dnes si popíšeme jeden trik při práci se stopami. U většiny digitálních workstationů a nahrávacích softwarů máte možnost kopírování audiostop, tj. umístit stejný hudební materiál do více stop. Samo o sobě to žádný efekt nepřináší (pouze určité zvýšení hlasitosti), ale pokud k tomu něco málo přidáme, dají se dělat zajímavé kousky. Tak například první, co můžete udělat, je umístit pomocí panoramy každou stopu zvlášť do levého a pravého kanálu a v každém z nich pak použít různé nastavení ekvalizéru. V tuto chvíli už vlastně vytváříte z mono signálu stereo a navíc můžete dosáhnout zajímavých barev nástroje. Markantnějších výsledků ale dosáhnete, pokud do hry zapojíte ještě časové zpoždění, tedy fázový posun. Prakticky to znamená to, že jedna stopa začne v řádech milisekund a více hrát později než druhá. Takto vytvořeným posunem získáte nejen jiný zvuku, ale i výraznější stereo efekt (za předpokladu, že jsou stopy stále umístěny na stranách stereobáze). Lze tedy celkem úspěšně simulovat například zdvojení partu elektrické kytary. Výsledek není totožný js tím, když nahrajete stejný úsek dvakrát za sebou, protože zpoždění stopy je konstantní, ale v mnohých situacích může výrazně pomoci. Například tam, kdy hráč není schopen zdvojit svůj part přesně a nahrané stopy se spíše "hádají", než aby vytvářely dojem plného zvuku.

 

Uvedený postup určitě stojí za vyzkoušení a experimentování, nicméně i zde platí všeho s mírou. Rozhodně není žádoucí tuto techniku používat u všech nástrojů v nahrávce. Jsou situace, kdy si spíš přihoršíte, než pomůžete. Stejně tak nutno podotknout, že existují efekty, které celou práci udělají za nás a mají řadu dalších "vychytávek", ale i tak je dobré si uvědomit podstatu celé věci.

Psáno pro časopis Muzikus