Steve Clarke: baskytarová dílna (2)

Steve Clarke, foto: archiv S. Clarkea
Steve Clarke, foto: archiv S. Clarkea

Vítejte u druhého dílu. Doufám, že ten první vám pomohl zamyslet se nad všemi součástmi hudby, za niž je basista zodpovědný. Shrňme to - nejnižší část harmonie; groove a energie; dynamika a vědomí, kdy hrát za dobou, kdy přesně a kdy před ní. A pamatujte, že hudba si vždy řekne o vše, co potřebuje. Jak jsem slíbil, zde je druhá část Kickin' It. Je to v A a všimněte si, že téměř všechny tóny akordu jsou v basové lince použity. Také bude nutné zahrát melodickou ozdobu, příraz, o půl tónu níž a pak sklouznout na c# na první a druhé době a na f# na třetí době v 1., 3., 5. a 7. taktu. To pomůže vytvořit groove. Zkuste si dodávat ozdobné noty do skladeb, které znáte. V osmém taktu budete hrát decimy prvním prstem a palcem pravé ruky, abyste zahráli obě noty zároveň.

Pro Osteomyelitis vám přikládám originální partituru, kterou jsem dostal od Laca. Intro je označeno číslem 1, potom je 16 taktů tématu A z prvního dílu. Tam, kde máte 4 takty vynechány, se hraje linka z tématu A. Cvičte nejprve pomalu, naučte se témata zpaměti a pak teprve zrychlujte.

Harmonické změny jsou pro sólovou část a mohou být hrány na mnoho způsobů. My to hrajeme jako sambu, swing, slap, funky... Záleží jenom na tom, jakou máme na koncertě zrovna náladu :-).

Potom tu máme nějaké liché patterny. Prvním je stejnojmenná skladba z mého CD Precious Joy. Je v pěti čtvťovém taktu, hraná slapem. Je to příklad využití oktáv, které jsou v basových partech velmi oblíbené. Všechny oktávy jsou hrány prvním prstem. Noty označené x jsou tzv. dead notes a hrají se jen jako rytmická figura na struně A. Na konci druhého taktu je použito chromatické linky, která nás zavede zpět. To je tedy základní linka s variacemi.

Basová linka číslo 2 je Another Place In Time z CD Sweet Surrounding. Je v sedmi čtvrťovém taktu, hraná prstovým funky stylem. Jedná se o první čtyři takty skladby, ale postupně uslyšíte mnoho variací. Použil jsem hodně skoků - z tóniky na šestý stupeň, ze čtvrtého stupně na devátý, z devátého na šestý a z tóniky na oktávu. Linka tak získá na vzdušnosti. Zkuste si podle tohoto vzoru vytvářet vlastní linky a sledujte, co se bude dít :-).

Příští měsíc si povíme něco o hudbě jako o jazyku. Dám vám seznam technik, na které se zaměřit, když usedáte ke cvičení.

Dík za váš čas. Veškeré dotazy směřujte na sclarke@hopnboprecords.com. Klíč k tomu, cokoliv se naučit, je - "Musíte milovat a užívat si cvičení!"

Mír s vámi.

 

Psáno pro časopis Muzikus