Steve Clarke: baskytarová dílna (1)
Ahoj, vítejte v prvním ze třech dílů baskytarové školy věnované úloze basisty v kapele a psaní basových linek z akordů.
První, co musím říct - basa a bicí jsou rytmickou sekcí, která je motorem každé muziky nebo skladby. Společně drží daný základ a groove. Základní úlohou hráče na basu je potřeba pochopit a už při tvoření basové linky mít stále na paměti, že basista musí skladbu podpořit, rozvinout melodii a zároveň hrát nejnižší tóny harmonie.
Během představení tak umožnit notám vytvořit groove a směrovat energii skladby s citem pro dynamiku hudby. Aby takové soukolí mohlo fungovat, měl by mít každý basista především výdrž hrát a opakovat svůj part stále dokola víc jak pět minut v kuse, a přitom vnímat každou notu a trpělivě zahrát každý tón.
Během let jsem měl příležitost hrát a nahrávat s řadou vynikajících umělců. Ve většině případů jsem dostal k dispozici pouze akordové schéma nebo taky jen: "Hej, je to II, V, I v géčku a III, VI, II, V most..." Nikdy nedostanete rytmus, jen akordy a styl (funk, jazz, rock, blues...).
Jak "sejšn" začne, můj první instinkt mi velí hrát celé noty na první dobu a zaposlouchat se do melodie. Můžete nechat melodii "dejchat a zpívat" nebo jí můžete doplnit. Další krok je poslech bubeníka, pokud píseň zná, může vám hodně pomoci a umožní plynulý průběh skladby.
Jakmile se zorientujete v rytmu, potřebujete získat alespoň základní povědomí o harmonii a přechodech v akordech, které máte k dispozici. Tóny akordu vytvoří silný základ, ale vy budete chtít jistě doplnit další tóny ze stupnice a použít rozšiřující nebo průchozí noty a tím nechat basu plynule dotvořit vlastní melodii. Většinu času budete pokládat tyto tóny mimo daný akord a v taktu na lehkých dobách, což vám otevře obrovské možnosti volby jednotlivých tónů.
Píseň sama o sobě vás navede, jakou energii a dynamiku použít. To znamená pochopit, kdy hrát hlasitěji, jemněji, do rytmu, pozadu nebo napřed před taktem. Se všemi zmíněnými elementy použitými na správném místě je to vše, co potřebujete - groove a pohodový přístup, abyste si to náležitě užili.
Vybral jsem pro vás pár basových linek z mých vlastních nahrávek. Příklad 1A: První je Kickin It, titulní kus mého stejnojmenného CD. Tahle linka funguje jako melodie a groove písně zároveň a používá tóny stupnice, průchozí tóny, hru na otevřené struny a dvojhlasy. Všimněte si, jak do sebe zapadají doby a každá nota do dob v taktu.
Příklad 2A: Druhý příklad je Osteomyelitis z CD Laca Decziho a Celuly NY. Ten je hraný palcovou technikou a je velmi rytmický. Vyžaduje konstantní pohyb palce a vytváří tzv. rytmickou melodii. Primárně využívá základního tónu s oktávou doplněné o 4, 5, 7 b a 3 b.
Příště se spolu podíváme na další díl o basových linkách v různých rytmech - 3/4, 5/4, 7/4 a 9/4. Takže se máte na co těšit a já zatím všem děkuji za čas věnovaný krátkému zastavení nad technikami basových linek.
Pokud máte jakékoli dotazy, můžete je adresovat kdykoli přímo na mojí emailovou adresu: sclarke@hopnboprecords.com (pozn. redakce: případné dotazy pište prosím v angličtině a vzhledem k faktu, že se Steve Clarke živí jako profesionální hudebník po většinu roku na cestách po světě, uvažte pečlivě, jestli vaše otázka stojí za takovou námahu).
Nikdy nenechejte vyhrát nezkušenost nad svými ambicemi!