Steve Clarke: baskytarová dílna (1)

Steve Clarke: baskytarová dílna, foto: archiv S. Clarkea
Steve Clarke: baskytarová dílna, foto: archiv S. Clarkea

Ahoj, vítejte v prvním ze třech dílů baskytarové školy věnované úloze basisty v kapele a psaní basových linek z akordů.

První, co musím říct - basa a bicí jsou rytmickou sekcí, která je motorem každé muziky nebo skladby. Společně drží daný základ a groove. Základní úlohou hráče na basu je potřeba pochopit a už při tvoření basové linky mít stále na paměti, že basista musí skladbu podpořit, rozvinout melodii a zároveň hrát nejnižší tóny harmonie.

Během představení tak umožnit notám vytvořit groove a směrovat energii skladby s citem pro dynamiku hudby. Aby takové soukolí mohlo fungovat, měl by mít každý basista především výdrž hrát a opakovat svůj part stále dokola víc jak pět minut v kuse, a přitom vnímat každou notu a trpělivě zahrát každý tón.

Během let jsem měl příležitost hrát a nahrávat s řadou vynikajících umělců. Ve většině případů jsem dostal k dispozici pouze akordové schéma nebo taky jen: "Hej, je to II, V, I v géčku a III, VI, II, V most..." Nikdy nedostanete rytmus, jen akordy a styl (funk, jazz, rock, blues...).

Jak "sejšn" začne, můj první instinkt mi velí hrát celé noty na první dobu a zaposlouchat se do melodie. Můžete nechat melodii "dejchat a zpívat" nebo jí můžete doplnit. Další krok je poslech bubeníka, pokud píseň zná, může vám hodně pomoci a umožní plynulý průběh skladby.

Jakmile se zorientujete v rytmu, potřebujete získat alespoň základní povědomí o harmonii a přechodech v akordech, které máte k dispozici. Tóny akordu vytvoří silný základ, ale vy budete chtít jistě doplnit další tóny ze stupnice a použít rozšiřující nebo průchozí noty a tím nechat basu plynule dotvořit vlastní melodii. Většinu času budete pokládat tyto tóny mimo daný akord a v taktu na lehkých dobách, což vám otevře obrovské možnosti volby jednotlivých tónů.

Píseň sama o sobě vás navede, jakou energii a dynamiku použít. To znamená pochopit, kdy hrát hlasitěji, jemněji, do rytmu, pozadu nebo napřed před taktem. Se všemi zmíněnými elementy použitými na správném místě je to vše, co potřebujete - groove a pohodový přístup, abyste si to náležitě užili.

Vybral jsem pro vás pár basových linek z mých vlastních nahrávek. Příklad 1A: První je Kickin It, titulní kus mého stejnojmenného CD. Tahle linka funguje jako melodie a groove písně zároveň a používá tóny stupnice, průchozí tóny, hru na otevřené struny a dvojhlasy. Všimněte si, jak do sebe zapadají doby a každá nota do dob v taktu.

Příklad 2A: Druhý příklad je Osteomyelitis z CD Laca Decziho a Celuly NY. Ten je hraný palcovou technikou a je velmi rytmický. Vyžaduje konstantní pohyb palce a vytváří tzv. rytmickou melodii. Primárně využívá základního tónu s oktávou doplněné o 4, 5, 7 b a 3 b.

Příště se spolu podíváme na další díl o basových linkách v různých rytmech - 3/4, 5/4, 7/4 a 9/4. Takže se máte na co těšit a já zatím všem děkuji za čas věnovaný krátkému zastavení nad technikami basových linek.

Pokud máte jakékoli dotazy, můžete je adresovat kdykoli přímo na mojí emailovou adresu: sclarke@hopnboprecords.com (pozn. redakce: případné dotazy pište prosím v angličtině a vzhledem k faktu, že se Steve Clarke živí jako profesionální hudebník po většinu roku na cestách po světě, uvažte pečlivě, jestli vaše otázka stojí za takovou námahu).

Nikdy nenechejte vyhrát nezkušenost nad svými ambicemi!

 

Psáno pro časopis Muzikus