Škola hry na djembe IV - Vynechané tap údery a příraz

Škola hry na djembe IV - Vynechané tap údery a příraz
Škola hry na djembe IV - Vynechané tap údery a příraz

Vynechané tap údery

Jak již bylo psáno v první kapitole, tap údery slouží k provázání basových a otevřených úderů, aby byl groove kompaktní. Při hustějším používání basových a otevřených úderů je možné je zcela vynechat. V této kapitole máme noty osminové a šestnáctinové, ale taky osminové a šestnáctinové pomlky. Jsou zde napsány doporučené rukoklady, které vycházejí z pravidelného střídání rukou.

V první části této kapitoly budeme hrát ve čtyřčtvrťovém taktu (viz noty J).

Ve druhé části této kapitoly budeme hrát ve dvanáctiosminovém taktu (viz noty K).

Škola hry na djembe IV - Vynechané tap údery a příraz
Škola hry na djembe IV - Vynechané tap údery a příraz

Příraz

Příraz je ozdoba v hudbě, můžeme ho použít třeba i pro zdůraznění některé noty. Značíme ho malou přeškrtnutou notičkou před hlavní notou, ke které patří. Budeme ho hrát před otevřeným úderem. Příraz můžeme hrát pravou nebo levou rukou. Chceme-li zahrát příraz, jednu ruku napřáhneme stejně, jako kdybychom hráli otevřený úder a druhou ruku napřáhneme méně. Pak oběma rukama udeříme tak, aby ruka, která hraje hlavní notu, tuto notu zahrála přesně v čas a ruka, která byla méně napřáhnutá, zahraje méně silný úder jen velmi těsně před hlavní notou.

Nejprve budeme hrát příraz pouze u not osminových (viz noty L).

Nyní budeme hrát v šestnáctinovém dělení s vynechanými tap údery (viz noty M).

V další časti budeme hrát opět v šestnáctinovém dělení, přibudou tap údery (viz noty N).

V další části budeme hrát příraz ve dvanáctiosminovém taktu (viz noty O).

Nyní budeme hrát opět ve čtyřčtvrťovém taktu, přibudou nám trioly (viz noty P).

Psáno pro časopis Muzikus