Seřízeno, naladěno a nastaveno? - Floyd Rose
Jak bylo na konci minulého dílu avizováno, v nadcházejících pokračováních našeho seriálu se budeme nějaký ten čas zabývat mechanikami na elektrických kytarách - konkrétně a zejména tedy různými typy kytarových kobylek, ať již pevnými nebo těmi s pákou, tzv. tremoly. A vezmeme to tentokrát jakoby od pomyslného konce vývoje a začneme se jako prvním zabývat tím relativně nejmladším a zároveň nejsložitějším - pákovým tremolem Floyd Rose. Nejdříve si o něm ale přece jen něco obecně řekneme.
Historie tohoto na jedné straně legendárního a zejména v 80. letech hojně využívaného, na straně druhé z dnešního pohledu tak trochu zatracovaného pákového systému sahá někdy do roku 1976. Tehdy se americký hudebník a inženýr Floyd D. Rose (jeho firma se původně zabývala výrobou a prodejem šperků), coby náruživý uživatel vibrační páky, snažil zlepšit stabilitu ladění své kytary, a když nepomáhalo klasické promazávaní nultého pražce a co nejmenší počet závitů na ladicích kolících, postupně se začal zabývat vývojem mechanismu s použitím dvojitého zamykání struny - v nultém pražci (zámku)a vzadu na kobylce. Takto uzamčené struny, které se poté ladily otočnými dolaďovači vzadu na tremolu - podobně jako např. dolaďovače na houslích - se tak po návratu tremola do původní polohy již nerozladily,resp. jejich ladění zůstávalo v původní - výchozí poloze. Oproti běžným vintage tremolům např. na kytarách typu Stratocaster to byl pro „pákomily“ samozřejmě výrazný krok vpřed (vzpomeňme na permanentně více či méně rozladěný Strat Jimiho Hendrixe po jeho drastickém používání páky při live vystoupeních).
Tuto převratnou novinku velmi brzy zachytili kytaristé jako Eddie Van Halen, Neal Schon, Brad Gillis (údajně vlastnil sériové číslo 4) nebo Steve Vai, kteří se postarali o rychlé a masivní zpopularizování tohoto systému mezi kytaristy téměř po celém světě. Jelikož Rose již nemohl víceméně ruční výrobou pokrýt velkou poptávku po Floyd Rose Locking tremolo mechanismech, nechal si jej v roce 1979 patentovat a krátce poté uzavřel obchodní dohodu s firmou Kramer Guitars, která se tak stala prvním licenčním výrobcem a „osazovatelem“ tremola na svých kytarách. Popularita tohoto systému byla spojena pochopitelně i s výrobou nejrůznějších - ne zrovna legálních - kopií (i já jsem koncem 80. let jednu takovou vlastnil a instaloval ji se svým švagrem „v garáži na ponku“ do kytary Jolana Diamant II :-)), pro nelegální kopírování registrovaného patentu Floyd Rose byla soudem finančně pokutována např. i firma Kahler. Jednoduše a prostě - byla to doba, kdy značná část majitelů zejména Stratů předělávala své miláčky z vintage tremola na Floyd Rose. Dnes je tento pákový systém zabydlen“ zejména v tvrdších stylech, ke konstantním uživatelům pak patří třeba Steve Vai, Joe Satriani, Kirk Hammet, Eddie Van Halen a další. Příště tedy již konkrétně.