Sám doma 9. - Bicí v notebooku

Sám doma 9. - Bicí v notebooku
Sám doma 9. - Bicí v notebooku

V posledních dílech jsme probírali hlavně klávesové plug-iny či obecně virtuální MIDI nástroje. Minule jsem vás také ponoukal, abyste se neomezovali na nahrávání MIDI stop a vyzkoušeli si jejich editaci jednoduše myší. Využijme tohoto oslího můstku a udělejme pověstný krok stranou po vzoru Járy Cimrmana. V našem případě nikoliv na půdu vulgárního materialismu, ale k plug-inům simulujícím bicí nástroje.

 

Někteří by argumentovali, že vulgární materialismus a bicí mají styčné plochy. To je však holý nesmysl, jak jistě budete souhlasit. Rytmickou složku jsme totiž doposud pohříchu zanedbávali a je třeba to napravit.

 

Bicí jsou přitom nástrojem, u kterého se snad nejčastěji používá editace stop myší. Zároveň však takový postup komplikuje několik úskalí. Až příliš často se tvůrce potýká s nepřirozeně znějícími bubny. Na vině může být buď lenost autora při editaci nebo nízká kvalita bicího plug-inu. Pokud se totiž chceme alespoň vzdáleně přiblížit k dojmu živého bubeníka, potřebujeme kromě kvalitních samplů (matematické modelování se používá téměř výhradně u elektronických bicích) především uvěřitelně naprogramované patterny (či bicí party obecně). Pokud se pustíte do takové editace od nuly, možná vás překvapí, jaká je to dřina. Obtížné je např. naprogarmovat dynamiku (velocity) jednotlivých not u hi-hat tak, aby to správně „pumpovalo“. Přestože vás od takového postupu nechci zcela zrazovat, jsou tu jednodušší řešení. Na rozdíl od kláves však u bicích s freewarem moc nepochodíte - komerční software naprosto kraluje.

 

Máme totiž k dispozici kompletní řešení - moderní bicí plug-in vám nabídne kromě prvotřídních samplů i množství prefabrikovaných rytmů, groovů či patternů, které můžete přetáhnout do nahrávacího programu a dále editovat a měnit k obrazu svému. Dle mého názoru je to mnohem elegantnější metoda s lepšími výsledky než u editace od nuly. Novější generace předních bicích plug-inů zní navíc opravdu hodně slušně. Vedle nešlápnete např. u Addictive drums, EZ Drummer nebo Superior Drummer. Jsou jistě i jiné, mně neznámé, kvalitní kousky.

 

U výše uvedených je velkou výhodou to, že pro každou dynamiku jednotlivého komponentu bicí soupravy máte několik různých samplů, které náhodně alternují. Nemusíte se tak bát strojové topornosti, ke které dojde, když stejný sample přehrajete víckrát za sebou. A rytmickou humanizaci umožňuje většina komerčních plug-inů také. Tak to vidíte. Přestože většinou doporučuji neopomíjet freeware, u bicích na něj (zatím) můžete klidně zapomenout. Bicí, které znějí jako bicí, jsou jasnou doménou placených plug-inů.

Psáno pro časopis Muzikus