Sám doma 41 - Proč je výhodné používat skupiny stop

Sám doma 41 - Proč je výhodné používat skupiny stop
Sám doma 41 - Proč je výhodné používat skupiny stop

Minulý měsíc jsme se věnovali výhodám side-chain komprese a side-chain gate, což pro někoho může být už „vyšší liga“ při míchání nahrávky. Upřímně řečeno, znám i několik profesionálů, kteří mají skvělé výsledky, přestože zmíněné postupy nepoužívají a dost možná ani neznají. V tomto a následujícím díle se ale podíváme na dvě techniky, které patří mezi naprosto základní. Pokud je používat nebudeme, dost si při mixáži zkomplikujeme život. Jedná se o skupiny stop (groups) a tzv. send efekty. O jejich existenci ví většina muzikantů či zvukařů, kteří k míchání nahrávek alespoň trochu přičichli. Možná byste se ale divili, jak často je začínající „mixéři“ ignorují. Na první pohled se totiž může jednat o „práci navíc“. Nic by ale nemohlo být dál od pravdy. Skupiny stop i send efekty nám práci ušetří, a navíc odlehčí procesoru a hardwaru obecně. To může být k nezaplacení obzvláště v kontextu domácího nahrávání, kdy často používáme ne zrovna nejnovější počítač či periférie.

 

A jaké jsou tedy výhody shlukování jednotlivých stop do skupin? Jedna věc napadne snad každého: Group tracks nám umožňují pomocí jedné „šavle“ ovládat hlasitost celé skupiny. To oceníme obzvláště v případě, kdy jsme jeden nástroj snímali více mikrofony. Např. bicích se toto týká téměř vždy. Představte si, že potřebujete celou soupravu zesílit o decibel a půl. Opravdu chcete přidávat osm stop každou zvlášť jen proto, že jste byli líní je svázat do jedné? Určitým zlozvykem mnoha nezkušených zvukařů je také komprimovat stopy pouze každou zvlášť.

 

Není nic špatného na kompresi jednotlivých stop, ale proč nepoužít kompresor na celou skupinu? Podle potřeby tím můžeme kompresi samostatných stop buď doplnit, nebo dokonce nahradit - to se hodí obzvláště v případě, kdy se snažíme odlehčit hardwaru snížením počtu aktivních plug-inů. A i když má náš počítač výkonovou rezervu, je někdy dobré použít lehký „master compressor“ na celé bicí. Ono to totiž zvuk soupravy tak nějak sjednotí, zvuk lépe drží pohromadě. Jen aby bylo jasno - netvrdím, že je vždy nutné bicí komprimovat. To záleží na žánru a na mnoha dalších faktorech. Pokud se ale pro kompresi bicí soupravy rozhodnete, mějte na paměti rady obsažené v předchozím odstavci.

 

V podstatě nutností jsou skupiny stop v případě, že přistoupíme k jedné z technik popsaných v předchozím díle. Pokud potřebujeme, aby nějaký nástroj jinému ve správný moment „uhýbal“ (nejčastěji je potřeba jít z cesty zpěvu), sáhneme zpravidla po side chain kompresi, kterou aplikujeme na skupinovou stopu. Když mají např. zkreslené kytary téměř neznatelně uhýbat zpěvu, aplikujeme kompresor na skupinu obsahující všechny zkreslené kytary. Zpěv použijeme jako řídící signál a „ducking compressorem“ proženeme kytary. A i když je taková kytara pouze jedna, velmi často aparát snímáme jedním mikrofonem zblízka a druhým z větší vzdálenosti, takže opět musíme stopy svázat. Stejně tak je nutné spojit doprovodné vokály do skupiny, pokud chceme jejich načasování začistit pomocí efektu side chain gate, jejížž otevírání řídíme sólovým zpěvem. Všechny popsané postupy nás budou stát mnohem více energie, pokud budeme každou stopu zpracovávat jednotlivě. Nepřidělávejme si práci vlastní leností!

Psáno pro časopis Muzikus