Sám doma 10. - Ale vždyť Bono nahrává na dynamiku!
A máme tu jubilejní, desátý díl našeho seriálu pro začínající či méně zkušené „domácí rekordisty“. Už jsme stihli nakousnout několik témat, ke kterým se budeme cyklicky vracet, zpěváci a zpěvačky však doposud seděli znuděně v koutě. Když máme to jubileum, pojďme se na chvíli věnovat také jim. Hned v začátku našeho seriálu jsem vám kladl na srdce, abyste ucházející mikrofon (nejraději velkomembránový kondenzátorový) považovali za více méně povinnou položku v rozpočtu. Jedním dechem jsem také tvrdil, že mezi pre-ampy a převodníky zvukových karet rozdíly sice jsou, ale pokud je mikrofon nic moc (a tím pádem celý vstupní signál), žádný pre-amp vás už nezachrání (i když ty opravdu luxusní pomoct dokážou, viz níže). Jsou-li vaše finance opravdu omezené, vyhraďte si větší část rozpočtu na mikrofon.
Já vím, opakuji se, ale zmíněná rada se týká právě nahrávání zpěvu. Jistě, možná jste slyšeli něco o tom, že Bono nebo David Bowie často nahrávají zpěv na obyčejný pódiový dynamický mikrofon Shure SM58. Pokud jej vlastníte a chcete to zkusit, jen do toho, výsledek nemusí být špatný! Jak tušíte, v hudbě (stejně jako všude jinde) nic neplatí stoprocentně a někdy může být „horší“ zvuk vlastně lepší. Vězte však, že když někteří mluví o Bonovi a SM58, často zapomínají na pre-ampy Neve (či jim podobné), přes které jde signál. Ano, mluvíme o mikrofonu „za pár šlupek“ zapojeném do předzesilovače za desítky až stovky tisíc. To se jim to pak nahrává! Ale zpět mezi nás smrtelníky. Jsou tedy vůbec případy, kdy je (i bez použití drahých pre-ampů) rozumné sáhnout po pódiovém dynamickém mikrofonu? Jsem přesvědčen, že ano! K tomuto názoru mě před mnoha lety přivedl věhlasný pražský zvukař a majitel Studia Hostivař Zdeněk Šikýř. Tehdy mi tvrdil, že robustní velkomembránový mikrofon dokáže některé (obzvláště méně zkušené) zpěváky zastrašit, vylekat. A co si budeme povídat - všechny Neumanny světa nám jsou k ničemu, pokud před nimi stojí vystrašený zpěvák, z kterého kloudný tón nedostaneme.
Podobně destruktivní roli může sehrát zpívání se sluchátky. A v takto extrémních situacích právě zapojujeme SM58 a vrazíme jej zpěvákovi do ruky, ideálně s nějakým protivětrným „molitanem“, který poslouží jako „pop filtr“ - zabrání přehnaně akcentovaným „b“ a „p“. Můžeme dokonce i zkusit nahrávání s (nepříliš nahlas hrajícími) reproduktory a eliminovat sluchátka. V takové situaci sice samozřejmě dojde k přeslechům (mikrofon zachytí i „základ“), ale kvalita zpěvákova výkonu stojí ve své důležitosti rozhodně nad kvalitou zvukovou. I nadále sice doporučuji kvalitní velkomembránový kondenzátorový mikrofon, ale to neznamená, že na něm musíme trvat za každou cenu. Schopnost reagovat na nepředvídané je předností snad ve všech činnostech a není důvod, proč ty tomu mělo být u nahrávání jinak.