Rytmy Indie VI - delhi kaida - variace, tihaj
Dnes budeme tedy pokračovat variacemi na Delhi kaidu. Je však ještě nutno říci, že v praxi se téma kaidy vždy hraje nejdříve pomalu, v half-timu, pak se přejde do double-timu a v tomto tempu se teprve hrají variace. Proto jsem v minulém díle téma kaidy zapsal v osminových hodnotách, variace však již budou v šestnáctinových hodnotách. Znovu ještě připomínám princip bhárí/kálí, tzn. v tématu i variacích se vždy hraje 2 x tentýž materiál, ve třetí čtvrtině, označené symbolem "o0ť (nepřízvučná část khálí), však vždy vynecháváme basový zvuk v bayanu (z Dha se stane Ta). Navíc, podobně jako v první kaidě, již na konci první poloviny předjímáme khálí část frází TunNakeNa (Tun hrajeme s ke v levé ruce) a na úplném konci již tuto frázi hrajeme v plně znělé podobě - DhinNaGena.
Variace 1:
+Dhati DhaGeNaDha terekiteDhati DhaGeNaDha terekite
2Dhati DhaGeNaDha terekiteDhati DhaGeTunNa ke Na
oTa ti Ta keNa Ta terekiteTa ti Ta keNa Ta terekite
3Dhati DhaGeNaDha terekiteDhati DhaGeDhinNa Ge Na
Variace 2:
+Dhati DhaGeNaDha terekiteNaDha terekiteNaDha terekite
2Dhati DhaGeNaDha terekiteDhati DhaGeTunNa ke Na
oTa ti Ta keNa Ta terekiteNa Ta terekiteNa Ta terekite
3Dhati DhaGeNaDha terekiteDhati DhaGeDhinNa Ge Na
Variace 3:
+Dhati DhaGeNaDha terekiteDha - - Dha- - Dha -
2Dhati DhaGeNaDha terekiteDhati DhaGeTunNa ke Na
oTa ti Ta keNa Ta terekiteTa - - Ta- - Ta -
3Dhati DhaGeNaDha terekiteDhati DhaGeDhinNa Ge Na
Variace 4:
+Dhati DhaGeNaDha terekiteDha - - Dhaterekite Dha -
2Dhati DhaGeNaDha terekiteDhati DhaGeTunNa ke Na
oTa ti Ta keNa Ta terekiteTa - - Taterekite Ta -
3Dhati DhaGeNaDha terekiteDhati DhaGeDhinNa Ge Na
Variace 5:
+Dhati DhaGeNaDha terekiteDha terekite Dhaterekite Dha -
2Dhati DhaGeNaDha terekiteDhati Dha GeTunNa ke Na
oTa ti Ta keNa Ta terekiteTa terekite Taterekite Ta -
3Dhati DhaGeNaDha terekiteDhati DhaGeDhinNa Ge Na
Ve variacích 3 až 5 jsem demonstroval techniku práce s pauzami, které se postupně zaplňují frází terekite.
A na závěr kaidy opět tihaj, tentokrát to bude již trochu propracovanější model, kdy každá větev tihaje obsahuje další malý tihaj:
+Dhati DhaGeNaDha terekiteDhati DhaGeTunNa ke Na
2Dha - - -Dhati DhaGeTunNa ke NaDha - - -
oDhati DhaGeTunNa ke NaDha - - -Dhati DhaGe
3NaDha terekiteDhati DhaGeTunNa ke NaDha - - -
+Dhati DhaGeTunNa ke NaDha - - -Dhati DhaGe
2TunNa ke NaDha - - -Dhati DhaGeNaDha terekite
oDhati DhaGeTunNa ke NaDha - - -Dhati DhaGe
3TunNa ke NaDha - - -Dhati DhaGeTunNa ke Na
+Dha - - -
Tento tihaj je již delší, pokrývá nám dva cykly tintálu (2 x 16 dob). Aby bylo vidět, jak tihaj koresponduje s cyklem tálu, použil jsem podrobný zápis, v praxi se však často používá zápis zjednodušený, který je i přehlednější:
( Dhati DhaGe NaDha terekite
(Dhati DhaGe TunNa ke Na Dha - - -)3x ) 3x
V příštím díle se seznámíme s jedním novým typem kompozice a s dalšími rytmickými cykly (tály) severoindické klasické hudby.