Rockové klávesy XVI - Jak vystavět skladbu založenou na klávesových nástrojích

Rockové klávesy XVI - workshop
Rockové klávesy XVI - workshop

U moderního klávesisty už nestačí být jen skvělý pianista nebo varhaník. Novodobý hráč na klávesy musí plnit mnoho dalších zvukových rolí. V tomto díle se budeme zabývat tím, jak vybudovat celou skladbu pomocí zajímavých klávesových zvuků. Na moderním nahrávání do počítače je skvělé to, že můžeme snadno použít pár rychlých triků, které dodají produkci jiskru. Začneme tím, že rychle vytvoříme bicí stopu. To můžeme udělat během několika sekund tak, že spustíme software s bicími smyčkami a pohneme malým posuvným ovladačem. :-)

Rockové klávesy XVI - workshop
Rockové klávesy XVI - workshop
Rockové klávesy XVI - workshop
Rockové klávesy XVI - workshop
Zvukový soubor
Caption
Rock Organ 16 - Building Keyboard Tracks Ex 1, autor: Brian Charette

1) Drum n Bass

K této jednoduché bicí stopě (nahrávka je na webu) přidáme linku na monofonní basový syntezátor postavenou na tónech pentatonické stupnice c moll (C, E♭, F, G, B♭, C). Na syntezátoru (ať už hardwarovém nebo softwarovém) nastavte monofonní basový zvuk a upravte parametr cutoff frequency tak, aby zvuk trochu „kousalL, ale aby měl stále hodně basových frekvencí. Snažte se sladit rytmus velkého bubnu a basové linky - musí to zkrátka „zařezávat“. Groovující rytmika je základem jakékoli skvělé hudební produkce. Má-li vaše skladba znít dobře, začněte zdola nahoru.

Rockové klávesy XVI - workshop
Rockové klávesy XVI - workshop
Zvukový soubor
Caption
Rock Organ 16 - Building Keyboard Tracks Ex 2, autor: Brian Charette

2) Rhodes

Nyní se pokusme přidat další party a přeměňme tak náš groove na plnohodnotnou skladbu. Když teď máme rytmickou sekci, zkusíme stopu usadit v tónině, v tomto případě Cm7. Naše akordy jsou založeny na kvartových intervalech a obsahují tóny výhradně z dórské stupnice C (C, D, E♭, F, G, A, B♭, C). Přidali jsme trochu efektu delay s časem zpoždění navázaným na metronom, díky čemuž mají akordy snový zvuk, který se proplétá celou skladbou. Později zkuste procvičovat obraty akordů ve všech církevních stupnicích vyjádřené v terciích a kvartách.

Rockové klávesy XVI - workshop
Rockové klávesy XVI - workshop
Zvukový soubor
Caption
Rock Organ 16 - Building Keyboard Tracks Ex 3, autor: Brian Charette

3) Akordy s arpeggiátorem

Zde to začíná být zajímavé. Naše stopa hraná na elektrické piano obsahuje efekt delay synchronizovaný s tempem skladby a to bude platit i pro arpeggiator našeho softwarového syntezátoru. Obvykle je k dispozici několik možností pro pattern hraný arpeggiatorem a mnoho syntezátorů nabízí možnost tap tempa, takže je lze za běhu synchronizovat s tempem skladby. Podívejte se na náš příklad - akordy opět pocházejí z dórské stupnice C, tentokrát jsou však vyjádřeny v terciích a kvintakordech. Akordy zazní vždy na první dobu, okamžitě však začnou vytvářet zajímavé synkopované rytmy díky arpeggiatoru. Seznamte se dobře s funkcemi svých kláves nebo softwarových syntezátorů. Většina syntezátorů nabízí mnoho užitečných triků.

Rockové klávesy XVI - workshop
Rockové klávesy XVI - workshop
Zvukový soubor
Caption
Rock Organ 16 - Building Keyboard Tracks Ex 4, autor: Brian Charette

4) Sólový part

Pojďme ještě přitlačit na pilu a přidat k této rozjeté skladbě sólo! V kombinaci s akordem Cm7 zní velmi dobře spojení tónů z pentatonické stupnice Gm (G, A, B♭, C, D, F) s několika tóny z mollové pentatoniky c, čímž vznikne několik zajímavých akordických tónů (D jako nona a G jako undecima). V posledním taktu sklouzneme opět do c moll, čímž linka získá kadenci.

Psáno pro časopis Muzikus