Rockové klávesy II - workshop
Tento měsíc bych rád zmínil několik průkopníků v oblasti hry na analogové syntezátory. Budeme se také zabývat dvěma syntezátory, které stály na počátku slávy analogové syntézy - Minimoogem a ARPem 2600.
Analogové syntezátory se podstatně liší od těch moderních, které pro tvorbu zvuků využívají algoritmy nebo zvukové vzorky (samply). Zvuk analogového syntezátoru začíná tím, že pomocí oscilátoru generujeme jednoduchý signál (například pilovou či obdélníkovou vlnu, pozn. překl.). Část tohoto zvuku je následně odečtena pomocí filtrů a modulátorů. Z tohoto důvodu analogovou syntézu často označujeme jako subtraktivní syntézu (z anglického subtract - odečíst, pozn. překl.).
Minimoog
Miminoog spatřil světlo světa v roce 1970. Robert Moog a Bill Hemsath jej navrhli jako menší alternativu k velkým modulárním syntezátorům, která nevyžadovala propojovací kabely. Minimoog je monofonní syntezátor se třemi oscilátory, které mu propůjčují onen charakteristický „tlustý“ zvuk. Dodnes je ve velké míře používán snad ve všech hudebních žánrech.
ARP 2600
První ARP 2600 byl vyroben v roce 1971 a na rozdíl od Minimoogu se jednalo o semimodulární syntezátor.
ARP byl rovněž monofonní a měl tři oscilátory. První verze obsahovala VCF (voltage-controlled filter) značky Moog. Kromě toho, že model 2600 byl výborným lead syntezátorem, dokázal produkovat také úžasné zvukové efekty. Hlas robota R2D2 ve sci-fi filmu Star Wars je ve skutečnosti ARP 2600
Herbie Hancock
Herbie Hancock vstoupil do povědomí veřejnosti díky angažmá v kvintetu Milese Davise a byl jedním z prvních jazzových hudebníků, kteří do své tvorby zakomponovali elektroniku. V 70. letech se jeho album Headhunters stalo pomyslnou učebnicí hry na analogový syntezátor. Jako příklad jsem napsal krátké cvičení ve stylu Herbieho Hancocka. Herbie dává přednost měkkým zvukům s výraznou rezonancí, s kterými často manipuluje pomocí modulačního kolečka nebo ovladače pitch bend. Jazzová technika zvaná side stepping, tedy hra půl tónu nad danou harmonií, je na Minimoogu snadno dosažitelná pomocí pitch bend kolečka. Na konci cvičení použijeme modulační kolečko, čímž docílíme zvláštního efektu. K ovladačům lze přiřadit mnoho funkcí, díky kterým lze dosáhnout široké palety efektů. Experimentujte s vlastními nastaveními. Nebojte se jednoduše kroutit knoflíky. Zkuste hrát tuto linku za doprovodu funkového ostinata v C.
Keith Emerson
Keith Emerson pochází z anglického města Todmorden a byl jedním ze zakladatelů progresivního rocku. Keith Emerson byl údajně prvním klávesistou, který na turné používal Minimoog. Jedním z charakteristických rysů tria Emerson, Lake & Palmer byla sóla hraná na Minimoog s vysokou maximální frekvencí „cutoff“ filtru za doprovodu hustých rytmických figur. Keith často používal portamento a modulační kolečko a vytvářel tak podivné efekty. Náš příklad používá B♭ mixolydický modus hraný jako stupnici a rozdělený do kvart, které hrajeme nad akordem B♭7sus. Na konci opět použijeme modulační kolečko a docílíme tak „vesmírného“ finále.
Joe Zawinul
Joe Zawinul začal svou kariéru jako hráč na klavír s Cannonballem Adderleyem. Postupem času rostl jeho zájem o elektroniku a world music, což se naplno projevilo v nadčasové tvorbě jeho skupiny Weather Report. Joe dával přednost syntezátoru ARP 2600 před Minimoogem. Poslechněte si tento riff á la Black Market. Tento zvuk je tlumený a používá glide (portamento). Zkuste experimentovat s občasným mírným otevíráním filtru, čímž lince dodáte na expresivitě. Joe často hrál opakující se linky, zatímco na syntezátoru přepínal oktávy. Zkuste hrát tento jednoduchý pentatonický motiv za doprovodu jiné harmonie. Několik nápadů jsem naznačil v hudební ukázce.