Rockové klávesy - Don Airey Part - Sound and Style
Greetings, Readers and welcome to another edition of Rock keyboards. Last month we started speaking about keyboard session ace, Don Airey. We spoke about Don's gear and his great playing with Black Sabbath and Deep Purple. This month I wanted to focus a little on Don’s sound and style. I want to specifically look at two short live concert clips of Don playing with Deep Purple in 2015. In the videos, Don does a long solo intro
to the great Deep Purple Blues Jam, Lazy. The videos are very well shot, and we get to see exactly what Airey is doing on all his keyboards.
Part one of Don’s solo
Let’s check out part one of Don’s solo:
https://www.youtube.com/watch?v=ZPBHHOZbQDw
In Airey’s live rig he has Moog Voyager sitting on top of what looks like a Kurzweil 88 key workstation and a Kurzweil 2661 and small sampler sitting on top of a chopped Hammond A100. Airey’s solo starts on the workstation with a convincing pipe organ and mono synth solo. He uses the pitch and mod wheels to great effect as his exotic scales fly with flawless technique. Don gets lead guitar sounds by using a finger in his left hand to play two handed hammer ons. With a quick patch switch his bottom workstation morphs into contemporary classical piano with nice string background sounds. In this section of the solo, Don displays many skills, great octaves. quartal harmony which shows extensive study of classical pieces as well as Keith Emerson's individualistic style, pianistic tricks and boogie woogie piano. Part 1 finishes with a quote of Purple classic, Woman from Tokyo with a surprise modulation.
Part two of Don’s solo
Here’s part two of Don’s Solo:
https://www.youtube.com/watch?v=ZeZQRc6kPUY
Actually, part two actually starts in the last minute of the last video. After his piano fantasia, Airey switches to wild LFO synth effects and bell samples for a brief interlude. After a moment of silence, Don switches to the keyboard rig to his left where he hits a sample of breaking glass echoed perfectly in the light show then he gets down to work on the Hammond. As we spoke about in Part 1, Airey prefers A100 model Hammond organs. It looks like he has one in this video that has been chopped and mounted on sturdy legs. Airey plays with lots of percussion with the percussion tab set to normal volume. The top manual has the first 4 drawbars out 888800000. Airey sounds very influenced by Keith Emerson who he quotes often. There is a control on the Hammond that can turn the overdrive of the organ up and down depending on what sound is needed. Don plays blazing blues runs mixed expertly with clever chromatics, two-handed windmill slaps, and fast switches to a major key. Airey’s left-hand comps on the bottom manual with a similar drawbar register 8876. He often brings his left hand to the top manual for windmill chops and middle triplet rhythmic slaps
This is only a taste of Don Airey’s incredible keyboard playing. I urge to check out all of his work with the various artists I mentioned in part 1.
Rockové klávesy
Slovníček frází a hudebního žargonu
Mistři a mistryně bílých a černých kláves, vítejte u říjnového vydání Rockových kláves. Dnes pokračujeme druhým dílem o klávesistovi Donaldu Aireym. V tomto díle autor rozebírá Donaldův styl a zvuk. Z textu jsem opět vybral sedm výrazů. Snad jsem se ve výběru trefil a slovníček vás zaujme.
Clip: Slovo klip známe i zčeštiny, a to jako výraz pro hudební video. Slovíčko znamená i sponku, ale zvukaři ho budou spíše znát jako sloveso ve významu přebuzení. Pokud nahrávka, stopa, vstup a podobně klipuje, je přebuzená.
Sitting on top: Sloveso sit znamená sedět. „Sitting on top“ bude tedy znamenat „sedí na vrcholu“. Autor pomocí tohoto spojení popisuje část Donaldova vybavení. V češtině by ale znělo komicky, kdybychom řekli, že jedny klávesy sedí na druhých, my bychom spíše řekli, že jsou na nich položeny, nebo umístěny. Ve videu má Donald workstation Kurzweil 88, na které je položen synťák Moog Voyager, vedle má pak Hammondy A100, na kterých je umístěn Kurzweil 2661 s malým samplerem.
Flawless: Flaw je chyba, defekt nebo kaz. Jak jsme si už říkali, v angličtině můžeme k podstatnému jménu přidat příponu -less a získáme předponu bez-. V tomto případně tedy bezchybný.
Morphs: Morfování mohou někteří znát ze seriálů, které sledovali za svého mládí nebo se svými ratolestmi. Šlo o proměňování. Nebo přesněji o plynulý přechod z jednoho stavu do druhého. O tom píše autor v pasáži popisující přechod ze zvuku sólové kytary na zvuk klasického piana s vrstvou smyčců.
Interlude: Klasicky vzdělání samozřejmě znají, ano, jde o mezihru.
Sturdy: Sturdy je přídavné jméno. Když bych vám napověděl, že v angličtině je synonymem také slovíčko robus“, pak už budete asi vědět, co sturdy znamená. Překládáme jako solidní, pevný, statný.
Drawbars: To budete znát taky, protože je třeba máte na svých nástrojích, jde o ta táhla, tedy posuvné ovladače, typicky je najdeme na nástrojích typu Hammond.