Přenos projektů mezi DAW - workshop Deccart
Možná to sami dobře znáte. Pracujete v Cubase, ale ve studiu, kde si chcete nechat udělat finální míchačku, mají Pro Tools. Nebo pracujete v Ableton Live, ale ve studiu mají Cubase. Co teď? Přece si nebudete vybírat studio podle toho, jaký software používají. Spíš vás zajímá výsledný zvuk (v dané cenové kategorii). Tak odvahu (nebude te jednoduché), a jdeme na to!
(Bohužel) zapomeňte na to, že byste prostě svůj projekt uložili v jednom software pro DAW a ve druhém otevřeli. Konkurenční DAW mají každý svůj vlastní formát. V každém případě tedy budete muset projít cestou exportů a importů. A zde, hned na začátku, si musíme položit jednu z nejzásadnějších otázek: Co vlastně chceme do studia přenést? Máme v projektu pouze audio stopy? Jsou již osazené nějakými efekty (no ještě toho trochu!)? Skládáme MIDI a používáme externí hardware? Chceme použít tento svůj hardware, a nebo použijeme něco ze studia? Používáme virtuální nástroje? Chceme použít svoje zvuky, nebo zvuky ze studia?
MIDI
Pojďme raději od toho jednoduššího, tedy od MIDI. Nejjednodušší případ je, kdy jsme vytvořili nějaké MIDI stopy, které obsahují MIDI data, ale vlastně nemáme zas až tak kvalitní tónový generátor, zato víme, že ve studiu mají špičkový syntezátor. V takovém případě tedy stačí pouze vyexportovat z našeho projektu MIDI data ve formátu SMF (Standard MIDI FIle), tedy export do souboru formátu mid. Obvykle narazíte na zádrhel, zda exportovat SMF0 nebo SMF1. Rozdíl je minimální a většina současných DAW si poradí s oběma formáty, které jsou co do obsahu dat naprosto rovnocenné. Nicméně doporučuji použít modernější SMF1 (není nutné rozebírat, v čem se liší, jsou to opravdu nepodstatné detaily). Ve studiu pak jednoduše do svého DAW MIDI data naimportují a budou je vysílat do svého špičkového syntezátoru, kde vytvoří skvělý zvuk.
Sláva, první případ máme za sebou. A ani to nebolelo! Však on nás ten humor přejde...
Složitější případ už mže být takový, že sice máme pouze MIDI data, ale zároveň jsme přesvědčení, že chceme použít právě ty zvuky, které slyšíme u nás ve studiu. A nebo by alespoň stálo za to mít je s sebou. Pokud se jedná o hardwarový syntezátor, je ještě poměrně snadné vzít jej s sebou. Ale pokud se jedná o virtuální nástroje, licence vám nedovolí nainstalovat plug-in do jiného počítače a tam jej používat. V takovém případě tedy musíme dané stopy vyexportovat jako audio. Nejlepší je, použít na to v DAW funkci Batch Export (hromadný nebo dávkový export). Tato funkce nám umožňuje export vybraných stop, jednu pěkně po druhé. Do studia tedy ponesete jak MIDI data (kdyby přece jenom chtěli použít zvuky jiné), tak audio data (vyexportované stopy). A víte, co s největší pravděpodobností uslyšíte? „Ty tam máš ale efektů! Nešlo by to vyexportovat suché?“ Vracíte se tedy zpátky do svého domácího studia (snad to nemáte přes půlku zeměkoule), abyste audio stopy vyexportovali „suché“. Ale tady často začne váš vnitřní boj: Co je ještě součástí zvukového designu samotného zvuku (jaký efekt tedy bezpodmínečně musíte na daném zvuku nechat), a co už je efekt mixáže? Pokud jste na své stopy již použili nějaké efekty Insert (nebo Send) v Mixu, je rozhodování jednodušší. Ale pokud se bavíme o efektech pověšených přímo na samotném zvuku (tedy takových, které už jsou součástí daného virtuálního nástroje), tak se můžeme opravdu trochu zapotit. Nejen že bez těch efektů to vůbec nebude ono (a v lepším případě ještě včas zjistíme, že bychom možná ještě měli něco udělat s aranží, protože to nezní dobře), ale kde se všechny ty efekty vypínají? Inu, u každého virtuálního nástroje jinde. Ale obvykle se dá najít něco jako Effects, tedy efektová jednotka.
Jednodušší to nebude ani s hardwarovými nástroji. I zde jsou efektové jednotky a zvuky máme obvykle již nějak procesované. I zde se hodí, efekty odstrojit.
V ideálním případě tedy do studia neseme v podstatě trojnásobek stop. Jednu MIDI stopu, druhou audio stopu bez efektů a třetí (protože nám to přecejenom nedalo) audio stopu se svými efekty.
Také nás to mohlo napadnout dříve - v jakém formátu vlastně budou ve studiu audio chtít? Ale to už jsme vlastně v audio oblasti. Ale to příště.