Pódiové sestavy slavných kytaristů - Tom Morello

Pódiové sestavy slavných kytaristů - Tom Morello
Pódiové sestavy slavných kytaristů - Tom Morello

Pódiová sestava hlavního tahouna Rage Against the Machine (nyní Audioslave) je prakticky stejná již celou řadu let: "Lidi se mě ptají, co jsem si zase pořídil za nový krabice, že ten novej zvuk je skvělej. Ale já jim na to říkám, že mám pořád ty starý, umaštěný efekty, se kterými jsem začínal a jen se na nich snažím hledat jiná, nová nastavení," pobaveně hodnotí svou sestavu Morello.

 

Jeho kytary jsou zajímavou sbírkou různých "nepostradatelných" nápisů, symbolů a fotografií revolucionářů. První z nich je hybrid s tělem, podobným stratocasteru, a krkem a hlavou z kramera. Nese "hrdý" nápis Arm the Homeless a Morello ji ladí standardně. Na černém telecasteru je zase napsáno Sendero Luminoso a je většinou laděn do dropped - D (D-, A, D, g, h, e'). Dalším nástrojem je kytara žluté barvy, kterou získal z jedné kanadské zastavárny za osmdesát dolarů. Je také laděna do dropped - D. Rád také hraje na Ibanez ArtStar černé a červené barvy, vlastní několik masivních kytar Ibanez, elektrického ovationa a dvoukrkou kytaru s oběma potahy laděnými do dropped - D.

Pódiové sestavy slavných kytaristů - Tom Morello
Pódiové sestavy slavných kytaristů - Tom Morello

Vedle svého pódiového stacku hraje ve studiu i na dvě komba a to na Music Man 2 x 12" a poslední dobou také na Line6 Flextone.

 

Zajímavé je jeho zařazení wah pedálu a ekvalizéru. U wah pedálu by bylo obvyklé, kdyby šel signál z kytary přes kvákadlo a pak přímo do zesilovače. Morello ho má ale přiřazen k efektům, které ovlivňují jeho tón až ze smyčky. Výsledný zvuk můžeme posoudit např. v Bulls on Parade či Guerrila Radio. I ekvalizér od firmy DOD by měl být správně zařazen do řetězce kytara-wah-power-zesilovač, protože Morello ho používá pouze pro zesílení zvuku. Veškeré ovládací tahové potenciometry jsou totiž nastaveny na středních, nulových hodnotách, pouze volume je zvýšené.

 

Ostatní zařazení krabiček je logické, zvlášť, když se využívá zkreslení aparátu. Whammy pedál (WH1) Morello opravdu využívá, uplatňuje možnosti změny výšky tónu až v rozmezí dvou oktáv, nevyhýbá se ani hře v nastavených intervalech (např. ve skladbách Know Your Enemy či Ashes In the Fall). U Digital Delay má level nastavený na maximum, feedback přibližně na dvojku a používá 400 až 450 milisekund zpoždění (Testify či Mic Check). Zvuk jeho flangeru firmy Ibanez můžete slyšet třeba v Wake Up, Freedom nebo Guerrila Radio.

 

Mimo námi uvedených efektů používá ještě Electro-Harmonix Small Stone Phaser, ale pouze ve studiu.

 

Na většinu svých kytar, ať už standardně laděné či podladěné do dropped - D, natahuje GHS Boomers hybridy řady 009-046, na telecastera hraje na 009-042. Z trsátek dává přednost značce Jim Dunlop Jazz III Tortex.

Psáno pro časopis Muzikus