Odpovědna strýčka Yllase - odpovědi na vaše otázky

Dovolujeme si vám oznámit, že strýček Yllas se stal stal dědečkem. Ani donedávna nevěděl, že je otcem. Při svých dalekých cestách zavítal do Burgasu, kde se při jedné konferenci zapovídal se šatnářkou u přednáškového sálu. Na svoji přednášku na téma Pevnost a pružnost materiálu se dostavil pozdě. Jeho syn se začal činit velmi brzy a vůbec nelenil. Anička má 3,45 kg a má se čile k světu.

 

Milý strýčku, nedávno jsi mi skvěle poradil ohledně zadrátování EQ, kompresoru a enhanceru, takže se na tebe s důvěrou obracím znovu. Vlastním baskytaru Ibanez SDGR 500 (made in Korea), kde je jacková zásuvka udělaná tak, aby při zastrčení jacku zapnula i baterku. Ale už od té doby, co jsem kytaru koupil, mám problém sehnat takový jack, který by "nekloktal" v zástrčce a nedělal při tom strašné lupance - při bigbítu to až tak nevadí, ale při folku strašlivě. Zkoušel jsem ohnout plíšky uvnitř zásuvky, ale nepomohlo to. Zásuvka je celá uzavřená a nedá se do ní pořádně vlézt. Můžeš mi poradit, kde koupit novou zásuvku - takovou, aby zapínala/vypínala baterku? Popř. kdo by mi ji vyměnil či opravil? Jsi moje poslední záchrana, díky. Tvůj vděčný synovec Jiří

Ano, anom synovče, tvoje záchrana je skutečně nadosah. Tak především to, co rozpíná elektrický obvod v tvojí kytaře, je běžná stereofonní jacková zásuvka. Dostaneš ji v každém pořádném obchodě s elektrosoučástkami. Nevím odkud jsi, ale v Praze můžeš navštívit obchod s hudebními nástroji, kde také prodávají toto příslušenství, nebo zajdi za nejbližším mistrem kytarářem, adresu a telefon najdeš v Muzikontaktu. Lupance odstraníš třeba tím, že zakoupíš volume pedál, na kterém při výměně baskytar vždy stáhneš hlasitost.

 

Mám kombo Marshall JTM 312. Líbí se mi jeho vintage sound a s klasickými krabičkami si zachovává svůj charakter. Při Digitechu RP7 se ale měnila podstata zvuku dost razantně, ten digitál tam byl dost cítit. Se kterým mutliefektem bych dosáhl analogovosti a tepla klasických krabiček? Byl by Zoom GFX 4 řešením? Díky, Vilo

Na to je v podstatě jednoduchá odpověď. Analogové krabičky a digitální multiefekty jsou natolik rozdílná zařízení, že jedno druhým zatím zcela nahradit nelze. Některé firmy se o to přesto snaží, nicméně zvuk jejich výrobků si musíš vyzkoušet především na svém řetězci kytara-efekty-aparát. Až tento test ti dá jasnou odpověď na tvé otázky. Zmiňovaný Zoom GFX4 má analogové obvody pro efekty sloužící ke zkreslení, ty ostatní jsou digitální. To dokazuje již dříve zmiňovanou snahu některých firem přiblížit zvukově své multiefekty kytarovým krabičkám.

 

A ještě útěcha na závěr. Všimni si, kolik slavných muzikantů tvrdošíně používá krabičky. Vždycky jsem myslel, že multiefekty vládnou světem, pak u nás začali hrát všichni ti Sternové, Scofieldi, Bullockové, Hendersoni a další, vidíš i fotky ze studia, kde nahrává nějaký slavný kytarista a ejhle - velká část hraje stále přes staré dobré krabičky. Takže jestli proti nim nic nemáš, nevím, proč je chceš nahradit multiefektem.

 

Vážený strýčku, začínám nahrávat audio na Emagic Logic Platinum. Moje audio výtvory mají formát .wav. Jaký formát potřebuji, aby se to dalo přehrávat na CD přehrávači? Jaký doporučíš program? Používám plug-iny DX, plug-iny VST mi Logic nevezme. Plug-iny VST jsou jenom pro Cubase? Ladislav

Aby se dalo CD přehrávat v normálním přehrávači, musí se především vypálit jako hudební CD. Ve vypalovacím programu většinou označeno jako formát Music CD. Jako výchozí zvukové soubory se používají .wav, které už máš. Programů pro vypalování je velká spousta, mým favoritem je Win on CD, ale můžeš zkusit Easy CD, Nero Burning Rom, pokud používáš Sound Forge, je ideální CD Architect.

 

Plug-iny VST fungují výhradně ve VST aplikacích, tj. Cubase, Cubasis, Inwired (zdarma ke stažení na www.steinberg.net), Nuendo, WaveLab. Existují ale jakž takž fungující adaptéry z VST na DirectX - viz např. www.hitsquad.com nebo www.magix.net.

 

Strýčku Yllasi, obracím se na tebe s podobným problémem, jaký měl Tomáš, tvoje odpověď byla otištěna v srpnovém čísle. Rozdíl je pouze v nástroji - u mne je to basa. Mám aktivku Aria OGB 68. Hraji trsátkem a při hře je z repráku slyšet veškerý kontakt trsátko - struna, ťuknutí do těla i snímače. Dají se tyto nechtěné noise - efekty odstranit, příp. omezit nějakou potvůrkou? Dík za odpověď. Stáňa.

Odpověď je stejná, nechtěné pazvuky mezi hraním se dají odstranit použitím krabičky Noise Gate (šumová brána), která při poklesu signálu pod předem nastavenou úroveň úplně zavře signálovou cestu. Je tady ovšem ještě jedna možnost, která mě napadla. Když píšeš, že je slyšet ťuknutí do těla kytary, je možné, že snímače mají povolené vinutí a tím pádem fungují částečně i jako mikrofon. Dá se to vyřešit docela jednoduše - ponořit (vymontované!) snímače do roztaveného vosku a chvilku povařit. Pozor na teplotu, aby se snímače nezdeformovaly! Po pozvolném zchladnutí by se to mělo výrazně zlepšit. Není to tak složité, jak se zdá, dělal jsem to již mnohokrát, a zničil jsem maximálně tak 5-6 snímačů z deseti.

 

Jeden kytarista vlastnící nástroj Gibson Les Paul tvrdí, že jeho kytara je mezi kytarami jako Porsche mezi osobními vozy. Souhlasíte? A k čemu byste přirovnal Fender Stratocaster a Telecaster? Milan

Milý hochu. Mám rád přirovnání. Vidí-li tvůj kamarád Les Paula jako Porsche, já bych viděl oba Fendery třeba jako VW Brouky. Ale čím více o tom přemýšlím, tím méně ony příměry sedí. Porsche, pokud se dobře pamatuji, byl zpočátku vyráběn jako spolehlivý sportovní vůz, což s Les Paulem ještě jakž takž koresponduje, ale jeho vnitřní vybavení bylo dost chudé. Kožené interiéry a podobné vymoženosti jsou záležitostí až pozdějšího období a dnes jsou u tohoto vozu víceméně standardem. A tady se příběh Porsche příběhu Les Paula dost vzdálil. Totiž, tak jako mnoho geniálních výrobků a vynálezů má Porsche, Les Paul i Stratocaster každý svůj nezaměnitelný příběh, pro nějž je obtížné nalézt dokonalou paralelu. Pro názornost. Jako první byl uveden na trh Fender Telecaster. Ten byl vymyšlen jako ryze praktická věc pro muzikanty. Díky tomu, že se Leovi Fenderovi a jeho týmu podařilo hned na poprvé představit světu nástroj natolik povedený, že se prakticky beze změn vyrábí dodnes, rozhýbal se obchod s elektrickými kytarami. Fender nabídl svého Stratocastera s tím, že jde o kytaru luxusnější a dražší, než Telecaster, nicméně stále pro lid dostupnou, konstrukčně přizpůsobenou hromadné pásové výrobě. Vidíce to u Gibsonů, povolali Les Paula, aby dotáhl do konce koncepci svého nástroje. Aby mohli Fenderům konkurovat a nepošpinili jméno firmy Gibson nějakou nehorázností, jako například krkem přišroubovaným k tělu šrouby, zadání pro Les Paula bylo odlišné. Připravit pro výrobu kytaru, která nebude vypadat ani jako prkénko na krájení masa, ani jako dětská hračka či pomůcka kosmonautů, zkrátka bude dílensky pečlivěji zpracovaná, její tvary budou vycházet z tradičních tvarů kytary a použijí se kvalitní materiály. No a teď, milý synovče, hledej dokonalou paralelu s tímto příběhem.

Psáno pro časopis Muzikus