Neřesti a nešvary baskytaristů - baskytarový workshop
Vážení přátelé baskytarového vesmíru, být prospěšný celku vaší kapely a celkově vaší hudbě, to by mělo být vždy cílem vaší hry a práce v kapele. Podíváme se na nejčastější neřesti a nešvary baskytaristů.
1. Příliš mnoho not je jedna z nejčastějších chyb hráčů na baskytaru. Hranou skladbu pak „špiní“ zbytečnými tóny, které jsou ve skladbě navíc. Většinou se jedná o zcela bezvýznamné drobné hodnoty, které akusticky a frekvenčně splynou třeba s bicí soupravou nebo s ostatními nástroji.
2. Nectí se již jednou dané hudební aranžmá, to je další chyba, která by měla být neomluvitelná. Skladbu nebo píseň, kterou dokonale znáte, vám najednou baskytarista hraje na koncertě tak zcela jinak, že jste na pochybách, zda je to vlastně již začátek vaší oblíbené a natolik známé skladby. Sami pak slyšíte, že baskytarista nebo i jiný hudebník skladbu nectí, ale jen tak si brnká, nerad bych použil výraz improvizuje. Může to být i známka přítomnosti alkoholu nebo jiné omamné látky u hudebníka, v lepším případě neskutečná radost třeba z čerstvé zprávy o významném navýšení honoráře za odehraný koncert. :-) Poslední možnost berte jako velmi málo pravděpodobnou v našich končinách.
Představte si, že by si ve skladbě Malá noční hudba od W. A. Mozarta každý hrál, co chtěl. Není to možné. Každá vážně myšlená skladba (ne improvizace) nebo píseň by měla mít perfektně propracované aranžmá a že vše začíná od basu, je zásadní předpoklad profesionálního hudebního aranžmá. Mějte proto skvěle propracované baskytarové linky-party tak, abyste neměli potřebu během turné na koncertech něco měnit! Pokud dojde ke změnám, dáváte tím najevo, že jste vlastně dosavadní hudební podobu své baskytarové linky v písní neudělali správně a celé jste to jen tak narychlo spíchli horkou jehlou.
3. Po celou dobu písně hraje baskytara neustále stejně, beze změny a kontrastu. Další chyba kolovrátkového aranžmá a pojetí skladby. Takové odmlčení baskytary ve skladbě je výborný aranžérský počin, jak zabránit nudnému znění skladby nebo její části. I pomlka-ticho je skvělá hudba! Na to, prosím, nezapomínejte!
4. Postupy na hmatníku, které vůbec nekorespondují s hranou skladbou ani danou tóninou, ale baskytarista je hraje, protože mu jdou prstokladem pod ruku. Velmi častá chyba. Baskytarista hraje nějaký přechod, aby tam nějaký byl, když se to po něm vyžaduje, ale vůbec nepřemýšlí nad obsahem hrané figury. Například tónové postupy v prstech levé ruky postupně po strunách od E-A-D-G: 1,3-1,3-1,3-1,3 nebo obráceně směrem dolů. Vše je to v jedné poloze, žádná námaha, hudební smýšlení na bodě mrazu a figura je na světě! Určitě si dejte na svých figurách záležet, je to vaše prezentace!
5. A pozor na zákeřnou nemoc, kterou trpí mnoho umělců, a tou je narcismus. Viděl jsem, jak si hudebník v průběhu koncertu v kostele rozlil u oltáře kávu. Po hraní ho ani nenapadlo to celé uklidit. Stará shrbená paní to pak uklízela za něj. Dá se to léčit. Snad... Pánové, snažte se to chlapské ego držet na uzdě. :-) Kapele to velmi prospěje - žádné hádky, skvělá atmosféra v kolektivu.
Každý děláme chyby. Každý den se snažím od chyb naučit, jak je zvládat a nedělat je. Poslouchám se, nahrávám, pak zpětně vyhodnocuji, co vylepšit a měnit. Děkuji chybám, že vlastně jsou, protože díky nim můžeme být už jenom lepší! Baskytara má k našim chybám pochopení a je vůči nám vždy pozitivně naladěna, a to prosím v kvartách! :-)
Veškeré dotazy pište na info@adamusmartin.com. Těším se na naše další setkání!