(Nejen) jazzové hraní pro mírně pokročilé I - Intro
Milí přátelé,
vítejte v novém klávesovém workshopu zaměřeném na „(nejen) jazzové hraní pro mírně pokročilé“. Přáli bychom si, aby pomohl hlavně těm z vás, kteří už ovládají základy hry na klavír (nebo klávesy), rádi by si zahráli jazz (případně rock, pop či jiné související styly), chtěli by s tím nějak začít, ale nemají ještě dostatek znalostí a dovedností, aby si mohli zahrát něco náročnějšího. V naší pedagogické praxi na klavírním oddělení Konzervatoře Jaroslava Ježka, kde vyučujeme jazzovou interpretaci a improvizaci, se často setkáváme s tím, že najít vhodný výukový materiál pro „mírně pokročilé“ v této oblasti je poměrně těžké - není ho mnoho, a to nejen toho pocházejícího z našich domácích končin. Existují dobré učebnice teorie (nebo jazzového piana obecně), které nás mohou naučit stavbu stupnic, akordů apod., málokde ale najdeme dostatek praktických ukázek toho, jak zapojit tuto teorii do praxe - co použít v konkrétní skladbě, v určitém stylu, s konkrétním typem klávesového zvuku apod. Mnoho se můžeme naučit z transkripcí hry slavných jazzových či rockových hráčů, kterých najdeme (vydaných, případně volně dostupných) hodně. Ty jsou ale často technicky velmi obtížné a pro začátečníky tudíž méně přístupné. Zkusíme tedy tímto workshopem tuto „mezeru“ vyplnit (jinak řečeno - zvolit zlatou střední cestu) a vytvořit materiál, který bude nejen praktický, ale také technicky méně náročný (řekněme „průpravný“). Pokud vás tento materiál bude inspirovat k vlastnímu přemýšlení, hraní, tvoření a vůbec zájmu o tuto muziku, budeme rádi...
Co nás tedy konkrétně čeká? Rádi bychom se zaměřili (nejen) na tato důležitá témata:
- čtení akordových značek a používání různých akordových sazeb v závislosti na hudebním stylu, který hrajeme,
- používání akordových sazeb v závislosti na konkrétním zvuku kláves (tedy nejen klavír),
- vytvoření jednoduchého, ale funkčního doprovodu,
- hraní v různých rytmických děleních (osminy, šestnáctiny, trioly apod.),
- základy improvizace.
Ke každému z těchto témat vám nabídneme odpovídající notové ukázky, které podle potřeby doplníme i zvukovými ukázkami, které vám mohou posloužit jako reference a pomůcka ke cvičení.
Abyste měli z tohoto workshopu maximální užitek, bylo by dobré, abyste ovládali alespoň toto:
- základy hudební teorie - intervaly, stupnice dur, moll (pokud znáte i jiné typy stupnic, tj. církevní, pentatoniky, bluesovou aj., máte velkou výhodu), akordy (základní typy trojzvuků a čtyřzvuků),
- čtení z not (v houslovém i basovém klíči),
- čtení akordových značek (ve smyslu vědět, co je v nich za noty, nemusíte je hned „střílet“ z listu),
- správné porozumění značkám a výrazům označujícím formu, dynamiku a přednes (např. chorus, bridge, verse, intro, outro, vamp, ad lib, segno, coda, crescendo, ritardando, staccato, legato apod.),
- základní orientace v rozdílech mezi styly, jako je swing, latin (bossa-nova, samba aj.), rock, pop, funk, soul apod.,
- hraní technicky na takové úrovni, abyste zahráli v pravé i levé ruce základní akordy a neměli problém s jednoduchou nezávislostí obou rukou (např. melodie v pravé/akordy v levé nebo basa v levé/akordy v pravé).
Jednoduše řečeno: pokud chodíte např. do vyššího ročníku ZUŠ, může být tento workshop velmi přínosný. Pokud něčemu z uvedeného ještě nerozumíte, nevadí, zkuste si to doplnit „cestou“...
Jako praktickou ukázku toho, čím se budeme v příštích dílech zabývat, vám nabízíme část jazzové skladby, kterou můžete vidět napsanou ve třech různých podobách: Jednak základní zápis jako tzv. leadsheet (tedy melodie plus akordové značky) - viz Obrázek 1, který je následně rozepsán pro pravou a levou ruku tak, jak bychom ji mohli zahrát sólově - viz Obrázek 2 nebo s doprovodem rytmiky (minimálně basy, lépe i bicích) - viz Obrázek 3.
Všimněte si, prosím, jak mění levá ruka svou funkci a způsob hraní: V první ukázce stačí „jen“ pokládat správné akordy (protože se počítá s tím, že charakteristický rytmus bossa-novy obstará alespoň basa, případně i bicí), zatímco ve druhé ukázce plní levá ruka kompletní funkci doprovodu - musí „obstarat“ basový tón, akord i rytmus, který alespoň připomíná bossa-novu...