Nebojte se funkcí v DAW - Knihovna plná médií
V předchozích dílech jsme se věnovali databázi médií v Cubase - MediaBay. Nejdříve jsme si pomocí filtrů vytvořili seznam zvukových souborů, které nás zajímají, a následně jsme se věnovali náslechu těchto souborů, a to buď synchronně s tempem projektu, nebo se spuštěním přehrávání projektu. Vysvětlili jsme si také, proč trvá déle náslech z MIDI smyček, MIDI souborů, presetů plug-inů virtuálních nástrojů.
Vraťme se ale zpět ke zvuku samotnému. Jak jsem již uvedl, je potřeba si pohlídat, abychom zvuk z lokálního přehrávače MediaBay (a ostatních lokálních přehrávačů, jako je například ten v okně Import Audio nebo Import from CD nebo Feedback v okně editorů, kde všechny lokální přehrávače fungují stejně) vůbec slyšeli. Kam je tedy v Cubase výstup z tohoto lokálního přehrávače nasměrován (routován)? Ve všech derivátech Cubase (tedy LE, AI, Elements, Artist i Pro, jakož i Nuendo) je výstup nasměrován do „hlavního mixu“ (kromě jedné výjimky, pokud v Cubase Pro nebo Nuendu používáme Control Room/Studio; na to se podíváme později). Hlavní mix nadefinujeme v okně Audio Connections [F4] (dříve VST Connections) > Outputs. Obvykle zde bývá jedna sběrnice označena oranžovým reproduktorkem, a to je právě náš „hlavní mix“ (Main Mix). Ve výchozím nastavení Cubase, pokud používáme pouze jeden stereo výstup, je jako Main Mix použita právě sběrnice Stereo Out (tedy výchozí první sběrnice). Pokud chceme použít jinou sběrnici, stačí na tuto kliknout pravým tlačítkem myši a ze zobrazeného menu kliknout na položku Set ‘X-out...’ as Main Mix (Nastavit ,X-out...‘ jako hlavní mix). V Cubase Pro (v nižších derivátech Cubase nikoliv) a Nuendo ale máme ještě jednu cestu, která je dle logiky aplikace ta úplně správná (a také nám nabízí více dodatečných možností). V Cubase Pro a v Nuendu bychom totiž správně měli používat tzv. Control Room (resp. Studio). V záložce Control Room okna Audio Connections (VST Connections) máme vytvořenou sběrnici Monitor 1 (nebo ji vytvoříme, ve výchozím nastavení není po aktivaci Control Room vytvořena žádná sběrnice Control Room).
A právě do této sběrnice Monitor 1 je nasměrován výstup z lokálního přehrávače MediaBay (a všech ostatních lokálních přehrávačů a náslechů).
Monitor 1 pak samozřejmě můžeme nasměrovat na výstup, kde máme naše hlavní reproduktory, což bude ve výsledku de facto stejné nastavení, jako kdybychom Control Room nepoužívali a pouze zvolili Main Mix v Audio Connections > Outputs. Ale můžeme jej také nasměrovat třeba jen na menší odposlechové monitory, které máme u nás na stole (přece jenom, pro prohledávání databáze nemusíme zvuk poslouchat na velkých studiových monitorech, ne vždy je to praktické).
A zde už se ukazuje výhoda Control Roomu. Nicméně pokud přece jenom použijeme Control Room (má to smysl i kvůli jiným funkcím) a nasměrujeme Monitor 1 do našich hlavních reproduktorů, je pak nutné v sekci Ouputs nastavit Stereo Out na Not Connected. Pokud bychom to neudělali, slyšeli bychom výstup z našeho mixu (Stereo Out) dvakrát: jednou z Outputs > Stereo Out a jednou z Monitoru 1.
Někdo preferuje prohledávání databáze se sluchátky. V takovém případě můžeme v Control Roomu vytvořit sběrnici Phones a samozřejmě nasměrovat její výstup na port Audio se sluchátky). A v Preferences > VST > Control Room následně aktivovat „Use Phones Channel as Preview Channel“ (jako náslechový kanál použít sluchátkový kanál). Když tak na to teď koukám, proč se v Audio Connections > Outputs používá termín Bus a v Control Room se používá termín Channel? Podle mne by to spíše mělo být Bus. Nevadí...
Teď už máme jistě vše správně nastaveno a výstup z lokálního přehrávače MediaBay slyšíme přesně tam, kde chceme.
Příště se tedy můžeme vrátit do MediaBaye a podívat se na další možnosti filtrování mediálního obsahu v počítači.