Natáčení s metronomem (4) - rady pro bubeníky
V souhře se samplovou smyčkou i při holém doprovodu můžeme vytvořit širokou škálu pocitů z téhož rytmu záměrným zatěžkáváním či předsouváním dob.
Důležité je slůvko záměrným a také to, že v každém dalším taktu musí být provedeno toto případné posunutí o naprosto stejnou časovou jednotku.
Pokud některé z dob taktu záměrně pravidelně oproti zářezu metronomu zatěžkáváme, nebo naopak v pravidelné časové hodnotě posouváme dopředu, říká se tomu v anglosaských zemích "To the pocket" a "To the top". Vědomě o tomto vnitřním pohybu v rytmu začala přemýšlet a používat jej generace studiových bubeníků 70. let, jako byl například Gary Chester apod.
S loopy neboli samplovými smyčkami se pracuje u značné části popových i rockových nahrávek a velmi často je dobře sestřižený a "rajcovně" kulhající sampl bubenického patternu nebezpečným sokem živému bubeníkovi.
Nezbývá, než se vyrovnat s nároky, které na nás stroje opět ukuly a být na přání producenta schopni nejen práce s nestandardním přeladěním a výběrem nástrojů pro danou nahrávku, ale také případného mikrorytmického frázování a ohýbání příslušného patternu. Nejde jen o bubeníky, stejná cvičení pomohou pro precizní timing doprovodu například kytaristům.
Pro začátek si pusťte metronom na 120 BPM a představte si čtyř čtvrťový takt se dvěma čtvrťovými notami na druhé a čtvrté době.
Nemusíte být ani nutně u nástroje, stačí si vyklepávat nohou nebo rukou v tomto opakovaném pořadí: první takt-druhá čtvrtá přesně na klik, druhý takt-druhá čtvrtá "milimetr" za klikem, třetí takt-druhá čtvrtá o stejnou vzdálenost před klik.
Způsobů je mnoho a jistě si sami dotvoříte další možné varianty. Jako následný krok si zkuste s tímto střídavým feelingem natočit demonahrávku jednoduchého doprovodu. Kontrolou vám bude opět metronom, hlavní hrdina celého tohoto seriálu.