Muzislovník - mikrofon

Muzislovník - Mikrofon
Muzislovník - Mikrofon

Mikrofon (anglicky velice překvapivě microphone, zkráceně taky mike) může být podle fyzikálního způsobu převodu zvuku na elektrický proud buď dynamický (dynamic microphone), jež může být cívkový (moving-coil microphone) nebo páskový (ribon microphone). Další velkou kapitolou jsou mikrofony kapacitní (condenser microphone), jež často mohou mít zadní membránu z ferroelektrického materiálu (permanently polarized). Historicky starší termín pro velmi podobnou konstrukci, elektretový mikrofon (electret microphone), se už používá jen pro ty nejlevnější typy nebo pro mikrofony do telefonů.

 

Všechny výše popsané typy mohou mít přenos nasnímaného signálu do následné aparatury buď po kabelu (wired microphone) nebo mohou být doplněny vysílačem (transmitter) a na druhém konci přijímačem (receiver) a prodávají se pak většinou v kompletních bezdrátových sadách (wireless microphone systems).

 

Podle konstrukce akustické části mikrofonu, kudy všudy přichází zvuk na jeho membránu, se mikrofony dělí na tlakové (pressure microphone) a rychlostní (velocity microphone) neboli gradientní mikrofony 1. řádu (gradient (pressure) microphone).

 

Každý mikrofon má nějakou směrovou charakteristiku (directional response pattern, pick-up pattern), jež popisuje, odkud mikrofon snímá lépe a z kterého směru méně. Bývá obvykle popsána jenom pro jednu rovinu a jeden či několik málo kmitočtů, ostatní roviny a frekvence se považují za shodné či podobné, jinak by z toho byl pěknej guláš. Znázorněna bývá v polárních souřadnicích (polar pattern, polar diagram). Charakteristiku může mít mikrofon kulovou (non-directional nebo omnidirectional microphone), osmičkovou (bidirectional microphone, figure eight) nebo kardioidní (cardioid, cardioidic), ještě směrovější je superkardioidní směrová charakteristika (supercardioid, super-cardioid diagram nebo pattern), hodně se jí tvarem i praktickým účinkem podobá charakteristika hyperkardioidní (hypercardioid pattern). Není ale poslední, následují ještě ostře směrové mikrofony (ultradirectional microphone, shotgun microphone). Při použití mikrofonu na pódiu při živém ozvučení se jeho směrová charakteristika hodně podílí na potlačení zpětné vazby (feedback rejection).

Milý mikrofon lze držet v ruce (hand-held microphone), mít jej „přišroubovaný“ k hlavě (headworn), husím krčkem přímo u huby (lip microphone), může být hrdelní (throat microphone), nošený na oblečení (napel, breast-plate, lavalier microphone). Mimochodem, lavallière je francouzsky kravata).

 

Přenos mikrofonu rámcově dvěma čísly popisuje údaj frekvenčního rozsahu (frequency response), ale přesnější informaci podá frekvenční charakteristika (frequency response curve), jež se udává grafem v ortogonálních čili pravoúhlých souřadnicích s logaritmickými měřítky na obou osách - svislá je v decibelech, vodorovná v logaritmicky odstupňovaných hertzech.

Psáno pro časopis Muzikus